Problémem nejsou jen vysoké zálohy vybrané na nezrealizované zakázky, ale i servis, který již krachující firmy nebudou schopny zajistit. A to včetně toho nejdůležitějšího servisu, totiž záručního. Bohužel se prokazuje, že podobný scénář, k jakému došlo nedávno v Polsku, je pravděpodobný i v České republice. Český fotovoltaický trh se totiž může ocitnout na polské trajektorii. Právě v Polsku za relativně krátkou dobu zkrachovalo velké množství dodavatelů fotovoltaiky. Začalo to vysokým růstem poptávky jakožto důsledkem energetické krize a s ní spojenými vysokými cenami energií. Firmy zabývající se fotovoltaikou začaly růst jako houby po dešti, jiné se začaly enormně zvětšovat. Problémem však byl nedostatek kvalifikované pracovní síly a tedy nedostatek montážních kapacit. A spolu s tím ohromná chuť obchodníků nabírat nové zakázky. Ano, zpočátku vypadají čísla v tabulkách a na účtech firem skvěle, jenže… FVE začali doslova montovat kuchaři, malíři pokojů, dlouhodobě nezaměstnaní na sociálních dávkách a jiní amatéři. Firmy začaly nabírat dělníky, kteří ani neznali jazyk. Rostoucí obor dal i u nás práci mnoha lidem, v konečném důsledku však situace na trhu nevypadá vůbec dobře. A věřit každému dodavateli jen proto, že jde o obor, který je právě v kurzu, je velice ošemetné. Bez odborné kvalifikace je pravděpodobně i velké množství majitelů firem a jakmile se takovým firmám sníží objem zakázek, začnou krachovat. Samozřejmě je s tím pak spojeno i nabírání nových zákazníků a vybírání záloh, byť již dotyční vědí, že zřejmě nebudou moci dostát svým závazkům. Navíc právě kvůli nekvalifikované pracovní síle firmy odbývají svou práci. A to jak samotnou montáž zařízení, tak servis. O kvalitě panelů pocházejících většinou z Číny nemluvě. Nemá však nyní smysl spekulovat právě o kvalitě fotovoltaiky, životnosti zařízení a rizicích spojených s provozováním fotovoltaických panelů a bateriových úložišť, tedy nejčastěji menších střešních fotovoltaických elektráren (FVE). Největší riziko totiž nyní spočívá v samotném výběru dodavatele. A spolu s nastávající agónií firem (pokud začnou mít problémy) bohužel jde ruku v ruce i neseriózní jednání, což platí obecně v mnoha oborech. Nejen ve fotovoltaice. Jako příklad si můžete přečíst zkušenosti konkrétního napáleného zákazníka, který si objednal u společnosti Alpha Solar novou fotovoltaickou elektrárnu již loni na jaře (Zdroj: novinky.cz). Samozřejmě je s podivem, že si dotyčný důvěřivec nechal slibovat až tak dlouhou dobu vše možné. A evidentně jich bylo mnoho. Problémy firem se pak vlečou zbytečně dlouho a počet napálených zákazníků jen roste. Dlužné částky potom jdou u jednotlivců až do statisíců korun jen na vybraných zálohách a to není vše. Pokud by svou elektrárnu přece jen dostali, krachující firma již nebude schopna zajistit ani záruční servis. Zákazníci si proto budou muset pro servisní služby nasmlouvat jiného dodavatele, kterému ovšem každou službu zaplatí. Samozřejmě nelze předpokládat, že by fotovoltaický trh měl skončit, naopak. Dokonce jde o dobový trend podporovaný politiky po celém světě, nejen v EU. Jde však o obor velmi mladý, který právě prošel enormním růstem. A s tím jsou spojeny i kojenecké choroby, stejně jako psychické problémy související s nevyspělostí. Však usuďte sami, slyšeli jste již o tom, že by si někdo objednal nový automobil a nakonec žádný nedostal a dokonce přišel i o zaplacenou zálohu? A pokud automobil získal, byl mu z důvodu krachu dodavatele odmítnut záruční servis? Že ne? Já také ne. A to ani v případě dosti exotických značek. Jenže právě automobilový průmysl běží jako dobře seřízený hodinový strojek, byť si na nové auto taky někdy počkáme pěkně dlouho. Ale víme to předem a dokonce i můžeme rozhodovat o výši zálohy. Ano, pokud se pustíme na tenký led trhu s ojetinami, můžeme se nechat pořádně napálit. Ale to je úplně jiný příběh jménem BAZARY. Prostě a jednoduše by nyní mělo být pro všechny zákazníky, kteří uvažují o malé fotovoltaické elektrárně, nejdůležitější si pořádně proklepnout oslovené dodavatele. Minimálně pak prostřednictvím skutečných recenzí jiných zákazníků (lze nalézt na internetu). A pozor, výše zmínění tři dodavatelé v potížích včetně holdingu Malina dokazují, že velikost není v tomto mladém oboru vůbec známkou kvality. Rozhodně by zákazníci neměli upřednostňovat procenta cen a slev, nýbrž serióznost dodavatele a kvalitu komponentů, které montuje. Fotovoltaika není investicí na několik měsíců či let. Není to tedy jen o dodavatelích, ale i zákaznících, pokud ti se totiž nechají nadále doslova “obírat jako ovce“, dopadneme v tomto oboru jako nedávno Poláci.Zdroj: energozrouti.cz, novinky.cz, e15.cz, malinagroup.cz, alphasolar.cz