Druhé pololetí tohoto školního roku studenty i pedagogy postavilo do nestandardní situace – na soutěžních projektech nemohli pracovat a diskutovat v hodinách, ale dostávali zpětnou vazbu i materiály ke studiu dálkově. Xella CZ už před časem vytvořila pro školy sérii didaktických videí, která přibližují stavební praxi, a poskytuje školám i další materiály do odborných předmětů. Díky tomu bylo možné na výuce i soutěžních projektech pracovat i on-line „Materiály od Xelly pro nás v době uzavření škol nebyly nic nového. Běžně používáme příručku pro navrhování i výuková videa. Konzultace ročníkových projektů a řešení detailů s využitím výukových videí probíhá s jednotlivými studenty neustále, zejména videomateriály hodně pomáhají při výuce na dálku svou názorností,“ uvedl ke spolupráci Ing. Petr Lasovský ze SOŠ a SOU Písek. Tato škola se v soutěži umisťuje opakovaně velmi dobře, přestože se jedná o jediné nástavbové vzdělávání. „Naši studenti mají vystudovaný učňovský tříletý stavební obor a mají možnost pokračovat ve dvouleté nástavbě pozemního stavitelství. Oproti čtyřletým průmyslovkám máme tedy trochu méně času, a proto má pro nás každá pomoc, jako jsou výukové materiály, velký význam. Také je pro nás důležité, že v soutěži máme možnost srovnání s prací studentů průmyslových škol, které je vzhledem ke kratší časové dotaci dobré, dokonce jsme v jednom z předchozích ročníků obsadili i první místo v celonárodním finále,“ doplňuje Ing. Lasovský. V letošním regionálním kole Morava zvítězili studenti ze SPŠ stavební Brno, Kudelova. „Edukační videa od Xelly jsem použil napříč všemi ročníky, včetně maturitních. Soutěž navýšila profesní erudici našich studentů v oboru, a s tím i související další pozitivní lidské vlastnosti jako samostatnost při řešení problémů, přehled, orientaci, cílevědomost a prestiž k reprezentaci naší školy, jakož i pracovitost a zodpovědnost.,“ řekl Ing. Zdeněk Odehnal z brněnské průmyslovky. Samotní studenti se při zpracovávání soutěžních návrhů velmi dobře adaptovali na samostudium a odborné materiály pro projektování zvládali aplikovat v praxi. „Při projektování jsem čerpal převážně z produktového katalogu, který je velice jednoduchý a přehledný. Také mi pomohla videa se stavebními postupy, protože jsem si dokázal představit, jak to funguje, například žaluziový kastlík s YQ U profilem. Přesvědčil jsem se, že je to jedna velká skládačka, “ popisuje svou práci na projektu Jakub Šafka ze Střední průmyslové školy stavební Josefa Gočára v Praze, který soutěž vyhrál. Podobně samostudium zvládal i Petr Klier z brněnské stavební průmyslovky: „Při zpracovávání návrhu jsem čerpal z podkladů pro projektování, které má Xella na webu, našel jsem zde řadu konstrukčních detailů. Velká část konstrukčních zásad mi tak zůstala v paměti,“ popisuje svou práci na projektu Petr Klier, který obsadil druhé místo. Vítězka třetího místa Štěpánka Šimurdová z VOŠ a SPŠ ve Volyni si pochvalovala i to, že materiály byly velmi názorné: „Podle videa jsem si věci uměla lépe představit a byla jsem i samostatnější, takže jsem se nemusela kvůli všemu obracet na pana učitele.“ Projekty zpracované do celostátního kola hodnotila odborná porota technických poradců zadavatele, kteří pomáhají zákazníkům z řad individuálních stavebníků i projektantům. Zaměřovali se na proveditelnost a technickou správnost návrhu, s přihlédnutím k možnostem studenta střední školy. V porotě byli také nezávislí členové z řad vysokoškolských pedagogů i architekti. Jedním z nich byl Ing. Arch. Pavel Jiroudek, který ocenil dobrou úroveň soutěžních návrhů, a zejména pak vítězné práce: „Jedná se o atraktivní architektonické řešení, které plně koresponduje se zvolenou lokalitou. V projektu je snaha o využití moderních technologií – jedná se o pasivní dům s využitím obnovitelných energií. Kvalitě provedení přispívá i perfektně zpracovaná vizualizace celé stavby formou přiloženého videa. Dispoziční řešení je jednoduché a účelné, autor myslí i na možnost užívání stavby osobami s omezenou schopností pohybu. Oceňuji také návrh „zelené“ střechy i to, že realizace tohoto projektu by byla ekonomicky přijatelná.“ Zdá se, že nová generace se v online prostředí dokázala dobře adaptovat, a také že má dostatečnou pozitivní motivaci prosadit se ve svém oboru. „Je to můj první větší projekt, který mohu použít i k přijímacím zkouškám na vysokou školu. Zadání bylo velice otevřené, takže jsem měl volnou ruku. Od začátku jsem věděl, že budu chtít pasivní dům s použitím chytrých technologií. Bezbariérový, jednopodlažní dům jsem zvolil proto, že se často zapomíná na stáří, kdy nebudeme mít sílu chodit do schodů. Když jsem viděl, jak pro moji babičku je těžké překonávat každou překážku (je na vozíku), udělal jsem všechny dveře bez prahů, “ uvádí ke své motivaci vítěz soutěže Jakub Šafka.