První věc, nezbytná pro dovolenou na hausbótu, je dobrý plán. Je totiž otázkou, jestli chcete cestovat na vlnách v menší či větší skupince, omezit cestu na světlou část dne ale jinak nocovat na palubě, případně v noci zaměnit rozhoupanou loď za hotel nebo chatku. To, jestli celou cestu strávíte na vodě, anebo budete vyrážet na břeh, k prohlídce měst. Případně, jestli se hausbót pro vás stane jen mobilní turistickou základnou, ze které budete vyrážet na delší pěší túry nebo cyklojízdy. Případně, jestli se při svém putování na vlnách vydáte i za hranice České republiky. I to je totiž možné. Program by ale rozhodně měl nést společné prvky. Pokud někoho láká plavba, druhého rybaření a třetího vyjížďky, těžko se pak na lodi samé domluví. Čím delší trasa, více dní pobytu, alternativního programu, tím více komplikací. Ale to je v pořádku. Promyslete variantu s týlovým zajištěním, například doprovodným vozem. Tedy že by někdo v předstihu či dodatečně kopíroval po souši trasu plavidla, zajišťoval servis nákupů a převážení zásob potravin či oblečení. Je to jen návrh, ale usnadní vám pobyt na vlnách. Rozhodně si toho nebudete muset s sebou brát tolik. Na postu suchozemského provianťáka se můžete postupně střídat, aspoň tím zredukujete ponorkovou nemoc. Což je mimochodem jeden ze základních neduhů dovolené na hausbótu.Představa, že si parta kamarádů nebo rodinka oddechne na dovolené od práce tím, že se zavře do minimálního sdíleného prostoru, je dost utopická. Říční cesta, vymezená splavným kanálem nebo koridorem, totiž po pár hodinách vypadá většinou úplně stejně jako na začátku, a zatímco ze startu se chce za kormidlo postavit každý, na konci plavby už vlastně nikdo. Zpestření je tedy nezbytností, protože plavba je líně pomalá a zážitek z houpavosti a čerstvého povětří (v rámusu motoru) se brzo vyčerpá. Pobyt v omezeném prostoru, ze kterého není jiného úniku než skokem do vody, může lidi stmelit, zrovna tak jako rozdělit. S čím a v čem vyrazit na palubu? Kufr nechte doma. Místa na palubě není nazbyt, a lepší než pevný objem se hodí přijít s cestovní taškou nebo batohem, který můžete zmáčknout, složit. Oděv volný, pohodlný, ne sportovně upnutý. Důležité jsou boty s neklouzavou podrážkou, protože nehoda není náhoda. Oblečení by mělo být šité na míru počasí: takže od plavek až po pláštěnku nebo teplejší svetr, protože déšť nepotěší a noci na vodě umí být až neromanticky chladné. Nezapomeňte na pokrývku hlavy, sluneční brýle, opalovací krém. Před sluníčkem se tu moc neschováte. K dalšímu ryze praktickému vybavení patří svítilna nebo čelovka, čistě pro běžné nebo signalizační účely, rukavice pro manipulaci s lany, dalekohled pro pozorování okolí. I když bude servis na palubě komfortní, počítejte se zásobou pitné vody, s jídlem navíc. Do civilizace je většinou daleko, a i z kotviště do centra je to většinou delší cesta. Přibalte toaletní papír, kosmetiku, ručníky, repelent. Myslete na zábavu pro děti i pro dospělé. Kolíčky na prádlo, které můžete využít při sušení čehokoliv, voděodolné obaly na osobní dokumenty a peníze. A mapy. Je to trochu podobné, jako když vyrážíte na vodu s malým člunem. Jen ten barel je o trochu větší. Určitě byste měli být dostatečně proškoleni, a dozvědět se všechno nejen o řízení lodi, ale i o nezbytné bezpečnosti provozu na vodě. Na vlnách se totiž nebudete unášet jen vy a vaše královna moří, ale jsou tu také kajakáři, rybáři, plavci a další hausbóty. Zvlášť před přístavišti a marínami bývá docela živo. A ukočírovat plovoucí dům není zase až tak snadné, jak vám pronajímatel bude tvrdit. Takže nedělejte zbytečně vlny.Z instruktáže byste se měli dozvědět něco i o nezbytných opravách, s tím, že byste měli mít kontakt na dispečink a opraváře. Součástí nabídky by mělo být i pojištění, jak lodi, tak i škod způsobených vámi řízenou lodí, případně proti krádeži. Provozovatel obvykle zajistí i aktuální mapu říční cesty, s vyznačenými rizikovými úseky, a informuje vás o podstatných detailech. Třeba o zvýšeném vodním stavu. Zní to jako fádní školení, ale pro výslednou pohodu je tenhle proces nezbytností. Zdemolovat motor nebo uvíznout na mělčině nejspíš nechcete. Zvláštní pozornost pak věnujte části o proplouvání zdymadly a plavebními komorami, informujte se o časech, kdy jsou v provozu a s ohledem na to plánujte svou cestu. Abyste pak kvůli krátké neplánované zastávce nemuseli strávit půl dne „ve frontě“ čekáním a spadaných kmenech.Zvažte i alternativu, při které cestujete jednosměrně, a dovoz hausbótu zpět k pronajímateli zajistí on. Chce se to domluvit předem. Někdy je hausbót jen ukotvenou chatkou, jinde můžete korzovat podél pobřeží přehrady, a jinde zase můžete putovat za svým cílem říčním kanálem po volně zvolené trase. Kolik času si pro dovolenou na hausbótu vymezit? Pokud jde jen o cestu, pak po dvou dnech (jednom přespání na lodi) už začíná plavba nudit. Když k tomu přidáte procházky a další vyžití, vydržíte klidně týden. Servis poskytovaný jednotlivými pronajímateli hausbótů se liší v pestrosti, ceně i celkovém komfortu. Počítá se s tím, že plynovou bombu ve vařiči zajistí provozovatel, ale třeba elektrická lednička k úplně běžnému standardu dosud všude nepatří. Podobné je to pak třeba s lůžkovinami, anebo naskladněním zásob. Provedení toalety může být také rozmanité, stejně jako přístup ke sprše. U menších plavidel se počítá s tím, že pro pohodlnější hygienu využijete spíše zázemí kempu na souši, jinde se nachází chemický záchod. Je dobré se na to informovat předem.Konkrétní provozní detaily (a náklady) se mohou lišit. Od tisícovky na odpoledne, po 10-30 000 za celý týden. Na vás je obvykle hrazení nákladů spojených s provozem lodi, od pohonných hmot až po maziva, záloha na zápůjčku/vratná kauce lodi a motoru, poplatky za kotvení a někde za použití zdymadel. Zdymadla jsou v Čechách zdarma. Záleží na konkrétním pronajímateli, někteří nabízí i možnost „parkování v ceně zápůjčky“ na vyhrazeném kotvišti. S ohledem na vámi zvolený program je třeba vybrat i plavidlo, tak, aby bylo například schopné pojmout jízdní kola na palubu. Před startem se nezapomeňte zabydlet a ujistěte se, že máte přehled o tom, kam jste co umístili.A pak už je to jen na vás, a můžete tempem 6-12 kilometrů za hodinu vyrazit za dobrodružstvím. Klidné tempo pohybu skutečně není zdrojem vzrušujících zážitků, jde spíš o to, že zvolníte a dopřejete si relax, případně zastavíte/zakotvíte všude tam, kde je vám příjemně (a kde to není zakázané). Pokud vám jde o klid a odpočinek a tradiční dovolenou u moře už máte za sebou, je hausbót dobrou volbou.