Jsou objevy a vynálezy, které nesporně posouvají lidstvo kupředu. Pro tzv. tekuté řetězy to ale nejspíš neplatí (Foto: Shutterstock) Zobrazit fotky zobrazit 2 fotky

Jsou objevy a vynálezy, které nesporně posouvají lidstvo kupředu. Pro tzv. tekuté řetězy to ale nejspíš neplatí. 

S klesající hladinkou na teploměru se následující scénář stává zase o něco pravděpodobnější. Úspěšně jste zaparkovali auto, ale vyjet s ním znovu na cestu se vám už nedaří. Pod koly totiž máte sněhovou návěj, anebo rovnou náledí. Kola hrabou, motor se přehřívá, z výfuku to smrdí. Přitom by vám pomohlo jen trochu se odpíchnout z místa. A to je přesně situace ideální pro použití tzv. tekutých řetězů. Přípravku, který ve formě nástřiku ve spreji můžete aplikovat přímo na pneumatiky. Co na ně vlastně nanášíte? 

Tak trochu jiné adhezivum, které většinou navíc obsahuje ještě zdrsňující složky. Prostě něco jako kombinace lepidla a jemného písku, ovšem v chemické podobě. Původně se vycházelo ze samo-polymerujících látek na bázi bisfenolu-pichlorohydrinu, toluenu a alkoholů, nyní se vsází spíše na rychle degradující beta-ketopropan.  Výsledkem aplikace má být zvýšená trakce, lepší záběr kol daný zvýšenou přilnavostí k povrchu vozovky, snížená prokluznost. 

Na zasněžená kola tekuté řetězy příliš nezabírají (Foto: Shutterstock)
Na zasněžená kola tekuté řetězy příliš nezabírají (Foto: Shutterstock)

Že tím získáte potřebný odpich pro start, je poměrně očekávatelné. A ke cti výrobců a prodejců tekutých řetězů nutno dodat, že zhruba tak i fungují. Jenže tím výčet pozitiv tak nějak končí. 

Nástřik, který prý okamžitě proniká až do samotných pórů gumy, bez ohledu na velikost vzorku, aniž by pozměnil a degradoval pneumatiku, je totiž do krajnosti jednorázovou záležitostí. Nastříkáte, nastartujete, vyjedete a hotovo. 

Po ujetí pár metrů se ale můžete znovu ocitnout v té samé situaci, a můžete to zkusit znovu. S tím, že na zasněžená kola nástřik zrovna bleskově nezabírá. Jejich reálné využití se zdá být stejně omezené, stejně jako výsledný efekt aplikace. Což opakovaně zmiňují i nejrůznější průběžné testy automobilových nadšenců (video1, video2, video3, video4). 

Jen si to představte: problém v podobě zledovatělé vozovky je před vámi. Zastavíte, nastříkáte, trochu popojedete, znovu nastříkáte a vyrazíte vstříc klouzavému dobrodružství. Nu, a po 30, 50 nebo 200 metrech můžete aplikovat znovu, dokud vám to objemem limitované balení tekutých řetězů ve spreji dovolí. Po pár zastaveních jste dorovnali čas, který byste strávili s nasazováním zimních řetězů. 

Nedá se ale předpokládat, že by tekuté řetězy nějak zázračně zvýšily performanci vašeho auta na sněhu a ledu dlouhodobě, případně že by bránily smykům (pokud tedy nestříkáte každých x desítek metrů). A ještě vtípek – efekt, netrvající obvykle déle než 2 minuty, z ošetřených pneumatik vyčpí poté, co projedete úsekem se suchým nezasněženým či nezledovatělým asfaltem. Takže na vozovce, kde se střídá led, sníh a roztáté úseky, si vlastně moc nepomůžete. Je to tedy skutečně jen o odpichu v případě nouze, což je asi trochu za ty peníze málo.

Jinými slovy, zázrak se nekoná. Alespoň zatím.