Dobrý den Plánujeme stavbu RD. Dům/parcela bude v "druhé řadě" od obecní komunikace, k parcele povede příjezdová cesta od této obecní komunikace. Samotný RD bude více než 50m od obecní komunikace. Rád bych se zeptal, jak přesně je definována příjezdová cesta z toho pohledu, kde příjezdová cesta končí a kde už začíná nádvoří. Cílem je dosáhnout toho, aby příjezdová cesta byla pod 50m a nebylo nutné budovat obratiště hasičské techniky. Zároveň nechceme s plochou sjízdnou pro auta končit příliš daleko od RD. Je to tam, kde končí "úzký pruh parcely" využitelný jen pro tuto příjezdovou komunikaci a začíná široká parcela se zahradou? Nebo je to dáno umístění brány (a neměla by tedy být umístěna na začátku příjezdové cesty, aby ta pak tímto nekončila dále než 50m od nemovistosti)? Nebo je definice zcela jiná? Přikládám orientační plánek. Šedá je parcela pro stavbu RD. Červená bude parcela pro příjezd z obecní komunikace a její délka bude pod 50m. Žlutá je zamýšlený dojezd ke garáži/stání. Délka červené+žluté je přes 50m. Děkuji za odpověď


Fotky


Odpověď

Nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. je "doplněn" prováděcím předpisem vyhláškou č. 146/2024 Sb. - Vyhláška o požadavcích na výstavbu.. Tato vyhláška je daleko obecnější, než původní předpis. Daleko víc se odkazuje na normové hodnoty. Takže problematiku příjezdu k RD je nutné hledat právě tam.

Ale je potřeba si uvědomit, že povinná součást projektové dokumentace je PB5 požárně bezpečnostní řešení stavby. A právě kapitola příjezdu a přístupu požární techniky je stěžejní. Prostě, když váš krásný nový dům začne hořet, je stěžejní, aby se cisterna s vodou k vám dostala až na vzdálenost hadic a ty musí být schopné dosáhnout i na protilehlou část domu. Když si to takto představíte, líp se vcítíte do důležitosti právě této komunikace. A protože vás stejně nemine požární specialista, šel bych ve vašem případě za ním rovnou - a to s katastrální mapkou a tužkou. Tu základní filozofii zjistíte během 15ti minut.

Takže tyto předpisy a normy stanovují nejmenší šířku této příjezdové komunikace a povinnost obratiště při větší vzdálenosti něž 50 m. Ale obratiště může být několika typů - viz příloha. Já lidem říkám, zkuste vymyslet obratiště typu T a rovnou ho navrhnout dohromady se zpevněnou plochou určenou na parkování OA. I tuto musíte na pozemku budoucího RD mít vyprojektovanou.

Pokud požární specialista toto posoudí a v PBŘ odsouhlasí, tak by stavební úřad měl toto akceptovat.

Ing. Bohumil Krejčí
vedoucí odboru
Odbor výstavby a územního plánování
MěÚ Jindřichův Hradec

Městský úřad Jindřichův Hradec - Odbor výstavby a územního plánování