Digitální technická mapa krajů (DTM) zpřístupňuje veřejnosti jednotnou formou a zdarma údaje o vybraných přírodních, stavebních, inženýrských a technických objektech a zařízeních. Popisuje jejich skutečný stav, informuje o ochranných pásmech a oblastech působnosti správců dopravní (DI) a technické infrastruktury (TI), stejně jako o záměrech na této infrastruktuře. Obsah a struktura DTM jsou dány vyhláškou č. 393/2020 Sb., o digitální technické mapě kraje ve znění vyhlášky č. 186/2023 Sb.. Dopad DTM je skutečnou revolucí stejně jako digitalizace stavebního řízení. Cílem DTM bylo vytvořit pro veřejnost zcela zdarma přístupnou databázi s vyjádřeními k sítím dopravní a technické infrastruktury, vytvořit podklad pro územně plánovací činnost včetně záměrů v oblasti dopravní a technické infrastruktury (územní studie, uzemní plány aj.), zaměřit sítě dopravní a technické infrastruktury pro potřeby projektování staveb, vytvořit podklady pro rozhodování v území pro stavební úřady a dotčené orgány (existence sítí, základní prostorová situace), vytvořit podklady pro správu a rozvoj majetku a pasportizace majetku, usnadnit investiční přípravy staveb, vypořádání starých majetkových zátěží (např. pozemky pod silnicemi) a také urychlit výstavby vysokorychlostních sítí. V budoucnu se dokonce počítá i s napojením DTM na PORTÁL STAVEBNÍKA. Využitelnost DTM je tedy mnohem širší než jen pro přípravu a povolování staveb. DTM je mapa (databáze), která obsahuje polohopis v geodetické přesnosti tzv. základní povrchové situace (ZPS). Neřeší však na rozdíl od mapy katastru nemovitostí vlastnictví pozemků a budov, nýbrž mapuje vše, co je venku opravdu vidět (všechny budovy, ploty, chodníky, komunikace a další objekty), ale i to, co vidět není. Druhou významnou částí DTM jsou totiž zmapované sítě dopravní a technické infrastruktury, včetně jejich ochranných a bezpečnostních pásem. Některé informace o sítích dopravní a technické infrastruktury jsou neveřejnými daty, k nimž je přístup omezen pro zákonem definovaný okruh uživatelů (např. pro veřejnou správu, projektanty staveb a územně plánovacích dokumentací aj.). Pokud si však například stavebník potřebuje před koupí pozemku ověřit, jak se na pozemek vlastně dostane a zda jsou zde již řešeny inženýrské sítě, nebo je možné se na ně napojit (a jakým způsobem), nemusí zvlášť oslovovat všechny vlastníky a správce sítí (a za služby platit), nýbrž najde vše a zcela zdarma právě v DTM. DTM si můžete prohlížet buď prostřednictvím veřejně dostupné mapové služby DTM pod odkazem https://www.dtmcr.cz/, nebo prostřednictvím Digitální mapy veřejné správy (DMVS) pod odkazem: https://dmvs.cuzk.cz/portal. V případě prohlížení veřejných mapových služeb není třeba provádět žádnou registraci a přihlašování. Prostřednictvím Portálu DMVS je možné si požádat i o výdej dat v různých formátech a dle uživatelem nadefinovaného území (tzv. ad hoc výdej). V případě podávání žádosti o výdej dat je však nutné být v DMVS nejprve zaregistrován a přihlášen. Prostřednictvím DTM a také portálu DMVS je možné zjistit například okruh vlastníků dopravní a technické infrastruktury (vyjadřovatelů) v definovaném území a další důležité informace. Datový obsah DTM není zatím úplný. Nyní obsahuje konsolidovaná data v minulosti existujících DTM měst a drobná geodetická měření polohopisu získaná od velkých “síťařů” (vlastníků a správců sítí), která byla pořízena v rámci projektu financovaného z Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Importy dat velkých “síťařů” a obcí aktuálně probíhají (kraji vlastněné sítě jsou již v DTM obsaženy), další doplnění dat ZPS a zaměření sítí ve vlastnictví obcí proběhne v rámci aktuálně probíhajícího projektu, který je realizován s využitím prostředků z Národního plánu obnovy. Stavebníci mají od 1. 7. 2024 povinnost aktualizovat DTM kraje, přičemž splnění této povinnosti dokládají při kolaudaci staveb. Aktualizace probíhá na základě tzv. geodetického podkladu pro DTM, který je oprávněn vyhotovit pouze autorizovaný zeměměřický inženýr. Odpovědnost za úplnost a aktuálnost sítí dopravní a technické infrastruktury nesou jejich vlastníci, případně jejich správci či provozovatelé. Za ZPS nese odpovědnost krajský úřad jako správce DTM kraje. Již při výběru pozemku pro stavbu domu je třeba se informovat o existenci inženýrských sítí (technické infrastruktury) a také infrastruktury dopravní. Řeč je o příjezdové cestě na pozemek a jejím možném napojení na veřejné cesty, a také o vodovodu, kanalizaci, elektřině, plynu, i sítích sdělovacích. Dřívější složité oslovování správců sítí a získávání informací za poplatek ale naštěstí končí právě díky Digitální technické mapě krajů (https://www.dtmcr.cz/). Mapa je již funkční, data obzvláště od menších obcí jsou do ní ale teprve doplňována, ze zákona však obce mají povinnost tato data poskytnout. Navíc mají obce nůž na krku, jelikož pokud bude v budoucnu například při výkopu poškozena technická infrastruktura a obec (resp. vlastník sítí) dosud neposkytla data do DTM, bude zodpovídat za škody. Vše najdete na jednom místě, odpadává byrokracie a také dřívější zpoplatnění mnoha informačních služeb nemalými finančními částkami. Zjištění vlastníka infrastruktury, její existence, současného stavu i budoucích plánů, jsou zcela bezplatné. Pro zájemce o pozemek tedy odpadá jakákoli finanční zátěž spojená se získáváním a ověřováním důležitých informací. HALELUJAH!Zdroj: kraj-jihocesky.cz, dtmcr.cz, dmvs.cuzk.gov.cz/portal, ČESKÉSTAVBY.cz