Plastové, porcelánové, skleněné, z betonu papíru nebo i břidlice. Na příkladu designu domovní elektroinstalace lze vcelku dobře demonstrovat a zároveň obhájit, proč si výrobci dávají tak záležet, aby paleta výběru designu, materiálu i technického provedení byla co nejširší. Nejde jen o to, jak například vypínač nebo zásuvka vypadají, ale také o to, jako přidanou hodnotu jejich pořízením uživatel získá. Z hlediska stoupajících nákladů na elektrickou energii hrají v rekonstrukcích stále významnější roli chytré elektroinstalace. A co má taková elektroinstalace společného s designem?Co je chytré, nemusí být nutně drahé, a co je levné nemusí být nutně „ošklivější“ a už vůbec méně kvalitní. Proto si lze například ve vypínačích a zásuvkách vybrat z více jak 100 barevných a materiálových možností. A ten chytrý vypínač může být v designu, na který dosáhne prakticky každý stejně tak, jako v luxusním provedení s rámečky z oceli, skla nebo břidlice. Soudobý design výrobků dokáže spolehlivě obsáhnout i mnoho architektonických stylů, a splnit tak nároky na současnou architekturu anebo zachovat genius loci u původních staveb. „Potvrdilo se, že pro většinu domácností při rekonstrukci hraje klíčovou roli design. Zajímavým zjištěním je, že si lidé z hlediska designu nejvíce všímají materiálů, z jakých je prvek vyroben,“ komentoval Vladimír Janypka, ředitel ABB Elektrotechnika, skutečnost, že pro 72 % respondentů je důležitý při výběru designového prvku materiál. Na druhém místě pak roli hraje tvar a barva (68 %) a teprve s odstupem následuje originalita (36 %). A s ní pak samozřejmě souvisí i ještě vyšší cena. Proto zřejmě ten odstup. „Nejčastěji si lidé při rekonstrukci jako designový prvek vybírají podlahy (51 %), dále osvětlení (49 %), poté obklady a tapety (42 %), následují vypínače a zásuvky (38 %) a v jejich těsném závěsu jsou dveře či okna (36 %),“ dodává pan Janypka. Třetina domácností se navíc v posledních letech pustila do rekonstrukce domova také kvůli covidu. K rekonstrukci domácnosti se loni rozhodla více než pětina (22 %) dotazovaných z reprezentativního vzorku (1000 respondentů ve věku 18 až 65 let) české populace. Z toho téměř třetina (31 %) uvedla, že v rozhodnutí realizace rekonstrukce, opravy či dostavby sehrála roli omezení vyvolaná pandemií covid-19. I to vyplývá z průzkumu, který pro společnost ABB Elektrotechnika realizovala agentura Ipsos. Výzkum probíhal na přelomu března a dubna 2021 pomocí online panelu Populace.cz. Pro většinu domácností, které rekonstrukci realizovali či jí plánují (63 %), je přitom hlavním cílem modernizace bydlení, druhým nejčastějším motivem (19,5 %) pak doplňková přístavba, jako například garáž, pergola či sauna. Chytré technologie jsou při rekonstrukcích nejčastěji použité u osvětlení (39 %), dále využitím ovládání přes mobilní aplikace (30 %) a zapojením obnovitelných zdrojů energie (20 %). Jan Polák z agentury Ipsos, k výzkumu řekl: „Výsledky potvrzují dlouhodobý vývoj - chytré technologie jsou jednoznačně trendem posledních let a potvrdil to i realizovaný výzkum. Lidé v domácnostech využívají prvky chytré domácnosti a do budoucna lze očekávat, že jejich popularita nadále poroste.“ Suma sumárum: chytré technologie a design jdou ruku v ruce, což je ostatně i logické. A design je prioritně definován použitými materiály.ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) je přední globální technologická společnost, která podněcuje transformaci společnosti a průmyslu k dosažení produktivnější a trvale udržitelnější budoucnosti. Propojením software s portfoliem elektrotechniky, robotiky, automatizace a pohonů ABB posouvá hranice technologií na vyšší úroveň výkonnosti. Úspěch společnosti ABB, která je špičkou v oboru více než 130 let, tvoří 105 000 talentovaných zaměstnanců ve více než 100 zemích světa. www.abb.com