Koupit si nová plastová či dřevěná okna není žádný kumšt. Český trh je zahlcen různými výrobci a dovozci oken, kteří se předhánějí v tom, jak urvat nového zákazníka. Denně jsme svědky cenových bitek, proklamujících často až nesmyslně vysoké slevy. Čteme o nových plastových profilech, které se honosí stále vyšším počtem komor. Jsme zahlcovaní lepšími a lepšími technickými parametry zasklení a kování. Ale co montáž? Je snad méně důležitá než samotné okno? Pro mnoho dodavatelů oken zřejmě ano. Avšak z pohledu zákazníka je dobrá montáž okna stejně podstatná jako výrobek samotný.Správná montáž okna – podceněná službaInstalace okna je standardní službou, kterou vám automaticky nabídne každý „oknař“. Způsob, jakým se montáž oken provádí, ve většině případů neodpovídá ani technickým standardům ani řemeslné kvalitně. Montáž okna „po česku“ tudíž spadá do kolonky aušusových služeb. Toto tvrzení dokazuje nejnovější statistika České obchodní inspekce (ČOI) uvádějící, že ze 194 podaných stížnosti je 76 těch, které připadají právě na montáž oken a dveří. To je vskutku alarmující výsledek. Mnohem horší, než zmíněná statistická čísla je ale fakt, že na diletantství prováděcích firem doplácí zákazník. Ten samozřejmě netuší, jak se věci mají, a v dobré víře akceptuje způsob zapravení okna do domu. O to větší je překvapení, když po nějaké době přijdou problémy.O kvalitní montáž si prostě musíte říctPojďme si ukázat dva nejčastější modelové případy, jak dodavatelé přistupují v zakázkách k montáži oken.Případ 1.: Zákazník se při koupi oken rozhoduje podle vlastností produktu. O problematice montáže okna neví nic.Prodejce oken uvádí v cenové nabídce, kromě technické specifikace produktů, standardní doplňkové služby jako demontáž, montáž a zednické zapravení. Pokud není u „montáže“ podrobně specifikováno, jak bude okno spojené se stavbou – neboli jak bude utěsněn prostor mezi okenním rámem a ostěním – je nutné si pod montáží představit pouze základní a dnes nesprávnou montáž pouze montážní pěnou. Tím, že kupující netuší nic o současných technických normách a o rizicích nevhodně nainstalovaných oken, souhlasí se základní instalací a prodejce mu rád vyhoví, protože pro jeho montážníky to znamená méně práce a méně úsilí.Případ 2.: Zákazník se při koupi oken rozhoduje podle vlastností produktu. Je si ale vědom toho, že dnes se okno nemontuje pouze pomocí samotné PU pěny.Ve druhém případě pracuje prodejce se zákazníkem, který už ví, že instalace oken pouze montážní pěnou není správná. Prodejce předkládá stejnou nabídku, jako v prvním scénáři. Kupující chce však vědět, jak bude vyřešené utěsnění prostoru mezi oknem a ostěním. Dozvídá se, že montážní pěnou. Zákazník chce nějaký těsnicí systém, např. exteriérové a interiérové fólie, které ochraňují tepelný izolant, nebo ještě modernější řešení v podobě impregnovaných komprimačních pásek. Prodejce však tvrdí, že montážní pěna stačí a nic jiného tam nepotřebujete. Tento poslední, a velmi častý, modelový případ ukazuje situaci, kdy je poptávaná kvalitní montáž okna, ale prodávající ji zákazníkovi rozmlouvá. Tuto poněkud absurdní záležitost vytvářejí firmy, které o kvalitní službě chtějí maximálně mluvit na svých webových stránkách. Z důvodu větší pracnosti a preciznosti se jí však nechtějí zabývat. V těchto případech musí zákazník buď trvat na svém, a nebo poptat jiného dodavatele. Zdroj: www.montazokna.cz