Posadit psa kamkoli v autě a vyjet může být i dost nebezpečné. Ostatně kočku byste také dali do přenosky. Co kdyby ji napadlo vám za jízdy skočit na hlavu, nebo vyskočit okénkem. Zavoláte ji zpátky a přiběhne? Převážet psa je třeba tak, aby to bylo bezpečné a pohodlné. Pro něj i pro vás. A rozhodně jsou k dispozici jen dvě místa: zavazadlový prostor a zadní sedačky. Třetí možností je pak přívěsný vozík s klecí pro psa, ale zvíře se tam vůbec nemusí cítit dobře, vozík pruží, navíc je zvíře stresováno okolním hlukem. V bezpečí auta a blízkosti páníčka se bude určitě cítit lépe. Navíc musíme dodržet litery zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb., ten však transport živých zvířat popisuje obecně, nespecifikuje, jak máme zvířata v autě převážet, jen konstatuje, že například pes musí být v autě zabezpečen podobně jako další cestující či náklad. V §52, bodě 5 se doslova uvádí: „Při přepravě živých zvířat nesmí být ohrožena bezpečnost řidiče, přepravovaných osob ani zvířat a ani bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“ Nikdo nám tedy nepřikazuje konkrétní řešení, pokud však nepřistoupíme k žádnému, můžeme dostat od policistů pokutu, když nás zastaví a zeptají se, jak máme psa zabezpečeného. Ostatně se ptát ani nemusí, vidí. Pokud prostě policisté při kontrole usoudí, že zvíře může představovat bezpečnostní riziko, můžete na místě přijít až o 2000 korun, ve správním řízení až o 2500 korun a v zahraničí to může být ještě dražší. Nezabezpečený pes může řidiče rozptylovat a při prudkém brzdění a při nárazu se stane volně letícím předmětem, který může smrtelně ohrozit každého v autě. A sám samozřejmě také nedopadne dobře. Při testech bylo dokonce prokázáno, že při nárazu v rychlosti 40 km/h se zvýší přetížením hmotnost zvířete vážícího 35 kg na 1400 kg, tedy až 40 krát (Zdroj: Allianz). A takový náklad již zdevastuje přední sedačku i vás. Vůbec se také nedoporučuje vozit psa právě na přední sedačce, byť by byl připoután. Rozptyloval by řidiče a problém by nastal v případě aktivace airbagů. Psa by airbag minimálně těžce zranil. A navíc za havárie prostě psa neudržíte, kdyby třeba ležel pod nohami spolujezdce. Sice není jízda se psem na přední sedačce vedle řidiče vyloženě zakázána, ale opravdu to není vhodné. A nakonec by mohla být policisty vyhodnocena jako bezpečnostní riziko. Než se dostaneme ke způsobům zabezpečení psa v autě, je třeba připomenout i opatrný styl jízdy. Se zvířaty v autě se prostě nezávodí. Důležitá je plynulá a pohodlná jízda, opatrné přibrzďování, opatrný, pomalejší průjezd zatáček. Pes se vám v autě nebude tlouct ze strany na stranu, zezadu dopředu a navíc se mu neudělá špatně. Nejen děti v autě zvrací. Psa navíc za jízdy určitě nekrmte a nedávejte mu ani napít, na to si vždy vymezte přestávku na vhodném místě, kde se může i bezpečně proběhnout. Vůbec nejlepší ale samozřejmě je krmit psa až v klidu, v cílové stanici. Voda nevadí. V kufru, který již dnes najdeme téměř výhradně vzadu, je převoz domácích mazlíčků ideální. Ostatně vícečlenná rodina psa jinam ani nedá, nevešel by se. V kufru je nezbytná oddělovací mříž, která dělí zavazadlový prostor od prostoru pro ostatní pasažéry. Prodávají se jako jakési placebo také oddělovací síťky, ale výše jsme zmínili, kolik může pes při nárazu vážit. A to prostě síťka nevydrží. A zřejmě ani zadní sedačky. Mříž by proto měla prostor oddělovat zcela, od podlahy kufru až ke stropu. A měla by být velmi pevně ukotvena. Mříž nakonec oceníte i proto, že nebudete mít oslintané a okousané zadní hlavové opěrky sedaček, že vám pes nebude slintat na hlavu či ramena ve snaze být s vámi v užším kontaktu atd. Určitě v případě mříže nešetřete na ceně a kvalitě a dokonce je vhodné ji ze strany psa vypolstrovat, prostě z větší části zakrýt měkkým materiálem, ale tak, aby řidič viděl dozadu. Možné je také dokoupit ochranný potah, který udrží ve vašem kufru (na jeho dně) větší čistotu. Kromě oddělovací mříže může být v kufru i klec pro většího psa anebo přepravka pro menšího psa, které vždy uzavřeme. A odborníci dokonce tvrdí, že jde o naprosto nejlepší řešení. Nezapomeňte však tuto „proprietu“ řádně ukotvit, pokud to samozřejmě vůbec nějak jde, také se stane letící střelou. Díky kleci a přepravce nemůže zvíře vyběhnout do silnice, když si potřebujete z kufru náhle něco vzít, otevřít jej při policejní kontrole apod. A pozor, pořizovaná transportní klec by měla být testovaná na nárazy. Přeprava na zadních sedačkách vyžaduje speciální postroj, který použijeme místo bezpečnostních pásů patřících lidem. Přece jen má psí tělo jinou anatomii a navíc jsou psi různě velcí. K postroji patří také autodeka, aby sedačka nebyla umazaná, upocená. Speciální autodeky pro psy jsou obvykle prověšovány mezi zadními a předními opěrkami sedadel. Chráníte tak polstrování svého vozu a pes nemůže zapadnout do prostoru mezi sedačkami. Psí postroje pro převoz psů na zadních sedačkách se prodávají v různých velikostech, principiálně jsou ale vždy velmi podobné. Liší se většinou pouze materiálem, designem a značkou, čili odolností. Dražší značky vyrábí odolnější postroje. Dokonce se vyrábí i speciální autosedačky pro psy. Vlastně jde o plátěné otevřené boxy, které psíkovi vymezí prostor, načež je zvíře také opatřeno postrojem. Určitě vždy vybírejte kvalitní a dražší vybavení, které něco vydrží. Není nic horšího, než když se postroj utrhne anebo se na něm pes oběsí. Určitě nedávejte menší psíky na zadní sedačku s přepravním boxem, většinou totiž nelze zajistit pevné uchycení boxu a přepravka i se psem se může stát neřízenou střelou letící zezadu dopředu. Jestli letí sám pes anebo přepravka s ním, je pak úplně jedno.Zdroj: besip.cz, zakonyprolidi.cz