Místo garsonek o výměře 45 metrů, které měl v pětipatrovém domě na každém patře dvě, se ve třech patrech rozhodl proměnit tři patra na sloučené bytové jednotky (o výměře 90 metrů čtverečních), schopné zajisti bydlení i pro mladé rodiny s dětmi. Samo zadání bylo tedy fádní, rekonstrukce vytvořená spojením dvou zrcadlově obrácených interiérů. V zásadě by stačilo vytvořit jeden plán, a ten použít třikrát. Jenže to by nebyli architekti z ateliéru Persiommon Hills (Yusuke Kakinoki + Shuhei Hirooka), aby do projektu nevnesli něco nového a inovativního. Jako první věc vzali do úvahu prostý fakt, že se nikdo do strojově překopírovaného uniformního bydlení nehrne. Přeci jen každý, byť by to mělo být jen ve věžáku, rád bydlí „v originálu“. A u mladých rodin se často liší osobní nároky na prostor i podle věku dětí. Proto architekti přesvědčili svým návrhem investora, aby na každém z přetvářených pater vzniklo něco drobet odlišného. Samozřejmě, že kompletní re-modelace plánů pro tři patra při nevyšla lacino, a tak sáhli k chytrému úspornému řešení. Byty (v projektu označené jako Typ A, B, C) byly odlišeny vlastně jen maličkostmi. Vestavěnými boxy engawa. Jedná se o klasický prvek tradiční japonské bytové architektury, označující vyvýšený rám na podlaze nebo podium, do kterého jsou obvykle usazeny žíněnky tatami. Engawa ale nemusí být jen vymezeným prostorem lože, čajovým salónkem nebo posezením na kryté terase. Vlastně, jak názorně ukázali architekti, taková engawa ani nemusí být uchycená k podlaze a dost dobře může být připevněna ke stěně nebo oknu. A vytvářet tak vizuálně zajímavý prostor, rámovaný obvodem bednění boxu, s nejrůznějším funkčním účelem. Právě takovými boxy pak odlišili tři patra prostorově jinak velmi podobných pokojů, a dodali jim novou tvář. Výhodou je, že vsazený box je prvkem, který je možné nenáročně osadit i odstranit. Takže když se zase demografický trend změní a do módy znovu přijdou garsonky, nebude problém byty na patrech zase vrátit do původního stavu. A samozřejmě, kouzlem těchto vestavěných jednotek je, že každému bytu dodávají velmi původní vyznění. V praxi je využili pro orámování kuchyňských koutů, pracoven, polic s květinami u oken. Slouží i jako vyvýšené lavice k posezení, alternativní úložný prostor. A ve větším provedení pak jak celé dětské pokoje, s prostorem na spaní i hraní. Jednotlivé pokoje tím získaly velmi příjemné studiové vyznění a moderní vzhled, doplněný o prvek přírodního materiálu. Investor tak získal atraktivní prostor (a moc ho to nestálo), obyvatelé jsou zase nadšení z dynamické a multifunkční skladby bytů. Typ A přitom odráží širší prosvětlení místností a větší prostor pro řádění dětí školkového věku, B počítá s malou domácí pracovnou pro rodiče a C je mixem uživatelských programů s širší kapacitou úložného prostoru. To, co je z realizace patrné, je schopnost architektů povýšit zdánlivě fádní zakázku na vyšší úroveň a dodat jí originální styl. Materiály: PERSIMMON HILLS architectsFoto-kredit: Kenta Hasegawa