Jak se projevilo období „krize“ v tomto roce v cenách nemovitostí, konkrétně v bytech v našem regionu? Největší propad jsme zaznamenali v tržních cenách bytů, zejména na sídlištích, místy dokonce až o 30 %. Ceny zděných bytů takto razantně neponížily. Důležitým parametrem zůstala poloha a celkový stav bytu i domu, ve kterém se byt nachází. Nová výstavba víceméně stagnuje, dokončují se již započaté projekty. Nové projekty se rozjíždějí opatrně. Můžete nám říci, jak je to s domy a parcelami v jihočeském regionu? U rodinných domů nebyl zaznamenán výrazný pokles v cenách a drží se v původní rovině jako na začátku roku 2009. Oproti tomu si ceny pozemků určených k výstavbě i nadále udržují křivku růstu. I v tomto případě platí, že významnou roli v určení ceny hraje lokalita a veřejná dostupnost k nemovitosti. Zdá se Vám, že je nyní vhodná doba na pořízení bydlení? Ano, zejména pokud mluvíme o bytech, zdá se, že jejich ceny již více klesat nebudou. Proto i přes ztíženou dostupnost úvěrů k bydlení považujeme jako výhodnou investici realizovat pořízení vhodné nemovitosti právě nyní. Samozřejmě při současné široké nabídce je i tak cenové rozpětí nabízených nemovitostí značné a je vhodné pečlivě porovnávat a vybírat jednotlivé nabídky. Jak má tedy postupovat „kupec začátečník?“ V první řadě si jistě vyslechne rady a doporučení svých nejbližších známých a kolegů, kteří již mají s nákupem nemovitostí své zkušenosti. Jak naloží se získanými informacemi je samozřejmě na něm samotném. Přesto doporučujeme zkontaktovat kvalifikovanou realitní kancelář. Renomovaná realitní kancelář s delší působností v oblasti realitního trhu v regionu, zohlední jak jeho finanční a časové možnosti, tak i jeho kritéria při výběru vhodné nabídky. Většina lidí se obává zejména administrativní části při realizaci obchodu. Zde je potřeba správně rozlišit zprostředkovatele, jenž obchod realizuje „svépomocí,' od realitní kanceláře spolupracující s týmem advokátů, soudních znalců, finančních a daňových poradců. Tento úsudek o činnosti RK si uděláte již při prvním kontaktu, dále pak v průběhu jednání, či samotných příprav k realizaci obchodu. Není od věci si základní informace o následném průběhu obchodu vyžádat hned na začátku komunikace.