Elektrocentrály slouží jako náhradní zdroj elektřiny při jejím výpadku, nebo při potřebě elektrického proudu v objektech bez připojení k elektrické síti. Hovoříme též o záložních zdrojích. Využití najdou od firemních prostor pro zajištění chodu důležitého provozu až po stavby, rodinné domy, ale i techno party na volném prostranství, při politických mítincích, pouličních předváděčkách a prodejích a podobně. Záleží především na potřebném výkonu.
Dnes se nejvíce prodávají elektrocentrály poháněné naftovými nebo benzinovými motory, začínají se však již objevovat i ekonomické a efektivní LPG elektrocentrály. Naftové elektrocentrály jsou určené pro dlouhodobé využití, jejich cena je vyšší než cena elektrocentrál benzinových, náklady na provoz jsou však nižší. Benzinové elektrocentrály jsou vhodnější pro občasný provoz.
Pokud je většina zařízení konkrétní budovy napájena elektřinou, a že tomu tak většinou je, nemá smysl čekat na první kalamitu, více hodinový výpadek. Vždy je lepší mít po ruce záložní zdroj elektřiny, resp. elektrocentrálu, která elektřinu vyrábí. A pozor nepleťme si náhradní zdroje v podobě benzinových a naftových (případně LPG) elektrocentrál s náhradními zdroji, které odebírají elektřinu ze sítě, akumulují ji a umožní po určitou dobu její využití v případě kratšího výpadku proudu. Benzinové a naftové elektrocentrály mají jediné omezení – je třeba doplňovat palivo.
Elektrocentrály jsou dodávané v podobě náhradních benzínových a naftových zdrojů kapotovaných a nekapotovaných a také odhlučněných. Vybrat si lze elektrocentrálu malých výkonů (vycházející z běžných přenosných centrál vybavených startovací automatikou) i výkonů vysokých.
Stacionární kapotované i nekapotované elektrocentrály Europower jsou nejčastěji vybavené motory Kubota, jejichž výrobcem je belgická firma Europower. Součástí dodávky elektrocentrály je i zajištění projektu, odborná montáž (včetně elektrické přípojky a startovací automatiky), revize a servis specializovanou montážní firmou.
Pokud je většina zařízení konkrétní budovy napájena elektřinou, a že tomu tak většinou je, nemá smysl čekat na první kalamitu, více hodinový výpadek. Vždy je lepší mít po ruce záložní zdroj elektřiny, resp. elektrocentrálu, která elektřinu vyrábí. A pozor nepleťme si náhradní zdroje v podobě benzinových a naftových (případně LPG) elektrocentrál s náhradními zdroji, které odebírají elektřinu ze sítě, akumulují ji a umožní po určitou dobu její využití v případě kratšího výpadku proudu. Benzinové a naftové elektrocentrály mají jediné omezení – je třeba doplňovat palivo.
Elektrocentrály jsou dodávané v podobě náhradních benzínových a naftových zdrojů kapotovaných a nekapotovaných a také odhlučněných. Vybrat si lze elektrocentrálu malých výkonů (vycházející z běžných přenosných centrál vybavených startovací automatikou) i výkonů vysokých.
Stacionární kapotované i nekapotované elektrocentrály Europower jsou nejčastěji vybavené motory Kubota, jejichž výrobcem je belgická firma Europower. Součástí dodávky elektrocentrály je i zajištění projektu, odborná montáž (včetně elektrické přípojky a startovací automatiky), revize a servis specializovanou montážní firmou.
Elektrocentrály benzínové
Benzínové elektrocentrály Europower vychází ze standardních přenosných elektrocentrál, jsou nabízené o výkonech od 6 do 20 kVA a jsou již výrobcem vybavené startovací automatikou. Určené jsou především na stavby pro pohon stavební mechanizace. V případě výpadku elektrické sítě elektrocentrály v předem nastaveném intervalu automaticky nastartují, přičemž se dá nastavit i doba, kdy se vypnou při opětovném spuštění sítě. Standardně jsou benzinové elektrocentrály Europower vybavené elektrickým startováním, nádrží na 20 litrů paliva, tepelným jističem, generátorem a regulací. K elektrocentrálám je možné dodat další přídavná zařízení – např. ohebné ocelové výfukové potrubí, kontrolní jednotku pro dobíjení akumulátorů, dálkové ovládání kabelem, bezdrátové ovládání, manuální přepínač. Kromě elektrocentrál Europower můžete sáhnout například také poznačkách Linz, Medved, Gesan a Hyunday.
Elektrocentrály naftové (kapotované i nekapotované)
Nekapotované naftové stacionární elektrocentrály Europower s motory Kubota mají pevný rám (rám zároveň tvoří nádrž na naftu), ale bez kapotáže. Dodávané jsou o výkonech od 7 do 44 kVA. Součástí těchto elektrocentrál je ATS (automatický start, který elektrocentrálu nastartuje po výpadku proudu v elektrické síti), přičemž lze nastavit délku prodlevy mezi výpadkem proudu a nastartováním centrály. Mají nádrž na 47 až 76 litrů nafty a dosahují otáček cca 3000/min. Naftové kapotované elektrocentrály jsou uložené v protihlukovém obalu a dosahují hlučnosti okolo 60 dB podle typu. Základní vybavení a příslušenství jsou podobné elektrocentrálám benzínovým.Jak vybrat elektrocentrálu
Pokud chcete budovu a její provoz zálohovat elektrocentrálou, je na to dobré myslet již před stavbou či rekonstrukcí. Je dobré rovnou zakreslit do plánu stavení místnost pro elektrocentrálu, lze ji však umístit i mimo budovu. Místnost by měla mít podlahovou plochu nejméně 3x3 metru a zajištěné odvětrávání. Ve venkovním prostředí potřebuje alespoň lehké přístřeší, chráněné například ještě z návětrné strany, aby na elektrocentrálu vítr nezaháněl déšť a sníh.Při výběru elektrocentrály je třeba sepsat seznam nezbytných spotřebičů, podle kterého je vypočítán potřebný výkon elektrocentrály. A pozor, zdaleka nejde jen o součet příkonů všech spotřebičů, jelikož třeba některé motory potřebují ke svému nastartování i několikanásobek příkonu uváděného na štítku. Pro rodinné domy přicházejí v úvahu menší zdroje s výkonem 5kW až 10 kW. Vždy platí, že čím je větší výkon, tím je vyšší cena zařízení. Poté se rozhodujeme o palivu a o způsobu spuštění záložního generátoru – ručním (otočení klíčkem, zatažení za šňůru) a nebo automatickém (ATS). Dále zvažujeme počet fází elektrocentrály. Třífázovou elektrocentrálu použijeme, pokud potřebujeme zálohovat přístroj vyžadující třífázové napájení a nebo je nutné u zdroje s vyšším výkonem vést kabel na dlouhou vzdálenost. Nakonec se rozhodujeme pro odhlučněnou (kapotovanou) elektrocentrálu a nebo neodhlučněnou (nekapotovanou). U kapotovaných typů se hluk sníží na hodnoty v rozpětí od cca 60 do 85 dB.