Dobrý den, ráda bych se zeptala na pár otázek ohledně vybudování příjezdové cesty. Od prarodičů jsme dostali (4 vnoučata) darem velikou zahradu. Zahradu jsme rozparcelovali na 5 parcel a nechali i geodeticky zaměřit budoucí příjezdovou komunikaci, která je v našem osobním vlastnictví dělena podílově. Mohu se zeptat, co příjezdová cesta musí přesně splňovat pro to, aby na parcelách bylo možné dostat stavební povolení k výstavbě rodinných domů? Samozřejmě se cestu snažíme udělat co nejlevnější, nicméně by jsme rádi, aby vše bylo tak jak má. Moc děkuji za odpověď.
Toto není dobrý postup, jak území řešit. Za prvé musíte mít ověřeno, že uvedená plocha je v územním plánu vaší obce určena k zástavbě rodinnými domy. Zrovna tak komunikační připojení nesmí být v rozporu s tímto územním plánem. Takže začátek měl být tam….
Potom je třeba vyhledat projektanta, ten musí docela velkou nůši předpisů zapracovat do projektu. Takže výstup z dokončeného projektu by pak bylo vydané územní rozhodnutí na ZTV (základní technická vybavenost), kde by byly veškeré šířky, obratiště, odstavné plochy pro popelnice a pod byly podchyceny … teprve potom by se dělalo geodetické zaměření a dělení parcel…..
Váš postup je u lidí častý, ale nešťastný. Úřad dopředu nemůže nařídit, že by to chtělo připravovat odlišně. Ale tento můj názor je vám nyní už k ničemu.
Takže stejně musí záležitost dostat do rukou projektant. Základní problém bývá komunikace. Bude slepá??? Nebo bude propojená na druhém konci s další komunikací??? Kvůli úspoře místa se budete snažit o jednosměrku??? Nebo těch pár parcel budete mít přístupných z obytné zóny??? Vše má odlišné požadavky a předpisy. Nejčastěji se volí komunikace, která však na konci musí mít obratiště pro vozy záchranného systému. Vše má stanovené minimální šířky, maximální délky (do které nemusí být obratiště zřízeno) a vztahuje se k tomu několik vyhlášek, které si vzájemně vlastně odporují a které přesto platí. Základní 501/2006 Sb. pak hasičské vyhlášky.
Doporučil bych vzít váš geometrický plán a s mním zajít za projektantem, aby do něj zakreslil to nejdůležitější, vlastně jen skicu. S tou pak je nutné obejít nejdůležitější úřady (úřad územního plánování, odbor dopravy a stavební úřad). A z toho vám pak velice často vyplyne, že geometrický plán budete muset doplnit o plochu např. obratiště, o plochu nutnou k parkování hostů, o plochu určenou pro kontejnery…. Nebo se ukáže, že geometrický plán uvažuje s příliš úzkým pruhem pro komunikaci a budete muset po celé délce např. metr přidat a prakticky zaplatíte GP znova.
Omlouvám se, že odpovídám obecně, ale každý úřad tuto problematiku může vidět odlišně a nezbývá, než s návrhem začít „běhat po úřadech“. A raději dát dvě tři kolečka a pak to nechat již předjednané dopracovat projektantovi….
Ing. Bohumil Krejčí
vedoucí odboru
Odbor výstavby a územního plánování
MěÚ Jindřichův Hradec