Hobby pilyHobby pily jsou logicky málo výkonné a levné, jsou určené k rychlému uříznutí kusu dřeva na zahradě, ovšem nehodí se k namáhavé práci v lese, leda tak k ořezávání (očišťování) pokácených stromů - k prořezávce. Hobby pily mívají obsah do 40 cm3 (nejčastěji 30) a krátkou lištu. Vhodné jsou pro méně zkušené uživatele, kteří si chtějí tu a tam doma nějaký kus dřeva zaříznout a nechtějí pořád odmotávat a smotávat elektrický kabel, ovšem i elektrická řetězová pila pro takový účel stačí.Farmářské a profesionální pilyFarmářské pily mívají obsah do 60 cm3, pily profesionální i více jak 80 cm3. Farmářskou pilu poznáme od hobby nářadí obyčejným poklepáním na kryt. Pokud je plastový, jde o hobby pilu, kryt farmářské pily je robustnější a kovový. I některé farmářské a profesionální pily mohou mít i nízký obsah motoru (třeba 30 cm3) a krátkou lištu, jelikož jsou určené pouze k prořezávce stromů. Pily s menším motorem jsou lehké, se zvyšováním obsahu a síly motoru roste i hmotnost pily. Pily s vysokým obsahem motoru mají dlouhé lišty, jsou vyloženě určené ke kácení a porcování stromů. Je třeba vědět, že dlouhá lišta ubírá výkonu motoru, proto ji nemůžeme nasadit na pilu se slabším motorem. Výkon motoru snižuje tření mezi lištou a řetězem a o to méně výkonu potom zbyde pro samotné řezání, motor se rychle udusí a také rychleji opotřebovává. Práce s dlouhou lištou je navíc mnohem těžší, je třeba mít zkušenosti. K běžnému řezání při zpracovávání dřeva si naprosto vystačíme s lištou dlouhou 40 až 45 cm, kdy pila patří do kategorie „farmářská.“ Důležité radyPři výběru benzínové řetězové pily by nás také mělo zajímat provedení válce a pístu. Motory s dlouhou životností mají vnitřek válců litých ze slitiny hliníku potažený vrstvou tvrdokovu, nejčastěji nikasilu. Kvalitní motor dosáhne životnosti cca tisíc motohodin, ovšem bez vrstvy nikasilu klidně i 10x méně. Také proto jsou obyčejné hobby pily tak levné. Moc dlouho si ji prostě neužijete. Pokročilejší motory mají dva pístní kroužky, i když se běžně setkáme s jedním i u profi pil. První kroužek těsní a druhý stírá. Díky dvěma kroužkům snižujeme pronikání maziva do spalovacího motoru. Důležité je také množství segmentů ve spojce - ovlivňuje rychlost reakce motoru na přidání plynu.Ozubené kolo napojené na motor se jmenuje řetězka – jednodušší pily ji mají hvězdicovitou, profi pily však mají řetězku s kroužkem místo zubů a do tohoto kroužku zapadá spodní část řetězu. Při výměně řetězky pak vyměňujeme pouze kroužek, nikoli celý pohonný mechanismus. Na nové pile také hledejte dekompresní ventil, který usnadní startování. Ovšem u profi pil tento ventil není nikdy, jelikož se předpokládá, že s nimi bude pracovat profesionál. To samé platí i pro pumpičku – primer, kterým jsou vybaveny levnější a mnohdy ladem dlouho stojící pily. Primer natlačí benzín až do válce. Chod pily za studena usnadňuje takzvaný půlplyn. Před startováním se pouze přepne páčka, pila se nechá chvíli běžet naprázdno a jakmile sáhneme na páčku plynu po zahřátí pily, půlplyn se vypne.Důležité je také odpružení rukojeti. U hobby a farmářských pil je na pružinách, ovšem pila při řezání trochu plave. Výkonné pily jsou usazené na silentblocích, vedení řezu je pak jistější. Zajímejte se i o vzduchový filtr, je třeba dostat se k němu bez nářadí a jednoduše ho vymýt. Ideální jsou filtry nylonové, které propouštějí méně nečistot než molitanové. Ty nejlepší pily jsou vybavené systémem odstředivého předčištění vzduchu.Napínání řetězu pily je ideální z boku, je rychlé a snadné. Vyšší modely mají bezpečnostní trn, který nás chrání před přetrženým kovovým řetězem.Řetězovou benzínovou pilu si dnes může koupit každý - ovšem pozor, je to nebezpečná zbraň. Před seznamováním s ní si nejprve prostudujte pravidla bezpečnosti práce s pilou, respektive se raději poraďte s někým zkušeným a nechte si vše prakticky ukázat. Zdroj použitých fotografií: www.shutterstock.com