Realitní makléři jsou tvorové vnímaví a velmi rychle si povšimnou, když nějaká maličkost - třeba násilný skon předchozího majitele, vražedná koncentrace radonu, záplavová oblast anebo blízkost indiánského pohřebiště - zahýbe s cenou jimi nabízených nemovitostí. A zrovna blízkost obchodu s potravinami je jednou z těch pozitivních maličkostí, které se zájmem o nemovitost, ať už je to pozemek, byt či rovnou dům, hýbe. A pořádně. Hodnotu nemovitostí sice ovlivňuje celé spektrum vybavenosti a obslužnosti v místě, ale nic tak významně, jako právě snadná dostupnost obchodu. Blízkost zastávky MHD, přítomnost ordinace zubního lékaře nebo školka v místě zkrátka už nemají takovou váhu. A čím prestižnější ta značka obchodu je, tím silnější je i ten očekávaný nárůst ceny nemovitosti. To je ve zkratce celý Waitrose effect. Efekt získal své jméno podle řetězce britských supermarketů Waitrose. Tahle značka – ponejprv to bylo Waite, Rose & Taylor - se dočkala svého založení v roce 1904. A v průběhu následujících dekád si vydobyla reputaci sice navýsost kvalitního, byť drobet snobského obchodu. Bylo tu lepší a čerstvější zboží, poměrně dost pochoutek z dovozu, úslužnější personál. A celý ten sortiment byl o poznání dražší. Nebyla to zkrátka klasická sámoška.Ve Waitrose mohl nakupovat jen ten, kdo na to měl. Proto byste také pobočky řetězce Waitrose marně hledali v nízkopříjmových předměstích a barákových dělnických koloniích. Supermarkety pro lepší klientelu se tradičně nacházely v lepších čtvrtích. A v jakémsi sebe-potvrzujícím cyklu jste mohli snadno identifikovat onu lepší čtvrť podle toho, že tamní obyvatelé to nemají do Waitrose daleko. Tehdy ještě platilo, že movitost obyvatel čtvrti byla prekurzorem toho, že tam dříve nebo později otevře Waite, Rose & Taylor další pobočku svého řetězce. Jak podobných reprezentativních značek přibývalo, a lepšila se ekonomická situace, doznalo to postupně změn. Příčina předběhla důsledek, a samo otevření obchodu nějaké „lepší značky“ kolem sebe začalo automaticky utvářet cosi, jako čtvrť pro movitější obyvatele. Poplatné to bylo a je hlavně Spojeným státům americkým. Když se dnes někde developeři pustí do výstavby rezidenční čtvrti, dost citelně usilují o to, aby tam nechyběla ani pobočka řetězce Whole Foods Market. Protože s příslibem blízkosti Whole Foods Market, který je bio-eko-ezo-veganský, nikdo nemůže pochybovat o tom, že celá ta čtvrť bude velmi „in“ a honosná. A když Whole Foods souhlasně kývne? Cena nabízených bytů či domů rázem vyletí až ke hvězdám. O kolik? To samozřejmě záleží na konkrétní značce toho kterého obchodu. Už na to existuje pár ekonomických propočtů a studií, ale v Česku se do toho zatím experti nepustili. A tak si musíme vystačit s tím, co spočítali ve Velké Británii. Když to vezmeme postupně: s obchody značky Iceland se u nás nesetkáme, ale v Británii dokáže jejich blízkost zvýšit hodnotu nemovitosti o třináct procent. Blízkost obchodu Lidl, který už je nám o cosi bližší, posune cenu nemovitosti o šestnáct procent. A Co-op uhraje sedmnáct. Pak už je to divočejší.Mít to z domu kousek do prodejny Tesco uhraje 41 %, značka Londis udělá 42 %. Sainsbury´s, což už je trochu víc snobský obchůdek, pohne s cenou nemovitosti o 55 %. Marks and Spencer vytáhne cenu o 67 %, a u nás neznámý řetězec Budgens pak 87 %. A teď už jen šampioni. Na druhém místě se v Británii drží již zmíněný historický a dodnes fungující Waitrose. Jeho efekt se dá vyjádřit 101 % navýšení ceny nemovitosti. A bezkonkurenční vítěz? Tím je Whole Foods Market, který cenu nemovitosti posune o nesmyslných 321 % vzhůru. Ano, váš byt či dům má třikrát větší hodnotu jen proto, že je od něj kousek do veganského Whole Foods. Je to zkrátka naprosto jiná liga. Extrapolovat britské výsledky přímočaře na českou realitu není úplně snadné, ale určité záchytné body tu jsou. Blízkost obchodu s potravinami, byť by to měla být jen obyčejná sámoška anebo třeba večerka, navyšuje cenu vaší nemovitosti přibližně o desetinu její hodnoty. Pokud to nemáte daleko do velkého supermarketu, cena vaší nemovitosti je asi o třetinu vyšší, než by mělo bydlení srovnatelné kvality na jiné adrese. Pohlížet na to můžete i z opačné strany. Když hledáte dostupné bydlení, nehledejte ho zbytečně tam, kde je to jen kousek do Tesca nebo Marks and Spencer. Tam to zkrátka levné nebude. A když náhodou ve vaší čtvrti vyroste Whole Foods Market, můžete si spokojeně mnout ruce, byť byste tam na nákupy nechodili. Cena vaší nemovitosti právě vystřelila vzhůru. Že jsou vám večerky a sámošky ve vaší čtvrti, městečku nebo vesnici srdečně ukradené, protože se stravujete v závodní jídelně a nákupy potravin do domácnosti řešíte on-line? Tak, je to pohodlné. Ale když kvůli nezájmu zákazníků zanikne malý krámek na nároží, doplatí na to všichni v okolí. Jejich nemovitost tím hned ztratí desetinu ceny. Podporovat „své“ prodavače jen fajn nejen proto, že to k nim máte pár kroků, když přijdete domů utahaní z práce, a k velkému zklamání vašeho kručícího žaludku zjistíte, že lednička zeje prázdnotou.Zdroj: HomeWardLegal.co.uk, JohnLewisPartnership.co.uk, Propertista.com