Suť a komunální odpadStavební sutí se rozumí beton, cihly, střešní tašky, dlaždice a podobné materiály. Naopak by její součástí neměl být komunální odpad, plasty, igelity, sádrokarton, eternit, sklo, nebo také dřevo. Pokud vytřídíte suť, zbude vám hromada nehomogenního materiálu, komunálního odpadu. Spíše než co velkoobjemovým komunálním odpadem je, je jednodušší říct, co jím není. Nepatří sem barvy, laky, různé druhy chemikálií a ani jiný nebezpečný odpad. Dále dráty a kabely, papíry (např. pytle od cementu), rákos ze stropů, PET lahve a plechovky. Do komunálního odpadu by neměla být přimíchána ani elektronika, jako jsou lednice, televizory, počítače, apod. Pokud dojde k promíchání odpadu, většina firem si účtuje příplatek. Pokud tento příplatek neodsouhlasíte, odvoz kontejneru může být odmítnut. Příplatek totiž vyvažuje potřebu náročnějšího třídění odpadu. Transport písku, štěrku a zeminyVětšina dodavatelů písku, štěrku a zeminy také zajišťuje vlastní dopravu. Je tedy jen na vás, zda si dopravu necháte zajistit přímo dodavatelem, nebo si zvolíte vlastní. Důležité je vybrat logisticky nejvhodnější řešení vzhledem k lokalitám (odkud a kam bude materiál převážen). Většina dodavatelů a firem specializujících se na přepravu těchto materiálů ráda vyhoví přání zákazníka, pokud ten navrhne vlastní řešení.Čím se materiál odvážíNosnost nákladních automobilů zajišťujících transport výše zmíněných materiálů je běžně okolo pěti tun. Kontejnery jsou vytvořeny pro objem 3 – 20 m3 materiálu dle jeho váhy. Kolik nás bude transport státCena prací na stavbě se počítá podle hodin. Při nakládce se liší cena manuální práce a práce pomocí strojů. Před objednávkou byste si měli projít ceny více firem. Rozdíly mohou být i dosti propastné. Každopádně je vhodnější volit firmu, která je blíže místu nakládky a vykládky. Za každý kilometr dopravy si firma účtuje poplatek. Co se děje se sutíPokud je suť přijata specializovaným místem pro nakládání s těmito typy odpadů, může být dále recyklována a opět využita. Materiál musí být bez příměsí složek, které mohou odpad tvořit nebezpečným. Ten se pak dál řadí podle kvality vytříděných frakcí (makadamu, štěrku, písku, atd.).Materiál je přivezen do recyklačních míst a roztříděn do frakcí. Bývají jím cihelné sutě, asfaltové kry, beton, kámen. Další zpracování (recyklaci) provádějí mobilní drtiče, které hned odpad separují od nežádoucích hmot, jakými jsou například kovy. Výsledkem je nashromážděný materiál pro další využití v objemu několika stovek až tisíců tun. Zdroj: www.autodoprava-prokop.cz