Bydlíme v panelovém domě který má majitele.Platíme nájem,ale majitel s domem nic nedělá takže chátrá.Máme okna v dezolátním stavu.Na veškeré dotazy nereaguje a dělá že se ho to netýká.Že to je naše věc.Je povinen nám je vyměnit?Nebo si je mohu vyměnit sama a neplatit nájem dokud nebude částka uhrazena.A jak je to s vodou není pitná a nyní teče kalná a zapáchá.Je povinen majitel zajistit aby nám z kohoutku tekla pitná nezávadná voda?děkuji předem za odpověď.Mouzarine Věra

Odpověď

Nájemce je povinen oznámit pronajímateli potřebu oprav v bytě - pokud jste tak učinili jen ústně, doporučuji učinit tak pro jistotu ještě i písemně doporučenou poštou (popř. i s doručenkou). V tomto dopise zároveň upozorněte pronajímatele, že pokud závady neodstraní (tj. okna nevymění či neopraví), uplatníte své zákonné právo provést opravu sami s tím, že od něj budete požadovat náhradu účelně vynaložených nákladů. Zde je však třeba zdůraznit, že opravu můžete provést jen v nezbytné míře a jen v této míře můžete požadovat vynaložené náklady. Tuto náhradu musíte uplatnit u pronajímatele (nejlépe opět doporučeným dopisem s doručenkou) do šesti měsíců od odstranění závad.

Pronajímel je též povinen zajistit nájemci plný a nerušený výkon práv spojených s užíváním bytu - tedy i dodávku pitné vody.

Pokud závada v bytě (okna) nebo v dodávce služeb (voda) podstatně a po delší dobu zhoršuje užívání bytu, můžete též požadovat slevu z nájemného a z úhrady za služby. I tato práva je třeba uplatnit u pronajímatele do šesti měsíců od odstranění závad.

JUDr. Bedřich Benek