Dobrý den, ještě před zasláním mého dotazu na Vás jsem si přečetla všechny příspěvky, které by se mohly týkat mého dotazu. Vcelku jsem byla překvapena, že jsem se z nich dozvěděla, ve většině případů, o problémech s řešením přístupových cest - komunikací ke stavebním parcelám. Jak je možné, že stavební úřady vydávají stavební povolení, aniž by bylo zřejmé, kdo musí příjezdovou komunikaci vybudovat? Domnívala jsem se, že když stavební úřad vydá stavební povolení, má se už za to, že příjezdovou cestu tudíž vybuduje obec, resp. má toto již zahrnuto v tzv. územním plánu i rozpočtu. Vždyť také občané odvádějí každoročně státu daně z nemovitostí, takže by mělo být již před vydáním stavebního povolení jasné, že dotyčná komunikace musí být před kolaudací RD hotová. Pokud tomu tak není, je vidno, že občané mají problémy s kolaudací RD. My jsme zakoupili pozemek v roce 1999. Jednalo se o stavební pozemek a stavební povolení jsme v roce 2000 od stavebního úřadu příslušné obce obdrželi. Jako v mnoha případech, i náš pozemek vznikl rozparcelováním bývalých polností na stavební pozemky. Chci se proto zeptat, jak je možné, že stavební úřad vydal stavební povolení ke stavbě, když nebyla vybudována, resp. vyjasněna, příjezdová komunikace, včetně kanalizace, elektřiny, přívodu plynu? Dalším dotaz je, kdo musí tuto příjezdovou komunikaci vybudovat? Majitel, který rozparcelované pozemky prodával anebo obec, která už stavební povolení občanům vydávala? Jestli tomu dobře rozumím, musí být stavební parcely už zaneseny v územním plánu, resp. zapsány v katastru a na základě toho pak lze vydat stavební povolení? Nebo jak to vlastně podle zákona musí být, jak to má správně fungovat? Vždyť občané mají nejen povinnosti, ale také i práva. Předem děkuji za vyjádření se k mému dotazu.
Komunikace a inženýrská vybavenost území by měla být realizována a uvedena do trvalého užívání (zkolaudována) ještě před tím, než stavební úřad začne vydávat územní rozhodnutí a stavební povolení pro jednotlivé rodinné domy, pro jejichž dopravní obsluhu komunikace slouží. A to proto, aby se stavebník nedostal do situace, kdy dokončí rodinný dům, který nemůže zkolaudovat, neboť nejsou zkolaudovány příjezdová komunikace a inženýrské sítě. Postup při realizaci výstavby v novém území by měl tedy být následující: nejprve by mělo dojít, v souladu s územním plánem obce a v souladu s platnými předpisy k vymezení pozemků komunikací, veřejných prostranství a budoucích pozemků rodinných domů. Následně by developer měl zajistit vydání územního rozhodnutí základní technické vybavenosti území a vložení nového stavu pozemků do katastru nemovitostí. Dalším krokem při přípravě území jsou vydání stavebního povolení, realizace a následně kolaudace základní technické vybavenosti a až poté může stavební úřad na nově vymezených pozemcích schvalovat jednotlivé stavby rodinných domů. Proč se tak ve většině případů neděje je spíše otázkou pro jednotlivé stavební úřady a pro jejich nadřízené orgány, které tento postup akceptují. K otázce odpovědnosti za vybudování a financování komunikace a inženýrských sítí si dovolím uvést následující: obec nemá za povinnost budovat nové komunikace na územích určených k zastavění bytovou zástavbou. Pokud chce developer prodat pozemky pro nové rodinné domy, musí zajistit i novou základní vybavenost, jejíž jednotlivé části (komunikace, sítě) pak má možnost nabídnout k převodu do majetku obce nebo do majetku vlastníků stávajících inženýrských sítí, na které jsou nové napojeny. Samozřejmě, že nic nebrání iniciativě obce budovat nové komunikace a nové sítě pro novou zástavbu v obci, či se na ni finančně podílet…