Na úvodní fotografii jsme úmyslně nechali dům, který byl pojmenován Oskar, zrcadlit na hladině rybníčku pod svahem, na kterém budova stojí. A upřímně, raději bychom ho přejmenovali na Kapli. Zvenčí tak totiž v mnoha ohledech vypadá a velmi noblesně, oduševněle až duchovně působí i uvnitř. Dům byl navržen architektem Janem Žaloudkem, který se touto stavbou, troufneme si říci, tak trochu zapsal do historie. A kde domek stojí? V jihočeské Kamenné Lhotě u Borotína, ve velkorysé užitkové zahradě, která původně náležela k sousedícímu zámku.
Genius loci
Genius loci místa, pozemku i nového domu umocňuje torzo barokní stodoly, staleté vzrostlé stromy a kamenná zeď. Právě ta lemuje rozsáhlý pozemek, který ústí do malebné venkovské krajiny. Filozofii nového domu vystihují podle architekta slova kontemplace, inspirace a rekreace. A ne náhodou, postavil jej totiž sám pro sebe a svou rodinu, dobře přitom věděl PROČ. Kontemplace je vlastně křesťanským synonymem slova meditace. Vychází z latinského slova contemplatio a jde o nejvyšší stupeň modlitby, dokonce stav přímého patření na Boha člověkem.
Až duchovní regenerace
Ženou architekta Jana Žaloudka je kunsthistorička a spisovatelka Jolanta Trojak. Dlouho spolu toužili po místě, kde se člověk může otevřít krajině, nebo se naopak ponořit do sebe a zregenerovat své tělesné a duševní síly v až duchovním stavu. Toužili po místě, které nevybízí jenom k odpočinku, ale zároveň bude zdrojem jejich inspirace a kreativity, které oba potřebují při svých profesích vrchovatě. Tyto kvality hrají důležitou roli v životech mnoha z nás, zdaleka se nezužují pouze na tvorbu, ale promítají se také do každodenního života, což potřebují umělci i lidé zatížení jinými profesemi.
Společně si tedy kreativní pár vytvořil místo, kde se i ty nejobyčejnější denní věci a práce staly zážitkem. Vlastně stvořili jakýsi svůj mikrokosmos, prostředí, ve které se dobře čte, studuje a tvoří, kde se výborně spí, stoluje, odpočívá, pracuje, prostě žije. A to vše v symbióze s přírodou a vesmírem přímo za okny.
Lokální topografie a omezení, sakrální inspirace
Základní tvar a vzhled domu si vyžádala lokální topografie spolu s omezeními, která plynou z faktu, že samotný stavební pozemek (zahrada) a sousedící zámeček jsou kulturní památkou. Dům je tedy přirozeně zasazen do krajiny a historického kontextu. Dokonce tak, že nezastiňuje zámek a působí bezčase, jako by se zde zjevil stvořen božskou rukou. A náhoda to vůbec není, protože formální inspirací byla architektovi opravdu kaple, čili sakrální stavba, která však v samotné vesnici chybí. Architektura domu je navíc harmonickým propojením kontrastů nového a starého, interiéru a exteriéru, perfekce a imperfekce.
Dům je tradiční svou podélnou formou, jednoduchým tvarem a sedlovou střechou. Cituje tak tvarosloví místních hospodářských objektů, ale i starých obytných chalup. Výjimečné je však perforované zdivo s otvory pro prostup světla a vzduchu, což je prvek, který najdeme právě i v okolních historických objektech. Perforace pro prostup světla a vzduchu je vlastně hlavním výrazovým prostředkem stavby, který umocňuje podobnost s hrou světla v sakrálních objektech (kostelech a kaplích). Zároveň však takové řešení slouží jako slunolam v jižní štítové stěně i jako vzor dřevěných stínících panelů na ostatních fasádách.
Kompaktní forma domu je navíc na každé z fasád prostoupena nikami, čili tradičními citacemi barokního tvarosloví, které vytváří vstupní zádveří a pobytové lodžie s možností zastínění. Dům je možné podle aktuální potřeby buďto široce otevřít do krajiny, čímž se jeho obyvatelé maximálně spojí se světem, nebo naopak uzavřít, čímž je podtržen meditativní charakter budovy.
Použité stavební materiály
A jelikož klíčové bylo právě citlivé přizpůsobení místu, i použité stavební materiály respektují lokální charakter okolních domů a krajiny. Nosná konstrukce domu je z keramického zatepleného zdiva v kombinaci s železobetonovými prvky. Bílá štuková omítka fasády navazuje svým odstínem a strukturou na okolní stavby, střešní krytina je pálená keramická a dřevěné stínící panely jsou z nabílené české jedle a smrku.
Přírodní cykly a hra světel a stínů
Bydlení v duchovně inspirovaném a navrženém domě je bezprostředně napojené na přírodní cykly a pohyb denního slunečního světla, ale i nočního světla měsíce. Z ložnice a hlavního společenského prostoru, odkud se otevírá panoramatický výhled do ovocné zahrady, majitelé pozorují východy slunce i měsíce. Jižní fasáda s perforovaným štítovým zdivem a impresivním kruhovým oknem zprostředkovává kontakt společenského prostoru se dvorem a ruinou stodoly. Díky velkorysým prostupným otvorům interiér plynule přechází do dřevěných teras, bujné vegetace zahrady a chladivých historických kamenných stěn. Západní fasáda s nikou hlavního vstupu je pro změnu uzavřena pohledům od vesnice. Zaklenutá nika v severním štítu přináší světlo do ložnice, koupelny a technického zázemí. Svým tvarem přitom připomíná zakřivené formy blízkého barokního zámku.
Sluneční svit a jeho prostupování do domu je navíc možné během dne regulovat bílými stínícími dřevěnými panely. Místnosti proto mohou být zalité sluníčkem, nebo naopak přistíněné. A změna nastane doslova rázem. V uzavřeném prostoru si pak hraje světlo se stínem jako v katedrále. V noci se pro změnu hra světel obrací, celý dům se rozsvítí směrem do krajiny, především díky proskleným nikám. Interiér osvětlují bílá minimalistická svítidla doplňovaná lampióny z japonského ručního papíru washi. Atmosféru přitom může dokreslit praskající oheň v kamnech.
Inspirace sakrálními stavbami
Interiér byl navržen velmi originálně, v kontrastu k bílému vnějšímu vzhledu fasád a dřevěných clon natřených bílou barvou, stejně jako v kontrastu k hranám domu, působí interiér teple a oble. Hlavní prostor má velkoryse zaklenutý strop sahající do výšky sedm metrů. Již zde je viditelná vertikální sakrální inspirace. Bílá štuková vnitřní omítka a velká hliníková okna podtrhují odhmotnění domu – opět sakrální inspirace. Další parafrází chrámové architektury je dvoumetrové kruhové okno, které proráží jižní štít domu. Zakřivená dřevěná kuchyně s ostrůvkem z indické žuly shivakashi pak evokuje kostelní mensu. Ta je v kostelech středobodem dění, stejně jako kuchyně v domech.
V jižní části hlavního obytného prostoru je jídelna s dubovým stolem a židlemi. Na stůl shlíží ze stěny řezba Madonny ze začátku 19. století. Naproti byla situována relaxační část s dlouhou pohovkou, která umožňuje bohaté výhledy do krajiny i do dvora s ruinou. Pohovku pak rámuje tapisérie z nebarvené ovčí vlny.
Ve spodní části domu se kromě hlavní místnosti nachází i koupelna, toaleta, technická místnost a jedna z ložnic. Celý dům je protkán dřevěným a kamenným nábytkem vyrobeným na míru podle návrhu architekta. Postele a skříně z masivu, černá žulová lavice v chodbě a žulové noční stolky a mnoho dalších prvků. Horní patro je koncipované jako samostatný apartmán s ložnicí, koupelnou a ateliérem. Na rozdíl od přízemí, které zůstává v bezprostředním kontaktu s venkovním světem, je podkroví uzavřeným světem, oblým prostorem vhodným k přemýšlení, čtení a tvorbě. Malé otvory střešních oken prosvětlují bílou kompaktní jeskyni prostoupenou nikami a oblouky. Ve spodní části se nachází ložnice a koupelna, v horní části ateliér.
Umění, kam se podíváš
Jelikož majitelé milují umění, hraje v jejich životě důležitou roli. Jejich sbírka zahrnuje díla od české moderny až po současnou tvorbu. Umění je proto v domě všudypřítomné. Například ložnici zdobí japonské panneau z 19. století spolu s velkoformátovým obrazem Antonie Stanové a sochařskými objekty Michala Janigy. V patře se na travertinových podstavcích vyjímají kamenné sochy Vandy Hvízdalové. Kurátorský výběr majitelů se propisuje do všech detailů domu. Ve vstupní chodbě spatříte dřevěnou ceremoniální masku z Gabonu, v hlavní místnosti se vyjímá například africká stolička, která byla vyřezaná z jednoho kusu dřeva, a autorská keramika Martina Hanuše. Ložnici a podkroví osvětlují sochařské lampy Akari designéra Isama Noguchi. Součástí domu je i rozsáhlá sbírka knih o umění.
A proč právě Oskar?
Dům byl pojmenovaný po kosmopolitním skladateli Oskaru Nedbalovi, který zkomponoval v sousedním zámku operetu Polská krev. Do unikátního Gesamtkunstwerku pak majitelé zvou buďto formou klasického pronájmu nebo uměleckých rezidencí, pop upů a workshopů. Těší se přitom, že právě kolem jejich domu vznikne podnětná komunita kreativních a inspirativních lidí. Jste zváni.
Souhrnně o projektu
- Autor: Jan Žaloudek
- Adresa: Kamenná Lhota, Borotín, Česká republika
- Web: www.instagram.com/house.oskar
- Investor: Jan Žaloudek a Jolanta Trojak
- Projekt: 2022
- Realizace: 2025
- Užitná plocha: 154 m2
- Zastavěná plocha: 180 m2
- Plocha pozemku: 8504 m2
- Náklady: 18 000 000 CZK
- Stavební projekt: Projekty S+S a Ing. Jana Tůmová
- Zahradní architektura: Atelier Rouge a Ing. Jitka Tomsová PhD.
Zdroj: archiweb.cz, instagram.com/house.oskar, idnes.cz