Možná začnu trochu netradičně. Když se řekne zateplení, určitě vás napadne stříkaná izolace. Měl jste to tak vždycky?Vůbec ne, právě naopak. Dříve jsem si izolaci spojoval jen s tradičními materiály, jako je vata nebo polystyren, podobně jako většina lidí. Změnilo se to až s časem, kdy jsem začal o těchto věcech více přemýšlet. Původně mě ani nenapadlo do hloubky řešit izolaci – vnímal jsem to tak, že když někdo staví nebo projektuje dům, automaticky tam použije to nejlepší, co trh nabízí. Věřil jsem, že každý chce kvalitní a trvanlivou izolaci. Jakmile jsem se ale začal víc zajímat o různé materiály a technologie, zjistil jsem, že realita je trochu jiná. Kvalita izolace se totiž často neřeší a lidé se spokojí s tradičními materiály, aniž by zvažovali lepší možnosti.Váš podnikatelský příběh začal v 18 letech cestou do Ameriky. Tehdy jste to asi viděl jinak, že?Ano, tehdy to byl hlavně velký krok do neznáma. V osmnácti letech jsem měl úplně jiné představy a zájmy než dnes, což je asi normální. Samotná cesta přes oceán byla pro obyčejného kluka obrovským zážitkem, který se nezapomíná. Dnes je cestování mnohem běžnější, ale tehdy to byl opravdový skok do světa. Amerika mi ukázala úplně nový svět, odlišný způsob života i myšlení. Byl to čas plný objevování a přizpůsobování se.Co vám život za oceánem ukázal?Úplně jiný svět – jiný styl života i způsob myšlení. Život v Americe mě naučil samostatnosti. První rok jsem si zvykal, poznával a srovnával. Musel jsem se umět prosadit a neustále pracovat na tom, abych se odlišil a našel svou cestu. Naučil jsem se bojovat, nebát se komunikovat a hledat nové příležitosti. A právě lidé, které poznáte, vás často přivedou na místa, kam byste se sami nedostali.Když se ohlédnete na své začátky v podnikání, co vám utkvělo v paměti?Především tvrdá práce. Amerika je místem, kde máte často dvě zaměstnání a pracujete sedm dní v týdnu. Bez toho to jednoduše nejde. Já začal tím, že jsem v noci uklízel kina, potom jsem pracoval ve firmě na malování a nakonec čistil auta. Naučil jsem se důležitou věc: když chcete uspět, musíte se odlišit. Časem jsem přešel k instalacím kabelových televizí a nakonec jsem se dostal až do mrakodrapu v Chicagu. Práce mě přivedla na místa, která bych si předtím nedokázal ani představit. Poznal jsem lidi a situace, které mi otevřely dveře k dalšímu růstu.Jak vás napadlo přivést pěnu do ČR? Viděl jste tu mezeru na trhu?Jakmile se jednou naučíte přemýšlet podnikatelsky, pořád hledáte něco nového, co by mohlo fungovat. Když jsem se po více než třinácti letech v USA vrátil zpátky do Česka, navštívil jsem několik staveb a všiml jsem si, že se tady stále používá jen klasická vata a polystyren. Začal jsem se tedy ptát, proč se nepoužívají jiné izolace, když v USA byly běžné. Ukázalo se, že lidé o těchto možnostech ani nevědí. To mě přivedlo k myšlence přivést stříkanou pěnu do Česka. Nebylo to vůbec jednoduché – nápad máte, ale jeho realizace je často jiný příběh. Kde vůbec takovou pěnu sehnat?V té době jsem měl elektrikářskou firmu, a přiznám se, že jsem byl tou prací už unavený. Říkal jsem si, že to chce změnu, něco, co bude lidem přinášet užitek a pomůže jim šetřit peníze. Energetické náklady porostou a kvalitní izolace je skvělá investice do budoucnosti. Ale mít nápad nestačí – kde tedy pěnu získat a jak ji do Česka dostat? Obvolal jsem několik výrobců v USA a vysvětlil jim svůj záměr. Pro ně to byla spíš legrace, těžko si dokázali představit, že by někdo bez předchozích zkušeností v oboru dokázal rozjet takový business. Nakonec se mi podařilo domluvit si schůzku s jedním obchodníkem na Floridě, v hotelu v Miami. Sedl jsem do letadla a vyrazil na jednání.Na schůzce jsem se setkal s člověkem, který měl opravdu zájem o obchod. Jakmile v Americe někdo ucítí příležitost vydělat peníze, jdou do toho naplno. Po několika úspěšných hodinách jednání jsem pokračoval na schůzky v Texasu, kde jsme rovnou začali ladit smlouvy. Jedna z věcí, které jsem se v Americe naučil, je, že smlouva je základ – zvláště když jednáte s nadnárodní korporací. Tehdy jsem možná působil jako blázen, možná vizionář. Kamarádi mi často nevěřili, že to zvládnu, že se mi podaří dovézt izolační pěnu do Česka, vyřídit všechna povolení, certifikace a další nezbytnou byrokracii.A nakonec se mi to opravdu podařilo. Byla to náročná, ale napínavá jízda, a já jsem si šel tvrdě za svým.Když jsem konečně dovezl první sudy stříkané izolace, čekala mě další výzva: přesvědčit lidi, aby ji začali používat. Cena byla tehdy několikanásobně vyšší než u běžných izolací, a nebylo snadné ji prodat. Nejprve jsem se zaměřil na projektanty a architekty – denně jsem absolvoval až deset schůzek a vypil nespočet šálků kávy. Zpočátku se jim můj produkt líbil, ale ukázalo se, že mnozí uvažují hlavně pragmaticky. Ptali se, co z toho budou mít, a vysvětlovali, že pracují s osvědčenými materiály, které jim vyhovují, protože za ně mají zajištěné různé bonusy a benefity. Rychle jsem pochopil, že prosadit se mezi projektanty bude složitější, než jsem čekal.Nakonec jsem se rozhodl zaměřit přímo na koncové zákazníky. Věřil jsem, že když poznají kvalitu a výhody stříkané pěny, sami budou žádat tuto technologii u svých stavebních projektů. Byla to dlouhá cesta, plná nespočetných hodin práce a investic, ale postupně se tento přístup začal vyplácet. Mezitím jsem rozšířil výrobu, začal vyrábět pěnu i v Německu a později vybudoval moderní výrobní linku přímo v Česku, abychom mohli zákazníkům dodávat ještě kvalitnější produkty a splnit jejich požadavky.V čem jsou vaše pěny HONTER EXY® jedinečné?Naše pěny EXY® jsou jedinečné hlavně proto, že opravdu dělají to, co mají – skvěle izolují, snadno se s nimi pracuje a jejich kvalita je potvrzena reálnými certifikáty a ověřenými dokumenty z nezávislých laboratoří. Je to produkt, který skutečně šetří peníze našim zákazníkům.Jedním z důvodů jejich jedinečnosti je unikátní složení. Naše pěny vyrábíme na základě původních amerických receptur a používáme kvalitní, čisté suroviny. Když vidím, jaké izolační pěny se na trhu objevují, až mě kolikrát zarazí, že si lidé něco takového vůbec pořídí. Na trhu jsou totiž i menší firmy, které nemají o pěnách hlubší znalosti. Nabízejí zákazníkům vše možné, často pod různými názvy s neuvěřitelnými parametry. Zákazník si pak s dobrým úmyslem koupí produkt, který na první pohled vypadá dobře, ale nakonec nemá ani zdaleka takové vlastnosti, jaké výrobce slibuje. Bohužel se často ukáže, že kvalita izolační pěny, která byla levnější, neodpovídá očekáváním a zákazník musí řešit problémy.Na trhu se pohybují různé produkty pocházející z Polska, Litvy, Turecka či Číny, které mohou obsahovat i nebezpečné chemické látky, protože v těchto zemích jsou předpisy mnohdy odlišné. Tuzemské firmy pak někdy ani přesně nevědí, co nabízejí a často nemají žádné odpovídající proškolení. My u našich pěn dbáme na jasný původ surovin a transparentnost. Naše chemie je registrovaná a nevyžaduje žádné míchání nebo úpravy, což je velký přínos pro naše zákazníky a hlavně partnery, kteří s pěnou pracují. Naše produkty jsou certifikované, kvalitní a jejich bezpečnost je pečlivě prověřena.Díky tomu máme za ty roky stovky tisíc spokojených zákazníků nejen v ČR, ale i po celé EU. Vnímám to jako důkaz, že naše práce má smysl. Každá pozitivní zpětná vazba od zákazníků je pro nás odměnou a potvrzením, že jsme zvolili tu správnou cestu. To je naše jedinečnost. Jaký je cenový rozdíl oproti běžným izolacím?Nabízíme různé typy pěn s různými vlastnostmi a cenami, takže si zákazníci mohou vybrat podle svých požadavků a rozpočtu – podobně jako u klasických izolací. Pokud porovnáme cenu naší izolační pěny s běžnou izolační vatou, výsledná cena často vychází velmi podobně, někdy je dokonce naše pěna levnější. I zákazníci nám často říkají, že rozdíl v nákladech je minimální, někdy pár tisíc korun. Když se k ceně běžných izolačních materiálů přičtou náklady na práci a instalaci, cena kolikrát vychází dráž než zateplení stříkanou izolací, takže ve výsledku může být použití naší pěny dokonce výhodnější.Jedním z velkých přínosů stříkané izolace je rychlost aplikace. Řemeslníci u vás nemusí trávit dny, nebo jak to u větších projektů bývá týdny. Navíc je dnes na trhu těžké sehnat kvalitní a poctivé řemeslníky, a i když máte štěstí a najdete je, jejich hodinová sazba bývá vysoká. Tím, že naše pěna umožňuje rychlé a efektivní zateplení, které zvládneme během jednoho dne, bez komplikací a s trvanlivým výsledkem, se s výslednou cenou dokážeme dostat velmi srovnatelně k běžným izolacím.Hodí se stříkaná pěna pro všechny typy staveb?Ano, určitě. Vyrábíme různé druhy pěn, takže dokážeme vyhovět specifickým požadavkům každého projektu. Není to tak, že bychom nabízeli jednu univerzální pěnu na všechno. Správná izolace musí být vždy přizpůsobena konkrétním podmínkám. Našim zákazníkům vždy poradíme a nabídneme to nejlepší možné řešení pro jejich potřeby. Je aplikace pěny výhodná i z ekonomického hlediska?Ano, a navíc je to i rostoucí trend. Lidé začínají více přemýšlet, co si do stavby nechají nainstalovat a zda to bude dlouhodobě funkční. Dříve se spíš soustředili na jiné aspekty domu, jako je fotovoltaika, tepelná čerpadla, ale kvalitní izolace byla často opomíjena. Zdá se mi, že dnes lidé více přemýšlejí o efektivitě svých staveb jako celku, a právě kvalitní izolaci vnímají jako základ pro dlouhodobou úsporu. V budoucnu si lidé nebudou moci dovolit ignorovat kvalitu izolace, protože právě ta má zásadní vliv na snížení nákladů na energie.S jakou návratností investice do izolace počítáte?Zkušenosti našich zákazníků se liší, ale mnozí uvádějí návratnost mezi 5–10 lety. Mám i osobní zkušenost, kde návratnost byla kolem 5 let. V každém případě se izolace pěnou vyplatí velmi rychle, zvláště při současných cenách energií.Zateplení pěnou je rychlé a efektivní. Souhlasíte?Zateplení kvalitní stříkanou pěnou je podle mě nejefektivnější způsob zateplení na trhu. Naše pěna umožňuje provést zateplení na míru přímo na místě a tým dvou lidí zvládne za jeden den izolovat až 300 m?, což je velká úspora času i financí. Navíc odpadají složité přepravy palet s tradičními izolacemi, a to taky přispívá ke snížení nákladů. Vzhledem k rostoucím cenám energií bude kvalitní izolace hrát stále důležitější roli.Co plánujete do budoucna?Chceme neustále inovovat a vyvíjet nové produkty zaměřené na úspory energií a komfort bydlení. V příštím roce plánujeme rozšířit výrobní kapacity na naší plně automatizované lince v Zábřehu, která je jediná svého druhu v České republice. Kvalita a spokojenost zákazníků jsou pro nás prioritou. Naše dlouholeté know-how nám umožňuje vyrábět produkty na míru a vyhovět specifickým požadavkům zákazníků. Děkuji za rozhovor.