O projektu jsme si společně povídali s objektovým manažerem Knaufu Milanem Švůgrem a majitelem Mobestu Josefem Tůmou.Co je tak zajímavé zrovna na teplickém nákupním centru?Švůgr: Každého na první pohled upoutají 17 metrů vysoké stromy se „zarůstajícími“ kořeny, které dominují hornímu patru Galerie. Ty stromy se staly jakýmsi symbolem Galerie Teplice. A musím připomenout, že celý tento estetický prvek je vyroben ze sádrokartonových desek Knauf.Tůma: Na první pohled se nejedná o nic složitého, ale zdání klame. Konstrukce byla velmi komplikovaná a vzhledem k umístění ve vysoké výšce i náročná na instalaci.Švůgr: Nesmíme zapomenout také na to, že v pozadí stromů se nachází technické zázemí, což jsou například větrací mřížky, protipožární sprinklery apod. Siluety větví stromů jsou podsvětleny LED páskami. To všechno zvyšovalo náročnost stavby.Kdo je autorem stavebního řešení a jaké desky byly v těchto konstrukcích použity?Švůgr: Technické řešení celé konstrukce jsme navrhovali společně s Mobestem. V konstrukcích se použily prakticky jen základní desky Knauf RED, GREEN a WHITE. Daleko zajímavější je uvědomit si, že stavba tohoto designového prvku ukázala prakticky neomezené možnosti suché výstavby a výhody sádrokartonu jako materiálu. Jsou v Galerii Teplice ještě i jiné designové prvky ze sádrokartonu?Tůma: Prakticky na každém kroku. Je tady opravdu velké množství různých světelných ramp, tvarovaných podhledů, zajímavých přechodů apod. Ani toalety nebyly ochuzeny. Architekti sem navrhli netradičně řešený a nasvětlený podhled, který symbolizuje rozdělení toalet na pánské a dámské.Švůgr: Je třeba říci, že výsledný efekt, který je bezesporu velmi působivý, by nebyl možný bez precizního zpracování, ke kterému přispěly samozřejmě kvalitní materiály, ale především pečlivá příprava a vysoká odbornost zpracovatelské firmy. Co je technicky náročnější, zmíněné tvarované podhledy, nebo například konstrukce kina? V Teplicích jsou čtyři kinosály a všechny byly postaveny z desek Knauf.Švůgr: Každý samozřejmě vnímá především ten design a různé tvarované variace, které jsou všude kolem něho. A to se mu buď líbí či nikoliv. V mnoha případech jsou to konstrukce opravdu složité. Když člověk navštíví kino, nevnímá, z čeho a jak je postaveno. Důležitý je pro něj vizuální a akustický efekt, který je možný pouze tehdy, pokud je konstrukce bezchybná. Na příkladu kinosálů v Teplicích je možné vidět, jak o konečném výsledku díla rozhoduje kvalita zpracování a bezchybné dodržení předepsaného technologického postupu zejména v těch sebemenších detailech.Tůma: V Teplicích byla použita tradiční skladba kina. To představuje konstrukci z dvojitých příček a dvojitých profilů z vnitřku zakončených silnými sádrokartonovými deskami (18 mm). To proto, aby byla konstrukce těžká a nedošlo k jejímu kmitání. V systému skladby příček byla použita izolační vata. Výsledkem pečlivé práce a dokonale provedených detailů včetně náročného napojení na betonové stropy a podlahy je vzduchová neprůzvučnost 75 až 78 dB.Švůgr: V konstrukcích kin byly použity jen základní desky Knauf RED. A v tom je právě ta podstata věci. V preciznosti. Vše se dělalo tak, jak se má. I kdybychom použili jiné, dražší materiály, jako třeba Diamant, pak jeden špatně provedený detail by celé dílo znehodnotil.Tůma: Musím k tomu ještě říci, že svou roli v tomto směru sehrála i skutečnost, že stavba probíhala ve standardních časových režimech, tedy bez zbytečných časových tlaků na termíny. Tak tomu třeba na jiných stavbách nebývá. Myslím si, že na výsledku je to v každém případě vidět. Děkujeme za rozhovor. Autor: Ivan SklenářZdroj: www.knauf.cz