Dost možná jen prostá psychologie a základní lidské pocity: uznejte sami, že přešlapovat někde na mraze není žádná slast. A tak vám během prohlídky příjemně temperované bydlení rázem přijde útulnější a pohostinnější. Dům na prodej je prostě vyhřátou jeskyní a skutečným úkrytem před nepohodou. Je lákavější, a fyzicky to cítíme. Chceme hibernovat. Takže se úplně nedivte, když makléř dorazí na schůzku a klíči s naoko neprofesionálním zpožděním. Je to trik: potřebuje, abyste trochu vychladli, než vás pustí do útulného tepla. Pak je tu samozřejmě vizuální stránka věci: jsou střešní tašky vyvedené v červené nebo šedé? Když napadne sníh, rázem je všechno neutrálně bílé. Nejen dům, ale i jeho okolí. A proto to přirozeně ladí dohromady, vypadá harmoničtěji. Detaily vzhledu, nad kterými bychom se pozastavili v horký letní den, k vidění rázem nejsou. Nepořádek na zahradě, nějaká hromada vyházených věcí, podivně vyvedená dlažba s nerovnostmi? Ne, všechno je uklizené a zarovnané pod sněhem. Sníh skryje i věci, které byste jindy považovali za problém.Svou roli hraje i naše dichotomie vnímání. V létě považujeme zahradu za nedílnou součást domu. Trávíme tam čas raději, než mezi čtyřmi stěnami. V zimě je tomu naopak, a ústředním bodem naší pozornosti je právě jen samotný dům. Co je za okny nás už tolik netíží. Hlavně, když jsou okna zaizolovaná, vícevrstvá, čistá. A v domečku je hezky světlo a čisto. Den je kratší, a pokud si kvůli obhlídce domu neberete volno ze zaměstnání, dorazíte na prohlídku až za šera. Kdy je (podobně jako pod sněhem) většina detailů hodných vaší pozornosti k nevidění. Inspekce, kterou provedete, je tedy nakonec dost povrchní. Jinými slovy, můžete si naběhnout do pořádných problémů, protože zimní dům z principu vypadá lépe, než jaký ve skutečnosti je. Vydatně k tomu přispívá i fakt, že zimní dům je ve své podstatě zakonzervovanou stavbou: nikdo uvnitř trvale nebydlí, takže dům nepotřebuje tolik dýchat. Nedozvíte se nic o kondenzaci, o větrání. Vlhkost stěn se projeví až na jaře, stejně jako musíte počkat se všemi opravami, které musí na nejpříhodnější období počkat. Jejich závažnost se v zimě může jevit menší. Dočista vyprázdněný byt, který by na nás působil v letních měsících až neútulně, na nás v zimě hraje skandinávskou pohodou a přitažlivým minimalismem. Jsou tu i pozitiva. Do zimní magie totiž nenahlédli všichni, a stejně jako nikoho neláká prosincový nákup plavek, je i kupců nemovitostí v zimě méně. Nabídka se ale zásadně netenčí, a na internetu roční období neplatí. Z toho, že je méně kupců, pro vás plynou alespoň teoreticky lepší vyjednávací podmínky. Makléři chtějí provize pořád, ale v zimě s nimi může být lepší řeč, a větší snaha po pro ně ne až tak výnosné dohodě. Které, což jsou už nevýhody, může limitovat aktuální nová a dosud nezaběhlá nabídka hypoték a způsobů financování. Ceny nemovitostí v lednu a únoru odráží jistou opatrnost a střízlivost. Nikdo moc dopředu neví, jaký vlastně bude rok (všichni jen vědí, že ten poslední nestál za nic), takže současně nechce jít úplně pod cenu, ale astronomickým cifrám se realitní kanceláře vyhýbají. Po vánočním utrácení se rok začíná šetřením a revizím financí, takže cenové eldorádo vystřídá rozum. Jen na chvilku, a jen někde. Univerzální cena se teprve tvoří, což je příležitost neutratit víc, než kolik můžete. Zimu si makléři pochvalují, protože zimní kupci patří mezi motivované. Vědí, co chtějí, příliš s rozhodováním neotálejí. Buď ano/ne, ale žádné dlouhé tahanice, spekulace a nekonečné debaty. Na jaro už chtějí bydlet ve svém. Což je pozitivní, pro prodejce. Kupující jsou trochu v nevýhodě: po novém roce jsou totiž emočně více připravení na změny (novoroční předsevzetí, snaha dělat tenhle rok všechno jinak a lépe), takže se do pořízení nemovitosti více hrnou.Svou roli tu hraje i jejich životní situace kupujících: v lednu se nastupuje do nových zaměstnání, v časné jaro nás zaplaví vlna nemluvňat. A proto kupující nové bydlení potřebují teď. Že toho umí makléři využít k jistému tlaku je nasnadě. Je snazší prodat někomu, kdo potřebuje a moc na výběr nemá, než někomu, kdo si může počkat a vybírat. Dítě ani stěhování za prací totiž odložit na vhodnější termín nemůžete. Profesionální aranžéři domů a bytů mají jasno. Dobře vědí, jak zapůsobit, a jaké menší či větší detaily mohou zahýbat s cenou. Jedničkou jsou dokonalé vstupní dveře. V zimě nám na nich prostě záleží víc. Takže dobré (bytelné, utěsněné, bezpečné a teplo nepropouštějící) dveře za 10 000,- mohou nakonec posunout v zimě cenu nemovitosti o 200 000 nahoru. V létě pro nás vstupní dveře tak zásadní roli nehrají.Podobné je to s novými okny a dostatkem světla uvnitř. Zdánlivá maličkost, a to zakoupení pár super-jasných LED žárovek za pár stovek, dělá ve výsledném dojmu statisíce. Svou roli hrají barvy v interiéru, které v zimě při prohlídce získávají trochu tmavší odstín. Tmavší pokoje se díky tomu jeví jako nehezké špeluňky, a výrazné kontrastní tóny působí rušivě. Bílá zvenku i zevnitř nic nepokazí. Jen proházet cestu a posypat chodník: uvést potenciální kupce uklouznutím po náledí je amatérská chyba.Klasikou už je příjemná a nevtíravá vůně (která třeba přehluší pach ze zimních odpadů). A obecně se v zimě víc mluví o tom, co je aktuální – o výhodách zateplení, izolace, termostatech - než o klimatizaci při provětrávání. Což může být za pár měsíců překvapivě důležité téma. Že v zimě se prodávají nemovitosti lépe, ale hlavně z pohledu realitních makléřů. Výhody mají na své straně a na řadu nedostatků domů nejde vidět. Prodávající mohou cenu nabídky pozitivně ovlivnit tím, že před zveřejněním nabídky investují do několika zútulňujících maličkostí. A kupující? Ti získávají na tom, že poptávka zatím není přesycená, a ceny se po novém roce ještě nevyšplhaly na svá maxima. Obezřetnost je ale na místě. Dům ze zimní pohádky je může za pár měsíců nehezky překvapit.