Kalendář je neúprosný a sune se posledními prázdninovými dny k září. Co čeká tam? Buď temná propast plná nejistoty, nebo světlo na konci tunelu. Začátek školy. Vaše hodnocení věcí příštích záleží na tom, zda už jste v předchozích letech ke vzdělání nějakou ratolest už vyexpedovali, a tudíž víte, o co jde… anebo je to vaše společné poprvé. Nervozita je pochopitelně na místě vždy, vstup dítka do školy je opravdu velký krok. A součástí fyzických a psychických příprav na tenhle další moment postupného dospívání je i nezbytná úprava, přestavba dětského pokoje na pokoj opravdového školáka. Nejprve suché stavební normy: minimální velikost dětského pokoje je 8 metrů čtverečních. To když jej obývá váš jediný produkt. Pro dva současně to musí být 12 metrů čtverečních. Pokud jste ale při stavbě domu počítali v těchto minimech pro mimina, a slušně vám to 6-7 let vycházelo, teď narazíte na strop. S šatní skříní a stolem budete rázem na jednoho školáka potřebovat aspoň 10-12 metrů čtverečních, a jestli za vzděláním expedujete hned dva, výměra se násobí. Ano, školáci už budou potřebovat vlastní teritorium, sami pro sebe. Pokud teď navrhujete bydlení pro rodinu, berte to do úvahy. Se vstupem dětí do školy se jejich nároky na prostor razantně změní a nabobtnají. Další požadavky jsou na možnost přirozeného větrání/odvětrávání (ve sklepě jste ale snad dosud zavřené neměli) a na osvětlení. Tabulkové, ale opět minimální a prakticky nedostačující, je 300 lx., a žárovka ve stolní lampičce by měla vydávat světlo spíše bílé barvy (studená bílá, 6000 K), které odpovídá jasu dne. A už asi chápete, že ke stolní lampičce to bude chtít i patřičný stůl, pracovní. Minimálně 120x60 cm. A dobré posezení. S dostatečnou oporou zad, podpěrkami na ruce. Ano, pro své ratolesti zařizujete takovou malou kancelář. Teplota místnosti? Dětské pokoje běžně patří k těm nejteplejším místnostem domácnosti (po kuchyních), ale studiu a učení prospívá spíše 20°C. Tolik to neuspává, a soustředění bude zapotřebí. Barva místnosti? Kreativitu podporují pastelové tóny, žluté nebo světle zelené. Syté barvy utlumují, bledé studí. Ideálem pochopitelně je, když se ona domácí studovna/učebna nachází v samostatné místnosti. Ale držme se přízemní reality běžně dostupného prostoru v dětském pokoji. Nově by se tu měly objevit (pokud tu dříve nebyly) dveře, protože učení si žádá klid a soustředění. A bude to chtít i kvalitně řešený úložný prostor: na učebnice, sešity, pomůcky, brašnu. Místo, kde si budou moci chystat a odkládat věci na další den, a hlavně, kde si budou moci psát/připravovat úkoly. Jasně, že ze začátku bude příprava školních náležitostí a pomoc s učením probíhat s vaší výraznou spoluúčastí. I to se ale za pár sezón změní. Rostou totiž strašně rychle! K tématu postupného přechodu od školky do školy, a uspořádání prostoru, mají pochopitelně říct co i psychologové a pedagogičtí poradci. Když se jich zeptáte na radu, dopadne to podle očekávání: dostanete spoustu protichůdných odpovědí. Nicméně v současnosti panuje určitá shoda v tom, že transformovat ryze dětský do pokoje školáka je o drobet lepší, protože změna je pozvolná a ratolest se skokově neodřezává od důvěrně známého prostředí. Není to prý takový šok. Shoda panuje i na tom, že školáci už nutně potřebují své vlastní místo: úkoly si sice mohou psát v obýváku nebo za stolem v kuchyni (vzpomínáte, taky jste si je tam nejspíš psali, a bez újmy, že?), ale je to dost dočasné řešení. Prvňáčci vás budou potřebovat u chystání/učení neustále, ale suverénní odrzlí páťáci už chtějí to své. Stejně jako malé velké slečny. Když plánujete, zařizujete a vybavujete dětský pokoj/studovnu, soustřeďte se na to, aby jednotlivé komponenty, nábytek a vybavení, mohlo s dětmi a jejich potřebami růst rovněž. Zbytečně velký pracovní stůl pro prvňáka, který „dorovnáte“ polohovatelnou židlí, vám vydrží až do devítky. Kdo ví, třeba i déle. A ještě maličkost, nemilá. Loňský rok nám víc než názorně ukázal, jak probíhá samostudium a on-line výuka. Nikdo si asi nepřeje, aby se to opakovalo… ale studovna/dětský pokoj školáka by měl být schopen reagovat i na případné opakování takové situace. Pro nadšené prvňáčky, kterým renovujete pokoj do školního designu, platí dosud nepřekonaný systém tří zón: místo na spaní, místo na hraní, místo na učení. Jenže pozor: hračky nesmí odvádět pozornost od učení, a zrovna tak není v pořádku, když se do odpočinku míchá proces učení. Vše má mít své, a prostor pro každodenní rutinu, který vytvoříte, se v podvědomí vašich ratolestí ponese léta. Úkoly se nepíšou v zástupu plyšáků, a knihovnička s pohádkami o princeznách není vhodná pro ukládání učebnic. Upravujte ale s citem, na open-space office děti ještě zralé nejsou, a nekompromisně zavřít všechny oblíbené hračky do trezoru není fajn.Na druhé straně – v pandemickém kontextu – není asi vhodné, aby se do on-line výuky prolínalo pozadí rozházeného hračkářství. I když se pozadí dá přednastavit nebo vypnout, jak už všichni víme. Každopádně důslednější uklízení pokoje a pracovního prostoru by se mělo stát jednou ze součástí vyžadovaného řádu věcí. Říká se sice, že inteligent snáší chaos (a pořádek je pro blbce), ale celková neuspořádanost pokoje školáka a příliš mnoho rozptylujících faktorů by jej mohlo svádět z cesty k cíli. Přesto by pokoj školáka neměl být nudný, sterilní, fádní. To je docela pořádný oříšek k rozlousknutí. Máte ale výhodu: část plánování je totiž dobré probrat dopředu s vaším školákem. Je to přeci pro něj, ne? Co by v pokoji školáka dál chybět nemělo? Malý rozvrh a kalendář. Pomáhá to s orientací „v plánu“ do dalších dní. Rozvrh s přípravami do školy, kalendář s „těšením se“ na věci příští. Byť by to měl být jen volný víkend u babičky, chystané školní představení, slíbený výlet nebo blížící se prázdniny. Nástěnné hodiny. Ty zase pomáhají zasadit denní režim do nějakých běžných proporcí. Kdy je čas na psaní úkolů, kdy je volno, večeře, a čas jít spát. Zajímavým doplňkem může být menší nástěnná tabule, třeba jen na popisovače. Místo na poznámky, kde například může do výuky angažovaný rodič vysvětlit nějaký příklad. Nástěnka? Jistě, proč ne. Zvlášť když na ní bude viset nějaký veselý obrázek. Knihovnička jen na učebnice a „dospělejší“ knížky, například encyklopedie? Výtečný nápad. A další drobná doporučení? Příjem tekutin, o němž slýcháváme, jak je zdravý a nezbytný (a souvisí s pozorností). Takže na stole by se hodilo mít nějakou odkládací plochu, odkud se to z hrnečku jen tak nevylije. Podklad na podlaze? Koberce sice vizuálně hřejí, ale jsou to ohromní sběrači prachu. V zaprášeném prostředí trávit čas nechce nikdo. Zkuste minimálně plochu stolu a jeho těsného okolí podložit něčím jiným. Nezapomínejte na větrání. A maličkosti, které se vyplatí zkusit? Byť jste měli se zařizováním pokoje pro školáky spoustu práce, hodí se jim občas nabídnout alternativu. Je to spíš záležitost jara, než podzimu, ale „studovat“ (když jde spíš o čtení než psaní) se dost dobře dá za hezkého počasí i na zahradě. Čas strávený na čerstvém vzduchu se počítá vždycky. Podobnou alternativou je pak onen odpočinek, který nemusí být jen o hraní/spánku. Je tu ještě sport, pohyb. Nejdůležitější, zvlášť u malých prvňáčků, je ale čas strávený s rodiči. Všichni si potřebujeme od svých starostí odpočinout, být chvilku jen tak, v klidu s rodinou. A na malé školáky se teď povinnosti valí ze všech stran… buďte s nimi. Dobře zorganizovaný dětský pokoj pro školáky, pevné posezení a pracovní stůl, kvalitní osvětlení, to jsou základy vybavení, z nichž budou růst. Ale dokážou to jen s vaší pomocí.