Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak je to s hrazením poplatků obci za odpad. Vím, že toto řeší Zákon 185/2001 O Odpadech, kde se říká , že se poplatek skládá ze dvou částí 250,- Kč na osobu a pak nejvýše 250,- Kč dle prokazatelných nákladů obce na likvidaci odpadů v minulém roce. Naše obec ale postupuje zcela jinak, dle jejího vyjádření má s každým vlastníkem objektu uzavřenou smlouvu na odvoz odpadu, dle jeho potřeb např. se vyváží popelnice 2x za měsíc a proto i poplatky jsou různé a horní hranice pro fyzickou osobu není stanovena (dle obce prý podle výše uvedeného zákona, ale příslušný § mi nebyli schopni sdělit). Stává se tedy, že my jako obyvatelé panelového domu máme poplatky za opad každý rok jiné, za rok 2010 672,- Kč na osobu. Obec stanovila poplatek za celý objekt na 37 242,- Kč ( odvoz kontejneru 1100 litrů 1x týdně). Toto musíme zaplatit, přestože počet obyvatel se mění - stěhování, úmrtí apod. Postupuje obec správně a dle jakých předpisů.
Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
Stěžejním ustanovením, které danou problematiku řeší je ustanovení § 17 odst. 5 zákona č.185/2001 Sb., o odpadech, který stanoví, že:" Obec může vybírat úhradu za shromažďování, sběr, přepravu, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů od fyzických osob na základě smlouvy. Smlouva musí být uzavřena písemně a musí obsahovat výši úhrady. Vybírá-li obec tuto úhradu, nemůže stanovit poplatek za komunální odpad podle § 17a ani místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle zvláštního zákona."
Tedy pokud má obec s fyzickými osobami uzavřenu písemnou smlouvu podle této smlouvy se bude v jejich vztahu postupovat. Pro případ, že byla uzavřena smlouva, nelze již stanovit poplatek za komunální odpad. Kdy tento poplatek se dle § 17a a zákona č.185/2001 Sb., o odpadech stanoví následovně: "Maximální výše poplatku se stanoví podle předpokládaných oprávněných nákladů obce vyplývajících z režimu nakládání s komunálním odpadem rozvržených na jednotlivé poplatníky podle počtu a objemu nádob určených k odkládání odpadů připadajících na jednotlivé nemovitosti nebo podle počtu uživatelů bytů a s ohledem na úroveň třídění tohoto odpadu. V poplatku mohou být promítnuty i náklady spojené s pronájmem nádob určených k odkládání odpadu. Poplatek je příjmem obce."
Obdobně za předpokladu uzavření smlouvy nelze již fyzickým osobám uložit místní poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů podle o místních poplatcích. Právě tento zákon ve svém ustanovení § 10b stanoví následující: "Sazbu poplatku tvoří částka až 250 Kč za osobu a kalendářní rok a částka stanovená na základě skutečných nákladů obce předchozího roku na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu až 250 Kč za osobu a kalendářní rok; obec v obecně závazné vyhlášce stanoví rozúčtování nákladů na sběr a svoz netříděného komunálního odpadu na osobu.
Z daného plyne, že jsou v podstatě tři možnosti jak fyzickým osobám účtovat za služby spojené s odvozem odpadu a Vy máte pravděpodobně uzavřenou smlouvu, která dané upravuje. Pro bližší závěry by bylo třeba daný dokument analyzovat.
S pozdravem