zobrazit 6 fotek
Mnoho stavebníku se v současné době zabývá otázkou výběru nejvhodnějších garážových vrat pro svůj rodinný domek. S výběrem není dobré čekat až do doby, kdy je stavba téměř dokončená, neboť pak stavebník nemá tolik možností výběru z jednotlivých typů vrat.
Je třeba si uvědomit, že například pro sekční vrata musí být nad otvorem prostor minimálně 25 cm a na bočním ostění minimálně 8 cm. Pokud tyto rozměry garáž nesplňuje, je možné namontovat sekční vrata se sníženým kováním, ale průjezdní výška se tím sníží.
V privátním sektoru jsou v současné době nabízeny čtyři druhy garážových vrat.
Vrata výklopná – jedná se o nejlevnější variantu garážových vrat. Vzhledem k tomu, že vrata nemají tepelnou izolaci, je možné je doporučit spíše do samostatných garáží, kde nejsou tak velké nároky na uchování tepla.
Tato vrata jsou vyráběna sériově a stavebník se musí přizpůsobit typizovaným rozměrům daným výrobcem. Bez příplatku jsou v barevném provedení bílá nebo terakotově hnědá. Ostatní barevná provedení jsou za příplatek.
Standardní design jsou svislé prolisy (tzv. trapézový plech). Jiný design je opět možné pořídit za příplatek.
Výklopná vrata fungují tak, že celé křídlo se pomocí tažných pružin umístěných na boku hliníkového rámu vyklopí pod strop. Vrata mohou být buď v manuálním provedení s uzamykatelným tříbodovým zámkem s cylindrickou vložkou, nebo je možné k nim připojit elektrický pohon a ovládat je automaticky pomocí dálkového ovladače pracujícího na frekvenci 868 MHz (což je nová evropská norma).
Rolovací vrata – tato vrata jsou složena z 77 mm širokých hliníkových lamel izolovaných polyuretanem o síle 12 mm. Jednotlivé lamely se navíjejí na hřídel umístěnou uvnitř boxu, který je připevněn nad vraty garáže. Rozměry tohoto boxu jsou buď 30 x 30 cm, nebo 40 x 40 cm podle výšky vrat.
Tato vrata jsou vhodná do objektu, kde není možno využít prostor do hloubky garáže. Tato vrata je bez příplatku možné zakoupit ve čtyřech barevných provedeních. Za příplatek pak dalších osm odstínů.
Nevýhodou těchto vrat je, že mezi boxem a lamelami dochází k tepelným únikům. Dále je třeba upozornit, že tato vrata je vhodné použít do šířky max. 3 m. Ovládání je opět možné manuální pomocí navíjecích pružin a uzamčení rozvorovým zámkem nebo s připojením trubkového elektrického pohonu na dálkové ovládání.
Boční vrata
Boční vrata – tento typ je v současné době používaný velmi zřídka. Principem těchto vrat je, že lamely se místo ke stropu vysouvají podél boční stěny garáže v kolejnici ve tvaru C pomocí vodicích kladek a v dolní části vrat jsou vedeny pomocí dráhy ve tvaru U. Prostor pod stropem zůstává tedy volný.
Lamely jsou ze zinkované oceli vyplněné polyuretanem o síle 40 mm. Tato vrata se doporučuje použít pouze v případě, že z technických důvodů není možné využít prostor pod stropem garáže.
Pořizovací cena je vyšší než u ostatních typu garážových vrat, což způsobuje menší rozšířenost tohoto typu. Opět lze využít jak manuální, tak automatické ovládání těchto vrat.
Sekční vrata
Sekční vrata jsou v současnosti nejoblíbenějším typem vrat do novostaveb rodinných domků. Vrata se skládají z 50 cm vysokých sekcí vyrobených ze zinkované oceli vyplněné polyuretanem o síle 40 mm. Tyto sekce vyjíždejí v dráhách pod strop pomocí rolen, které jsou umístěny na koncích lamel.
Vrata jsou ve všech případech vyráběna na zakázku přesně podle rozměrů daných stavebníkem. Je možné si vybrat ze široké nabídky odstínů barev podle vzorníku RAL anebo několika odstínů imitace dřeva (toto je možné i u bočních vrat). Dále je možné si vybrat i z několika designu, např. kazeta, podélná drážka o rozteči 100 mm nebo 250 mm apod.
Jak z hlediska estetického, tak i z hlediska tepelně izolačních vlastností splňují podmínky nejnáročnějšího zákazníka. Tento typ vrat lze u některých dodavatelů také doplnit o vysoce kvalitní dřevěné sekce ze smrkového dříví v designech drážky nebo kazety v odstínech podle samotného stavebníka.
Díky nejkvalitnějšímu použití dřeva a samotnému zpracování je negativní částí samotná cena výrobku, ale přesto již mnoho stavebníků dává přednost kvalitě před cenou.
Provedení může být opět jak manuální se zabezpečením rozvorovým zámkem s cylindrickou vložkou, tak i automatické.
Nejpoužívanejším pohonem je pohon stropní – řetězový. Tento typ pohonu pracuje na principu posouvání řetězu přes ozubené kolo ve vodicí dráze, k řetězu je uchycen jezdec a táhlo připevněné k poslední lamele vrat a tím dochází k otvírání a zavírání.
Modernější typy pohonu mají v sobě řídící elektroniku, která dokáže rozeznat překážku při zavírání nebo otevírání a samočinně vrata zastaví, aby zabránila jejich poškození nebo případnému úrazu (např. zranění dítěte, které vstoupilo pod zavírající se vrata).
Nabídka je opravdu široká a s výběrem garážových vrat je nejlepší se obrátit na specializovanou firmu, která vám navrhne řešení přímo vhodné pro vaši stavbu a přímo na místě vám poradí i se stavební připraveností, kterou je nutno splňovat před samotnou montáží garážových vrat. Je vhodné volit firmu, která má několikaleté zkušenosti s dodávkou a montáží všech typů vrat a může zákazníka upozornit na klady a zápory jednotlivých typů, jako např. Firma Vratové systémy Mareš.
Venkovní brány
Z hlediska provedení venkovních vrat rozlišujeme v podstatě dva typy bran, křídlovou a posuvnou do strany. Posuvné se pak rozdělují na samonosné a po kolejnici. Dnes se většina dodavatelů snaží o zakázkovou výrobu podle rozměru zákazníka. Je již samozrejmostí, že rám, který je vyroben ze železného jeklu, se ošetruje žárovým zinkováním, a je tedy odolný vůči korozi.
Samonosná brána
Samonosná brána – brána se posouvá do strany a její výhodou je, že v dolní části se nedotýká země. Je třeba počítat s tím, že k instalaci samonosné brány potřebuje stavebník prostor vedle průjezdu o jednu třetinu delší, než je průjezdní šírka (např. pro čtyřmetrový průjezd je nutný prostor pro otevření brány o délce minimálně 5,5 m).
Princip brány je, že vedle průjezdu jsou za sebou umístěny dva kusy vozíku, po kterých se pohybuje C-profil nesoucí rám brány. Tato brána je v současné době nejoblíbenějším typem pro svoji jednoduchou údržbu a bezproblémový chod. Bránu je možno ovládat manuálně a zabezpečit hákovým zámkem nebo automaticky pomocí elektromechanického pohonu, který posouvá bránu přes ozubený hřeben ukotvený k bráně a opět je možno připojit dálkové ovladače.
Posuvná brána
Posuvná brána – brána se otevírá stejně jako u samonosné brány do strany, ale s tím rozdílem, že na zemi se pohybuje po předem zabetonované kolejnici. Výhodou tohoto typu je, že není třeba tak velký prostor do strany (např. pro čtyřmetrový průjezd stačí prostor pro otevření brány o délce 4,5 m).
Nevýhodou je, že je nutná vetší údržba vodicí kolejnice, hlavně odstraňování sněhu a ledu v zimním období a případných kamínků, které by mohly vadit v posuvu vrat. Ovládání je možné opět stejné jako samonosné brány.
Křídlová brána
Křídlová brána – skládá se z jednoho nebo dvou křídel, která se pomocí pantu otevírají o 90 stupňů směrem dovnitř nebo ven. Tento typ můžeme využít v případě, že vedle průjezdu není prostor do boku. Nevýhodou je, že pro pohyb křídel je nutný volný prostor uvnitř pozemku. Ovládání muže být buď manuální a zabezpečení pomocí klasického visacího zámku a zástrčí. Nebo automaticky pomocí dvou typu pohonu – nadzemní a podzemní.
Nadzemní pohon je v nejběžnějším provedení založen na principu elektromechanického pohonu s ocelovou šroubovicí s nekonečným závitem a čepem, který je ukotven ke křídlu brány. U podzemního pohonu je princip založen na otáčení brány, která je nasazena na ramenu samotného pohonu, přes otočný pant. Rameno je otáčeno pomocí elektromechanického pohonu umístěného pod bránou.
Všechny typy pohonu v privátním sektoru pracují s napájecím napětím 230 V. V príěade vhodného výběru brány opět doporučujeme navštívit renomovanou firmu, která zajistí vše od zaměření a výrobu, až po konečnou realizaci. A taktéž poradí s nejvhodnější stavební připraveností.