Největší český distributor zemního plynu, skupina GasNet, zvyšuje v tomto týdnu sílu zápachu distribuovaného zemního plynu. Nárazová odorizace běží od pondělí do pátku, a probíhá na celém distribučním území GasNetu. Distributor tím prověřuje funkčnost plynárenských zařízení a plynovodů před zahájením hlavní topné sezóny.
Nárazová odorizace probíhá na celém území České republiky a v jednom termínu ji provádějí všechny tři distribuční společnosti. Větší intenzita zápachu zemního plynu má za cíl ověřit provozuschopnost plynovodů a identifikovat i minimální netěsnosti v domovních rozvodech nebo u plynových spotřebičů. Nárazová odorizace má preventivní charakter. Nedojde k žádnému přerušení ani omezení dodávek zemního plynu.
„Pro GasNet má bezpečnost a spolehlivost dodávek plynu absolutní prioritu. Pravidelná podzimní odorizace patří mezi klíčová preventivní opatření pro bezpečnou distribuci zemního plynu. Intenzivnější pach během nárazové odorizace slouží k prověření těsnosti plynovodů a může nás upozornit i na ty nejmenší poruchy,“ vysvětluje Petr Koutný, provozní ředitel skupiny GasNet.
Odorizace: klíč k bezpečným dodávkám plynu
V přirozeném stavu není zemní plyn cítit. Proto se do něj ve speciálních zařízeních, tzv. odorizačních stanicích, přidává zapáchající látka, známá jako odorant. Ta umožňuje detekci přítomnosti plynu pouhým čichem bez speciálních přístrojů. Odorizaci plynu provádějí distributoři, kteří se starají o dopravu plynu ke koncovým zákazníkům svými plynovody. V České republice existují pouze tři distribuční společnosti. S podílem zhruba 80 % je z nich GasNet největší, působí na celém území Česka kromě Prahy a Jihočeského kraje.
„V GasNetu máme přibližně stovku odorizačních stanic, kde k plynu přidáváme zapáchající látku po celý rok. Nicméně během této podzimní akce množství odorantu na krátkou dobu zdvojnásobíme. To nám umožní důkladně zkontrolovat naši síť před zimními měsíci,“ uvádí Petr Koutný.
Cítíte plyn? Volejte linku 1239
Pokud si odběratelé plynu všimnou charakteristického sirného zápachu odorizovaného zemního plynu, měli by ihned volat nepřetržitou pohotovostní linku plynařů na telefonním čísle 1239. Toto číslo platí pro celou Českou republiku, bez ohledu na distribuční společnost, která pokrývá daný region. Plynárenská pohotovost pečlivě zpracuje každé ohlášení.
Dispečerovi by měl volající nahlásit jméno, adresu místa poruchy nebo závady, kontaktní telefon a orientační body, podle kterých se pracovníci pohotovostní služby skupiny GasNet dostanou co nejrychleji na místo možné poruchy.
Vnitřní plynovody a spotřebiče
Plynovody a další plynárenská zařízení skupiny GasNet se kontrolují pravidelně v průběhu celého roku a distributor ručí za jejich spolehlivost. Tato plynárenská zařízení končí plynovodní přípojkou před hlavním uzávěrem plynu.
Za bezpečný provoz vnitřních, domovních nebo bytových plynovodů a spotřebičů za hlavním uzávěrem, jako jsou například sporáky nebo plynové kotle, nese odpovědnost majitel těchto zařízení, kterými je zpravidla vlastník dané nemovitosti.
„Domovní plynovody za hlavním uzávěrem plynu a plynové spotřebiče je potřeba pravidelně kontrolovat. Jejich vlastníci jsou plně zodpovědní za jejich provozuschopnost a bezpečnost. Z preventivních důvodů doporučujeme nechat vnitřní rozvody a plynové spotřebiče zkontrolovat alespoň jednou ročně,“ říká Petr Koutný z GasNetu.