Výzkum aliance Zateplujeme Česko byl realizován pomocí Instant Research agentury Ipsos mezi 840 respondenty, kteří vybírali tři odpovědi na otázku, jaké investice do modernizace bytového domu by přivítali nejvíce. A to nad rámec zateplení a odstranění havarijního stavu domu. A výzkum zjistil zajímavé věci. Například, že se my Češi rozhodujeme o tak významných a dlouhodobých investicích stejně jako při nákupu běžného spotřebního zboží, totiž na základě emocí a okamžitých a hmatatelných benefitů. Když to hodně zjednodušíme, v alianci Zateplujeme Česko problematiku parafrázovali: Lepší nový balkon a výtah v hrsti nežli návratnost investice do zateplení za deset let. „Argumenty jako úspora energií či odstranění havarijního stavu domu berou lidé jako samozřejmost, ale v závěru o realizaci rozhodnou emoce, třeba vidina nového balkonu, kde se dá v létě slunit, výstavba výtahu či zateplení lodžie, která rozšíří užitnou plochu bytu,“ shrnula průzkum architektka Marcela Kubů z aliance Zateplujeme Česko.Podle psycholožky Markéty Hlaváčové to ale není nic překvapivého: „Žijeme v poněkud nejisté době, proto jsou pro nás důležité okamžité výhody, které si umíme dobře představit. To, že ušetříme na energiích a investice se nám vrátí v horizontu deseti let, může být příliš abstraktní argument, který budeme ignorovat. S vyšším věkem se atraktivita konkrétní okamžité výhody umocňuje a stává se významným důvodem pro investici,“ uvedla. Rozhodně ale odborníci doporučují přidat i něco navíc, navíc se nesnažit spoluvlastníky (SVJ) přesvědčit pouze racionálními argumenty o potřebě zateplení a odstranění havarijního stavu domu. Je prostě třeba přidat i něco navíc, například instalaci fotovoltaických panelů, vnější stínění žaluziemi, rekonstrukci společných prostor, případně instalaci nových balkonů či zasklení lodžií. Po tom totiž lidé touží nejvíce, alespoň tak byly shrnuty výsledky průzkumu. Z průzkumu mezi realizačními firmami sdruženými v alianci Zateplujeme Česko navíc vyplynulo, že v praxi se velké oblibě těší právě zmiňovaná rekonstrukce a renovace balkonů a lodžií. Rozšíření plochy původních francouzských oken a balkonů dokonce může být i hlavním tahounem rekonstrukce. „Zvětšením plochy bytu o pět metrů čtverečních rozšířením balkonů jsme přesvědčili i váhající majitele, a to včetně těch starších, kteří se obávali zadlužení. Navíc jsme snížili výdaje za teplo o 38 %, a ušetřené peníze tak lze využít na splátky úvěru. Zpětně mohu říct, že investice nikdo nelituje, protože se nám tím výrazně zvýšil komfort bydlení,“ potvrdila Jana Rybková, předsedkyně výboru SVJ konkrétního bytového domu v Kladně. Ono totiž rozšíření balkonu o 5 m2 znamená při průměrné ceně bytů v Kladně 58 tisíc za metr čtvereční okamžitého zvýšení hodnoty nemovitosti, celkem pak 290 tisíc korun na byt! Velice praktické je navíc sloučení investičních prací, kterým lze ušetřit až milióny. Prostě je dobré v rámci renovace domu v havarijním stavu zrealizovat co nejvíce investičních akcí. Zateplení domu se může stát ideálním okamžikem pro maximální využití drahého nájmu lešení a stavebních výtahů, lze zároveň vyměnit okna, instalovat stínící venkovní žaluzie, renovovat lodžie a balkóny. Lešenářské práce a zábory chodníků totiž představují výraznou položku v rozpočtu.„Navíc lze čerpat dotace na zateplení domu, instalaci fotovoltaiky, ohřev vody, výměnu otopného systému. Cena tak může klesnout až o miliony korun. Za ušetřené peníze lze následně postavit výtah nebo balkony,“ vysvětlil Pavel Zemene. O inciativě ZateplujemeČesko.czZateplujemeČesko.cz sdružuje významné profesní organizace, jejichž členové se podílejí na renovacích a zateplování tuzemského bytového fondu. Jde tedy především o výrobce tepelných izolantů, zateplovacích systémů a komponent pro zateplovací systémy. Současnými členy inciativy jsou: Asociace výrobců minerální izolace, Cech pro zateplování budov a Sdružení EPS ČR. Členové těchto profesních organizací svými tržními podíly pokrývají rozhodující většinu tuzemského trhu.Zdroj: zateplujemecesko.cz, mediakom.cz