Klára Dostálová tvrdí: "Ráda bych velká města uklidnila, že jim pravomoci v oblasti územního plánování nebereme. Nový stavební zákon počítá s tím, že územní plánování zůstane v přenesené působností obcí jako je tomu dnes, do budoucna by ale mohlo být v samostatné působnosti samospráv, což by ještě jejich pravomoci posílilo. Tento přechod působnosti si vyžádá rozsáhlé změny řady předpisů, musí být široce prodiskutovaný, aby byla zajištěna dostatečná ochrana veřejných zájmů. Ministerstvo proto založilo se zástupci měst, krajů, obcí a dalších ministerstev pracovní skupinu, která bude tuto změnu připravovat. A na tomto jsme se se zástupci Prahy v září domluvili. Velká města pro nás byla a jsou jedním z nejdůležitějších partnerů při přípravě stavebního zákona a rozhodně by se MMR neuchýlilo v rámci tohoto zákona k ničemu, co by rozvoj velkých měst ohrozilo." A dále ujišťuje: "Stejně tak jsem už v září Prahu ujistila, že obecné požadavky na výstavbu budou sice jedny pro celou republiku, budou ale zcela nové a budou vycházet z Pražských stavebních předpisů. Nové předpisy zohlední potřeby velkých měst. Rozhodně se nevracíme o 15 let zpět. Celostátní vyhláška bude možná celá víc „pražská“ než si zástupci měst umí představit. Jde nám opravdu o moderní předpis a takový skutečně bude." Zástupci velkých měst mají též být přizváni, aby spolu s ministerstvem vypracovali vyhlášky, které budou řešit územní a technické požadavky na stavby. Stávající požadavky roztříštěné v mnoha právních předpisech různé právní síly budou nahrazeny novým předpisem, který bude jednotný pro celou republiku a obsáhne kromě územních a technických požadavků na stavby také požadavky na bezbariérové užívání staveb. Dokonce i Legislativní rada vlády ČR jednoznačně podpořila variantu jednoho předpisu s obecnou a zvláštní částí, ve které budou moci být uvedena veškerá specifika. Není však možné rozdrobit tyto předpisy do všech obcí. Došlo by ke zcela nepřehledné situaci pro investory a mohlo by to vést k chaosu a zastavení výstavby právě ve velkých městech. Jednotlivá města mají odlišné potřeby, které si budou moci vyřešit ve svých regulačních plánech. Zde si mohou stanovovat například odstupy domů, uliční čáry a další požadavky na stavby. Ministerstvo dlouhodobě podporuje tvorbu regulačních plánů (metodickou činností i dotačními tituly). Dostálová dále tvrdí: "Aby mohla města dokončit rozpracované územní plány podle stávajících předpisů, na to jsme mysleli. Zákon nabude účinnosti za dva a půl roku, města proto stihnou dokončit své plány podle dosavadních předpisů. A poté již navážou podle nového zákona. Procesy projednání a přijetí územního plánu se přitom v novém zákoně zjednodušují. Cílem je tedy navázat na rychlejší a jednoduší proces. Konkrétně Praha pak měla v návrhu zákona výjimku zcela, mohla vše dokončit postaru, dokud nepřijme nový územní plán. Legislativní rada vlády však konstatovala, že tato výjimka je nedůvodná a fakticky vylučuje Prahu z působnosti nového zákona. A to považovala za nepřípustné. Věříme však, že právě Praha, která pracuje na svém novém územním plánu již šest let, jej bude schopna během dalších více jak dvou let přijmout. Jinak by bylo třeba hledat cestu, aby hlavní město nezůstalo bez nového územního plánu. Ministerstvo pro místní rozvoj je v této věci kdykoliv připraveno Praze pomoci."Novela stavebního zákona nyní leží na poslaneckých stolech poté, co jí vláda požehnala.Zdroj: mmr.cz