Ražená část tunelu měří 7 566 metrů a bylo třeba ho vybudovat v náročných krajinných podmínkách. Práce se ujala společnost Metrostav a.s. Zatím jde o nejdelší tunel, který kdy stavební firma realizovala. Vysoké nadloží si vyžádalo speciální technikuPři stavebních pracích se stavaři museli popasovat s vysokým nadložím, které dosahovalo až 950 metrů. Je to zatím nejvyšší podlaží, v němž firma tunel razila. Vyrovnat se přitom musela s vlivy horských tlaků a zohlednit musela také požadavky investora na vyztužení tunelů. Při ražbě tunelu byly použity dvě razící technologie: klasický Drill&Blast a také nová rakouská tunelovací metoda. Rychlost postupů ražeb byla značně ovlivněná kvalitou horniny. Práce postupovaly od 15 metrů tunelů týdně do 88 tunelů za týden. V rekordním měsíci bylo vyraženo 295 metrů tunelu. Logisticky se jednalo o velmi náročný projekt, protože na Island se dováží drtivá většina stavebních materiálů. Zároveň se stavaři museli kvůli počasí materiálem značně předzásobit. Vzhledem ke klimatickým podmínkám bylo nutné zajistit také částečnou izolaci jednoho z pracovišť. Přínos pro komunitu dvou městVýjimečnost tohoto projektu ovšem není jen v délce nebo náročnosti vyhotovení. Pro lidi žijící ve městech Eskifjordur a Neskaupstadur tunel znamená, že v zimě už nebudou separovaní kvůli nebezpečným cestám. Tunel totiž nahrazuje celoročně využívané cesty s nejvyšším převýšením na ostrově, jež byly v zimě často velmi obtížně sjízdné. Zároveň obyvatelům zajišťuje dostupnost do škol a také do nemocnice. Přínos pro okolí i pro komunitu je tak doslova hmatatelný. Není proto divu, že drtivá většina místních lidí bedlivě sledovala postupy prací a během oficiálního otevření tunelu se sešla více než polovina místních obyvatel z obou měst. Projekt výstavby netypického tunelu na Islandu nyní soutěží o titul Zahraniční stavba roku 2018. Společnost stavbu do soutěže přihlásila proto, že se jedná o mimořádnou realizaci české stavební firmy v prostředí mimo Českou republiku. Tunel Nördfjördour soutěží o titul STAVBA ROKU 2018. Hlasovat pro něho můžete během září na webu www.stavbaroku.cz. Tato prestižní soutěž oceňuje kvalitní stavební řešení, architektonickou nápaditost a řemeslnost.Fakta a popis objektu:Typologický druh stavby: dopravní stavbaDatum zahájení stavby: 08/2013Datum dokončení stavby: 11/2017Délka stavby: 7908 m Popis stavby: Silniční jednotubusový tunel se dvěma jízdními pruhy a průjezdným profilem 4,8 m, který odpovídá norskému standardu T8. Je ražený metodou Drill & Blast, dosahuje celkovou délkou 7908 m (z toho je ražených 7566 m) a stal se nejdelším silničním tunelem v celé zemi. Ražený úsek díla doplňují při obou portálech hloubené železobetonové tunely s celkovou délkou 342 m a 7401 m nově budovaných vnějších komunikací připojujících tunel na silnici č. 92. Tunel byl ražen pomocí protiražby z obou portálů ve většině trasy s dovrchním stoupání 1,5–3%. Ražby vedly vrstvami bazaltových hornin střídaných nesoudržnými vrstvami prachovcových sedimentů v rozličných mocnostech od 0,5–9 m. Nejvyšší nadloží tunelu dosáhlo 950 m. Tunel překonává 1000 m vysoký horský masiv Ófeigsfjall a propojuje dva fjordy. Vlivem zhoršených geologických podmínek (zastižení nestabilních sedimentárních vrstev) se ražby proti původnímu plánu celkem o šest měsíců zpozdily. Díky obětavosti pracovníků Metrostavu a přijatým opatřením se projekt podařilo dokončit pouze s měsíčním zpožděním oproti požadovanému termínu.Zdroj: www.stavbaroku.cz