Jaké známe úklidové práce? Úklidové práce se z profesionálního hlediska dělí na pravidelný a jednorázový úklid. Rozdíl mezi nimi je patrný už jen z názvu. Pravidelný úklid je služba, která je poskytována na základě smlouvy o dílo. Klientovi jsou navržené ceny za m2 uklízené plochy. Na přání zákazníka je možné specifikovat úklid v jednotlivých úsecích, dle stupně jejich běžného znečištění. Nejčastěji jde o běžný úklid podlah, sociálního zařízení, chodeb, výtahů, vysypání košů, vysypání popelníků a další pravidelné úklidové práce. Úklidové práce přitom musí být prováděné tak, aby nenarušovaly běžný chod zařízení, ve kterém firma uklízí. Profesionálové běžně uklízejí v denních i nočních hodinách, vždy záleží na požadavcích konkrétního zařízení. Mezi nejčastější pravidelné úklidy patří úklid administrativních budov, průmyslových objektů, škol, úřadů, bank a prostor ve zdravotnictví. Jednorázové úklidy, to jsou veškeré úklidové práce prováděné nad rámec pravidelného úklidu. Tyto služby jsou realizované na základě písemné objednávky a provádí je speciální úklidový tým, který zajišťuje jednorázové úklidy a vůbec veškeré činnosti pod vedením odborného mistra (ten je držitelem certifikátu IP managering). Pracovní skupina pro jednorázové úklidy má nejlépe proškolené zaměstnance, kteří zvládají i vysoce odborné práce. Například profesionální mytí oken, vzduchotechniky, konstrukcí, ošetření nábytků, čištění koberců a čalounění, ošetření dřevěných, kamenných, mramorových podlah a PVC krytin například polymerovými a metalickými vosky a jiné. Úklidový tým má zkušenosti i s likvidací škod při povodních a ekologických haváriích a je schopen zasahovat 24 hodin denně, 365 dní v roce. Úklid a výškové práce Nejčastějšími výškovými pracemi spojenými s úklidy, respektive mytím a čištěním, jsou mytí opláštěných budov, mytí střech a čištění okapů, mytí vnitřních konstrukcí, čištění vzduchotechniky, čištění kotlů, čištění rozvodů, potrubí a zářivek. Výškové práce jsou prováděné buď za pomoci hydraulické techniky, která pracovníky vyzvedne do výšky, nebo s pomocí techniky horolezecké. Úklid a speciální práce Mezi speciální úklidové práce patří mytí kontejnerů, osvětlení, malých a velkých zářivek, čištění jímek, manipulace s nábytkem, dezinfekce omyvatelných ploch a broušení, vysávání, lakování a penetrace betonů. Profesionální mytí oken Pro většinu lidí představuje mytí oken vyčištění těch svých doma, a to z interiéru. Profesionální firmy, které se mytím oken zabývají, provádějí normální (běžné) mytí, mytí oken špaletových, šroubovaných, šroubovaných překlápěcích a šroubovaných se žaluziemi, vakuových, dílenských, vnitřních skleněných příček, luxfer, horizontálních a vertikálních žaluzií. Mytí oken provádějí buď z interiérové části, nebo využívají hydraulickou techniku či lezecké nástroje a náčiní. Strojní čištění podlah Do strojního čištění podlah řadíme strojní mytí bez dočištění, strojní mytí s krajovým dočištěním, strojní čištění dlažby, strojní čištění PVC, hloubkové čištění vysokoobrátkovým strojem, čištění marmolea, zametání, odmaštění a dezinfekce podlah a úklidy po stavbách. Čištění podlah, ošetření krytin Do této kategorie řadíme čištění koberců suchou pěnou, strhávání či aplikaci emulzí, suché leštění, sprejové leštění, čištění polstrování extraktorem, ošetření schodiště polymery, hloubkové čištění PVC a současné odsátí, lakování PVC, ošetření a leštění kamene a krystalizaci. Druhotná hygiena Do kategorie druhotné hygieny profesionálové řadí montáž a demontáž hygienických prvků a prodej hygienických prvků a čistící úklidové chemie. Harmonogramy úklidových prací Úklid probíhá vždy podle harmonogramů. Odlišně je realizován úklid kanceláří, chodeb a vstupních prostor, toalet a umýváren a prostor venkovních. Pracovní doba úklidových prací se vždy řídí dohodou, která je zahrnuta v oboustranně parafované smlouvě. Úklid kanceláří probíhá denně podle předem sjednaného pracovního rytmu. Řadíme sem vyprazdňování odpadkových košů, otírání okenních parapetů, vytírání podlah na mokro, odstraňování skvrn ze dveří a obložení stěn, mytí dveří a mytí umyvadel. Mezi pravidelné měsíční úklidové práce (jednou za měsíc) pak patří stírání prachu z radiátorů a mytí obložení stěn. Úklid chodeb a vstupních prostor opět probíhá buď denně, týdně, nebo měsíčně. Mezi každodenní úklidové práce řadíme vytírání podlah na mokro, vyprazdňování odpadkových košů, odstraňování skvrn na dělících dveřích a skleněných přepážkách a čištění rohožek. Jednou týdně se pak myjí dveře a šatnové lavice a jednou měsíčně se stírá prach z radiátorů. Při úklidu toalet a umýváren se každý den vyprazdňují odpadkové koše (výměna sáčků), čistí sanitární předměty (mísy, pisoáry, umyvadla a jiné), vytírají podlahy na mokro včetně dezinfekce, odstraňují skvrny na keramickém obložení stěn a ze dveří, čistí se zrcadla, doplňuje toaletní papír, tekutá mýdla a papírové ručníky. Každý měsíc se pak myjí radiátory, stěny a dveře. Ve venkovních prostorách se pak v zimě pravdelně odstraňuje sníh a led, je také nutné solit pochozí venkovní plochy. Řadíme sem však i pravidelné čištění venkovních prostor mimo zimní období. Záruka kvality Firma Gabriela Žehová, která je zaměřena právě na veškeré úklidové práce, získala certifikáty ISO 9002 a ISO 14001. Firma tak prokazuje zákazníkům, managementu i ostatním pracovníkům, že poskytované služby dosahují požadované jakosti. Firma se zároveň zavázala vybudovat systém ochrany životního prostředí dle normy ČSN EN ISO 14001. Je to celistvý soubor organizačních opatření s řídícími a kontrolními funkcemi, který směřuje k neustálému zlepšování vztahu firmy k životnímu prostředí. Se získanými certifikáty pak souvisí i kontrolní systémy firmy. Ty zabezpečují kontrolu jakosti prováděných služeb a kontrolu dodržování rozsahu smluvně dohodnutých výkonů, jak u pravidelného, tak jednorázového úklidu. Výsledky kontrol jsou pak předkládané na pravidelných poradách mistrů s majiteli obsluhovaných firem. Zprávy jsou uložené a využívané pro dlouhodobé vyhodnocování úrovně jakosti v rámci přezkoumání vedením firmy. Krátkodobě přitom slouží jako podklad pro operativní nápravy a též jako podklad opatření k nápravě a prevenci. Zárukou kvality je také barevné kódování. Pod tímto pojmem se skrývá synonymum pro rychlou a jednoduchou kontrolu kvality úklidu. Barevné kódování omezuje riziko přenosu infekcí nebo kontaminace prostředí, ve kterém pohybujeme každý den. Úklid je barevným kódováním rozdělen do čtyř barevně odlišných oblastí. V těchto konkrétních barvách se pak používají pomůcky (vědra, mopy, utěrky, chemie a jiné). Barevné kódování je nadstandardním doplňkem pravidelných úklidů a je top novinkou v Čechách. Modrá barva je určena pro kanceláře, chodby, haly a recepce, učebny a jednací místnosti, včetně jejich veškerého vybavení a zařízení. Červená barva je určena pro toalety, pisoáry, kojící a kojenecké místnosti, opět včetně jejich veškerého zařízení a vybavení. Žlutá barva je určena pro umývárny, koupelny, sprchy, umyvadla, bazény a sauny (včetně veškerého zařízení a vybavení). Zelená barva je určena pro kuchyně, přípravny, jídelny, servírovací a jídelní prostory (včetně veškerého zařízení a vybavení).