Digitalizace ve stavebnictví se v praxi projevuje zejména využíváním rozsáhlých informačních systémů, které usnadňují řízení chodu firmy a automatizují různé procesy. Záznamy, které se standardně zapisují ručně na papír (např. ve stavebním deníku nebo přepisování docházky), se díky novým aplikacím vedou online a vytváří se z části automaticky.Aplikace pro firmy řeší například vedení stavebních deníků, docházku zaměstnanců, evidenci majetku a nářadí, sklady, ukládání záznamů o certifikátech a školeních, nahrávání fotek ze stavby a mnoho dalšího. Hlavní předností digitalizace je možnost vzdáleného přístupu z jakéhokoliv místa. Vedení stavební firmy tak spoustu záležitostí vyřeší na dálku na několik kliknutí. Do systému pak může mít přístup i investor, který získá přehled o průběhu své stavby. I když se o výhodách digitalizace ve stavebnictví ví, přechod na elektronické systémy je u mnoha firem postupný a pozvolný. Některé jsou konzervativní, některé moderním technologiím nevěří, jiné mají ze zpřehlednění a transparentnosti obavy. To je skvělá příležitost pro odvážnější firmy, které díky moderním technologiím získají obrovskou konkurenční výhodu. Ocení ji nejen v době blížící se finanční krize, ale i v dalších mimořádných situacích.Dobrým příkladem je současná krize související s šířením koronaviru. Stavební firmy, které využívají elektronické systémy, celou agendu obslouží na dálku a se stavbyvedoucím nebo investorem se nemusí vůbec potkat. Stavba tak pokračuje bez větších omezení. Stále mají přístup ke stavebním deníkům i docházce zaměstnanců. Firmy, které informační systémy nepoužívají, mají v tuto chvíli práci o poznání složitější. Nástrojů pro řízení stavebních firem existuje celá řada. Většinou se však jedná o jednoúčelové nástroje, které slouží třeba jen pro vedení stavebního deníku, evidence majetku a nářadí, docházku a další agendy. V praxi by tak firma musela složitě používat (a tedy i platit) třeba i čtyři nebo pět samostatných nástrojů.Online nástroje pro efektivní řízení vznikají také u nás a z mnoha ohledů jsou bezkonkurenční. Zmiňme například úspěšnou aplikaci Stavario, která vznikla na základě reálných zkušeností tvůrců pohybujících se ve stavebnictví přes 20 let. Na rozdíl od ostatních aplikací je český online nástroj předurčený pro kompletní vedení celé stavební firmy.Zahrnuje elektronický stavební deník, evidenci docházky a majetku a mnoho dalšího. Internetové rozhraní je přístupné z počítače, tabletu i mobilního telefonu. Nedílnou součástí systému je navíc i propracovaná mobilní aplikace pro systémy iOS i Android, se kterou snadno pracují dělníci přímo na stavbě. Zajímá vás, jak digitální systém pro stavební firmy funguje v praxi, co všechno zvládne a jak usnadní práci stavebníkům i investorům? Konkrétní možnosti využití digitalizace si představme na základních funkcích zmiňované aplikace Stavario, přes kterou se v době psaní článku koordinuje práce na více než 3800 stavbách.1. Elektronický stavební deníkVedení online stavebního deníku je rychlé a intuitivní. Stavbyvedoucímu odpadá spousta starostí, protože se mnohé údaje (např. počty pracovníků na stavbě nebo informace o počasí) doplní automaticky. Ke všem údajům ve stavebním deníku získá přístup jak vedení firmy, tak investor. Ten může v reálném čase sledovat průběh stavby a v případě potřeby komunikovat s firmou. Na pár kliknutí schválí změny stavby nebo udělí souhlas na vícepráce.2. Elektronický docházkový systémKromě online stavebního deníku je aplikace vybavena elektronickým docházkovým systémem. Díky němu získá vedení firmy dokonalý přehled o počtu pracovníků na stavbě a odpracovaných hodinách. Elektronický docházkový systém zabraňuje podvádění a zaznamenávání fiktivních přesčasů. Každý pracovník si prostřednictvím aplikace sám zaeviduje svůj příchod a odchod. Systém je vybaven ochrannými mechanismy proti podvádění, například identifikací pomocí fotografie obličeje nebo zaznamenáním GPS polohy. 3. Evidence majetkuMnoho stavebních firem se potýká s častými ztrátami nářadí a dalšího firemního vybavení. Po přechodu na digitální systém se problém vyřešil ze dne na den. Aplikace umožňuje přiřazení vybavení ke konkrétní osobě, která ho má od té chvíle na starosti. Pracovníci si mohou nářadí předávat i mezi sebou, tuto skutečnost pak do systému snadno uvedou přes mobilní aplikaci. Vedení firmy získává dokonalý dohled nad veškerým majetkem a může sledovat jeho pohyb po stavbách. Když potřebuje převést stroj na jiný projekt, přesně ví, na koho se obrátit. Chcete získat velkou konkurenční výhodu před ostatními stavebními firmami? Pak s digitalizací své stavební firmy neotálejte. Nemusíte mít obavy, že byste si na nový systém nezvykli. Zmiňovaný nástroj Vím o všem od českých tvůrců je k dispozici na prvních 14 dní zcela zdarma, a tak si jej vyzkoušíte na vlastní kůži – v plném rozsahu bez omezení, včetně aplikace pro mobilní telefony a s veškerou technickou podporou. Pomůže vám i zánam webináře, kde stavař a zakladatel Stavaria Josef Beneš ukazuje jak s nástrojem pracovat v praxi a jak tím vlastní stavební firmě šetří statisíce.