Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu ohledně parkovacího stání. V roce 2007 jsem si koupil byt v novostavbě a zaplatil i výhradní právo parkovacího stání na pozemku developera. Letos se developer rozhodl prodat tato stání do osobního vlastnictví každému vlastníku bytu zvlášť s tím, že nám vrátí zaplacenou daň DPH k pozemku a současně navýší cenu stání o náklady spojené s převodem pozemku (geometrický plán na rozparcelování) ve výši 7 tisíc Kč (zdá se mi to moc). Když jsem mu znovu připomněl reklamaci, že nájezd z přilehlé silnice je moc vysoký (dle místa 8-10 cm), odmítá vadu nadále řešit as tím, že to není jeho věc a pokud se mi stav pozemku/nájezdu nelíbí a nechci s to vyřešit pak sám, tak mi to stání ani nenabídne k prodeji. Můj dotaz zní: 1) Mám právo reklamovat za developera u cizího subjektu, který vlastní přilehlou silnici, na které je prohlubeň k mému stání, přestože nejsme vlastníkem parkovacího stání? 2) Měl by to developer vyřešit sám s vlastníkem silnice než mi pozemek nabídne ke koupi? 3) Pokud pozemek prodá jinému zájemci, nezanikne mi právo ho užívat ke stání dál, tj. je ze zákona povinnost mít k bytu jedno parkovací stání? 4) Jaké jsou normy na parkovací stání? Parkovací místa jsou kolmo k silnici vedle sebe, silnice je mírně do kopce. Sklon mého stání od trávníku (tedy kolmo) k přilehlé silnici nejprve klesá, ale půl metru před silnicí stoupá. Je to v pořádku? Developer tvrdí, že vada na jeho pozemku (parkovacím stání) žádná není. Mockrát předem děkuji.
Developer by Vám měl předat odstavné stání, které je v takovém stavebně-technickém stavu, aby bylo schopné sloužit k účelu, ke kterému bylo zhotoveno. Počet odstavných stání, která je nutná zřídit ke stavbě navrhuje projektant stavby. Počet odstavných stání nutných pro konkrétní stavbu se provádí výpočtem podle vzorce, uvedeném v normě ČSN 73 6110 „projektování místních komunikací“. Velikost stání a uspořádání odstavných a parkovacích ploch silničních vozidel pro motorovou dopravu řeší ČSN 73 6056, jednotlivých a řadových garáží ČSN 73 6057 a hromadných garáží ČSN 73 6058. Požadavek na zřízení parkovacích a odstavných stání pro stavby vychází z vyhlášky č. 501/2006 Sb. „o obecných požadavcích na využívání území“. Počet a umístění odstavných stání pro stavbu schvaluje v územním a stavebním řízení příslušný stavební úřad, který je musí (pokud jsou součástí stavby) i zkolaudovat. Pokud je odstavné stání zrealizováno takovým způsobem, že jeho provedení je v rozporu s platnými předpisy, neměl by je kolaudovat. Co se týká stavu komunikace před odstavným stáním, je nutné se o zjednání nápravy obrátit na jejího vlastníka. V případě, že se s ním nedohodnete, písemně se obraťte se žádostí pomoc při řešení této věci na příslušný dopravní úřad (odbor dopravy příslušného městského úřadu). Váš nárok na odstavné stání vychází z vlastnictví jednotky v předmětné stavbě a z kupní smlouvy, kterou máte uzavřenou s developerem na koupi nemovitosti. Jak je výše uvedeno, stavební úřad povolil umístění a realizaci stavby za předpokladu, že odstavná stání jednotlivé jednotky ve stavbě jsou zajištěna. Pokud by developer odmítl odpovídající místo na vlastníka jednotky převést, budete muset svůj nárok hájit občanskoprávní cestou. Pro posouzení ve věci stavebně-technického stavu stání je možné využít pomoci autorizovaného projektanta v oboru dopravní stavby. Ten nejlépe odpoví na otázku, zda odstavné stáni vyhovuje platným předpisům. Pokud tomu tak není, je možné se dotázat u stavebního úřadu, jak je možné, že uvedl do trvalého užívání odstavné stání, které odporuje platným předpisů a zároveň jej žádat o zjednání nápravy.