Modernizace trati a výstavba tunelů jsou nejvyšší investicí v historii samostatných slovenských železnic. Jednotubusový dvoukolejný tunel Milochov dlouhý 1 861 metrů (budován v letech 2017 až 2021) se stal spolu s tunelem Diel a mostem před vodní nádrž Nosice nejsložitější součástí projektu. Cílem projektu bylo napřímení trati vedoucí údolím řeky Váh. Práce na tunelu byly zahájené v květnu 2017 a samotné ražby pod vrchem Stavná z východního portálu začaly v lednu 2018. Projekt ale musel být kvůli geologickým podmínkám upravován a výstavba se proto časově protáhla. Ke slavnostní prorážce pak došlo v září 2020 a betonáže následně pokračovaly až do srpna 2021. Kromě rozsáhlých terénních úprav obou portálů (vstupů do tunelu) je součástí tunelu také úniková štola dlouhá 266 metrů. Že se na Slovensku tunely stavět dají, i když se nestaví příliš často, stavebníci jednoznačně prokázali. Na výstavbě tunelu Milochov se podílely tři divize společnosti Subterra. Divize 1 realizovala ražby a betonáže, divize 3 stavbu koordinovala a divize 4 dodávala osvětlení tunelu a další technologické vybavení. Zavedená značka Subterra se v současnosti účastní například modernizace železničního uzlu Žilina, ale i dalších staveb. V nedávné době byly na Slovensku realizovány pouze dva železniční tunely – tunel Diel a tunel Milochov. A oba tyto tunely jsou právě součástí modernizace železniční tratě Púchov – Žilina. Trať byla navržena pro rychlost do 160 km/h. Konkrétně oceněný tunel Milochov se skládá ze čtyř hlavních stavebních objektů – z východního portálu, západního portálu, únikové štoly a tunelové trouby. Trať prochází tunelem ve dvou pravých směrových obloucích o poloměrech 1550 m, respektive 1425 m. Ražba tunelu byla navržená podle zásad NRTM. V závislosti na interpretaci výsledků inženýrskogeologického průzkumu bylo v zadávací projektové dokumentaci navrženo celkem pět technologických tříd výrubu (třídy II, III, IV, Va a Vb) a způsob ražby byl navržen jako konvenční – cyklický, se strojním rozpojováním horniny. V tvrdších horninách pak byly prováděny trhací práce. Teoretický profil výrubu je v dosud realizovaných technologických třídách v rozmezí 135 m2 (profil v úskoku za návrtnými body mikropilotového deštníku) až 160 m2 (rozšíření profilu pro návrtné body mikropilotového deštníku). Modernizace železničního úseku Púchov – Považská Teplá je skutečně největší investicí v historii samostatných slovenských železnic a zároveň i nejnáročnější železniční stavbou v historii ŽSR. Tento technicky nejsložitější a zároveň nejkratší úsek na trati Bratislava – Žilina byl financován z Kohézního fondu Evropské unie v rámci Operačního programu Integrovaná infrastruktura (OPII) 2014 až 2020.Náročné změny projektu zhotovitel technicky zvládl bez větších časových prodlev a bez vzniku mimořádných událostí. Pro firmu Subterra se přitom stal Tunel Milochov první tunelovou zakázkou na území SR. I přes mnoho úskalí výstavby se podařilo tunel prorazit a zrealizovat v požadovaných termínech a hlavně v požadované kvalitě.Výstavba tunelu Milochov na trati Púchov - ŽilinaUlice: Nosické poleMěsto: PúchovStát: Slovenská republikaProjektant: REMING CONSULT a.s.Dodavatel: Združenie Nimnica, S u b t e r r a a.s., (dodavatel tunelu Milochov), Doprastav a.s, Elektrizace železnic Praha a.s., TSS GRADE a.s.Přihlašovatel: S u b t e r r a a.s., (dodavatel tunelu Milochov), Doprastav a.s, Elektrizace železnic Praha a.s., TSS GRADE a.s.Investor: Železnice Slovenskej republiky