S hrůzou jsem zjistil, že se jedna sousedka domnívá, že nemusí zaplatit nedoplatek, když její dodavatel elektřiny zkrachoval. A rázem se ukázalo, že není zdaleka sama, a že se tento mýtus šíří jako virus. Samozřejmě je třeba nedoplatky uhradit, stejně jako máme nárok na vrácení přeplatků. V této souvislosti navíc dochází k závažným chybám ze strany dodavatelů. Jelikož se odečty nestíhají, není vůbec výjimkou, že vám bude konečné vyúčtování provedeno podle spotřeby za minulé období. V praxi to pak může znamenat, že jste sice například plynem přestali před časem téměř vytápět, snížili jste si zálohy, ale přijde vám faktura s neuvěřitelným nedoplatkem. Pozor tedy, je třeba takové faktury porovnat se skutečnou spotřebou na plynoměru (případně i elektroměru) a pokud se vám částka nezdá reálná, musíte fakturu reklamovat (na faktuře je samozřejmě uvedeno, kdo ji vystavil a tedy nedoplatek požaduje). Jako odůvodnění vám zřejmě bude oznámeno, že technici nestíhají odečítat plynoměry či elektroměry. Na svou žádost pak obdržíte opravnou fakturu. A pokud byste si to nechali líbit, máte problém. Obzvláště pro lidi, kteří mají nyní vážné problémy s hrazením běžných záloh dodavateli poslední instance a nebo již novému dodavateli, pokud jej již získali, může nečekané vyúčtování nedoplatku ještě prohloubit potíže, zhoršit jejich finanční situaci.Jen si připomeňme, že například společnost Bohemia Energy oznámila ukončení své činnosti ve středu 13. října 2021. A o dodavatele energií tak ze dne na den přišel zhruba milion klientů. Zálohy přitom byly placeny automaticky. Skončily též společnosti Comfort Energy, Energie ČS, Europe Easy Energy (3E) a X Energie. Jde tedy o největší „krach“ dodavatelů energií od dob krachu Moravia Energo (2009). Ovšem slovo krach není v uvozovkách náhodou. Ve skutečnosti jde o vyhlášení ukončení činnosti a nikoli bankrotu.Jelikož klienti končících dodavatelů energií přecházejí automaticky pod takzvané dodavatele poslední instance (DPI), což je vždy majoritní dodavatel na daném distribučním území, stalo se to ohromnému (až nevídanému) množství domácností (pod DPI nepřecházejí pouze velcí odběratelé například plynu s roční spotřebou vyšší jak 630 MWh). U dodavatele poslední instance můžeme zůstat nejdéle 6 měsíců, přičemž si musíme během této doby zvolit nového dodavatele elektřiny a plynu a podepsat s ním řádnou smlouvu. Pokud bychom během těchto šesti měsíců smlouvu s novým dodavatelem nepodepsali, od 7. měsíce by se již jednalo o černý odběr. A sankce za něj jsou nemalé, načež samozřejmě můžeme být odpojeni od distribuční soustavy.Je však třeba zachovat chladnou hlavu, nezmatkovat a srovnat si priority. Za prvé - vyúčtování je nezbytné, nedoplatky je třeba uhradit. Pokud jsme platili dostatečně vysoké zálohy, může nám na účet dokonce přistát i přeplatek. Za druhé - je třeba se smířit s podmínkami, jaké si stanovil dodavatel poslední instance a urychleně hledat nového dodavatele, jednat o podmínkách. Bohužel jde o takové množství domácností, že mají stávající dodavatelé výhodu „diktování si podmínek“, nesmíme si však plést pojmy a dojmy. Elektřina a plyn prostě budou výrazně dražší. O tom žádná, jde jen o to, abychom platili co nejméně. Těžko nyní radit, zda fixovat a na jak dlouhou dobu a nebo raději ne, platit a počkat si, jak se to na trhu vyvine. Navíc záleží na tom, jaké podmínky stávající dodavatelé vůbec nabídnou. Ostatně ti, co měli dosud (tedy do 13. října 2021) smlouvu například právě s Bohemia Energy, platili za zemní plyn a elektřinu opravdu velice málo, čili oproti jiným odběratelům ušetřili nemalé částky. A to se nyní prostě obrátilo. Čili na jednu stranu úspory, na druhou zvýšené výdaje, racionálně a bez emocí řečeno „účet se srovnává“. Ovšem problémem je navíc prudké zdražení energií během krátké doby, tam se již jazýček vah vychyluje výrazně v neprospěch odběratelů, to však platí pro všechny bez rozdílu.A pozor, pokud odběratel z jakéhokoli důvodu neuhradí nedoplatek a nebo nezačne řádně hradit nově stanovené zálohy dodavatelem poslední instance, hrozí mu odpojení od distribuční soustavy a s tím spojené náklady s opětovným připojením, v horším případě pak exekuce. Je proto třeba jednat. Spojit se s dodavatelem a požádat o splátkový kalendář, jelikož byli všichni stávající dodavatelé vyzváni ministerstvem průmyslu a obchodu a energetickým regulačním úřadem, aby byli shovívaví a splátkové kalendáře umožňovali. Pokud na to váš dodavatel přece jen nepřistoupí a vy nebudete schopni hradit celou zálohu, je třeba uhradit alespoň její část. Zákon totiž neumožňuje odpojit odběrné místo po jedné neuhrazené platbě, o energie tedy kvůli jedné nezaplacené záloze nepřijdete. A to samé platí i pro jen částečné uhrazení záloh, projevujete vůli platit a celkové částce odpovídající spotřebovaným energiím se nakonec stejně nevyhnete.Ihned s ukončením činnosti zmíněných dodavatelů začaly snahy ze strany státu vytvořit sociální systém, který by domácnostem se zvýšenými náklady na energie pomohl. MPO a ERÚ se dohodly s DPI na snížení záloh v listopadu a prosinci (pozor, jde ale pouze o snížení záloh, nikoli celkových plateb, ty se projeví později ve vyúčtování). Získá se tím však čas na nastartování sociální pomoci. A ta je, jak se již ukázalo, v mnoha případech nevyhnutelná. A prosím, určitě neřešte své problémy takzvanou rychlou půjčkou, může být velice nebezpečná a existenčně likvidační.Na závěr ještě několik drobných rad. Je třeba zjistit, kudy lidově řečeno "zatéká do lodi". Neúsporná svítidla a spotřebiče? Zdroje světla vyměnit za co nejúspornější a zvážit, zda konkrétní spotřebiče vůbec potřebujeme. Jste zvyklí vytápět plynem byt na určitou teplotu? Omezte to a nebo maximálně využívejte alternativní zdroj, krbová kamna, kamna, prostě snižte spotřebu, v konečném vyúčtování se to samozřejmě vždy projeví. Je tedy možné výrazně zvýšené náklady na energie snížit snížením jejich spotřeby. A tomu pak bude odpovídat i potřeba nižší zálohy.