Nový zákon by také měl nabídnout slevy pro spotřebitele na nákup elektrické náhrady techniky se spalovacími motory. Zákon přitom navazuje na předchozí tvorbu předpisů v souboru nařízení organizace pro ochranu ovzduší California Air Resources Board (CARB).Kalifornští odborníci, kteří prosazovali změnu, argumentovali například tak, že hodinový provoz benzínového foukače na trávu vyprodukuje tolik těkavých organických sloučenin a NOx jako 2 000 kilometrů dlouhá jízda Toyotou Camry vyrobenou v roce 2017. V Kalifornii je v provozu cca 16,7 milionu travních sekaček a podobné malé zahradní techniky a zároveň cca 35 milionů osobních a nákladních automobilů. Do roku 1995 přitom nebyly malé benzínové motory jakkoli regulovány. V dnešní době již sice musí splňovat poměrně přísné limity, přesto však tyto stroje patří podle studií z roku 2006 mezi výrazné znečišťovatele ovzduší. A problém nepředstavují pouze oxidy dusíku, nýbrž také malé částice z výfukových plynů a odpařující se benzín ze strojů. Ten je totiž zdrojem benzenu a dalších nebezpečných sloučenin, přičemž tvoří až cca 35 % z celkového znečištění malými benzínovými motory. Organizace CARB zkontrolovala například 60 kusů zahradní techniky a ukázalo se, že 33 z nich nevyhovují. Malým výrobcům spalovacích motorů proto byly uloženy pokuty za nedodržování státních předpisů.Suma sumárum se zjistilo, že denní sekání trávy za určitých meteorologických podmínek dovede zhoršit kvalitu ovzduší vysoko nad povolené limity. Elektrické akumulátorové náhrady jsou přitom stále konkurenceschopnější strojům benzínovým a vlastně přestal existovat důvod ty benzínové používat. Z tohoto faktu nový zákon kromě jiného také vychází. Elektrické akumulátorové stroje jsou stále výkonnější, přitom prakticky bezúdržbové a navíc i o dost méně hlučné. A vlastně ani nemusíme cestovat přes Atlantik, mnozí si možná pamatují, jaký poprask u nás způsobil v roce 2016 návrh ve vedení EU, který cílil právě na omezení používání benzínových strojů určených pro nesilniční dopravu. Ten se měl před pěti lety vztahovat nejen na zahradní stroje, ale také třeba lodě. Lidé začali mezi sebou šířit fámy, že budeme muset například se zahradní sekačkou na STK stejně jako s automobilem apod.Europoslanci však nakonec zmíněný návrh osekali až natolik, že se zpřísnění dotklo pouze výrobců motorů a to tak, že musí dodržet přísnější emisní limity. A to se odráží na ceně motorů do sekaček a jiných strojů podobně, jako je tomu v případě motorů vyráběných pro automobily. Vrátí se v EU na stůl původní návrh po vzoru americké Kalifornie?Zdroj: idnes.cz/hobby/zahrada/