Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné navrhnout terasu rodinného domu, který stojí přímo na vlastnické hranici, směrem na pozemek druhého vlastníka. Omezení umístění terasy dříve řešila vyhláška 501/2006 Sb. v § 25, odst. 6, kde bylo uvedeno, že "vnější hrany pochozí plochy rodinného domu, jako jsou terasa nebo balkon, která je nad přilehlým terénem výše než 2 m, musí být nejméně 3 m od hranice sousedního pozemku". Po novele vyhlášky bylo toto písmeno zrušeno a ustanovení zřejmě není ničím nahrazeno. Soused plánuje rekonstrukci objektu, který se nachází v řadové zástavbě a je přímo na hranici mého pozemku na rodinný dům. V projektu má na polovině fasády, směřující na můj pozemek, navrženou rozsáhlou terasu (cca 65 m2) ve výšce cca 3,5 m nad terénem. Směrem na můj pozemek, který je na JZ straně jeho nemovitosti, je navrženo běžné zábradlí v délce cca 8 m. Proti tomuto řešení jsem podala námitku, žádala jsem o úpravu projektu a uzavření terasy ze strany mého pozemku neprůhlednou stěnou tak, aby nebylo narušováno mé (ale i jeho) soukromí. Terasa je cca 6 m hluboká, přívod světla na ní by byl i po realizaci neprůhledné stěny bez problémů zajištěn. Městský architekt označil navržené řešení za nevhodné a doporučil řešení zábradlí jako součást fasády, snažil se stavebníkovi vysvětlit, že stěna se dá pojmout architektonicky zajímavě, osázet květinami apod. Soused přesto nehodlá na řešení nic měnit, podal žádost o stavební povolení a nám na jednání na stavebním úřadě na naše námitky uvedl, že "nebude koukat na terase do zdi, když může koukat do přírody". Stavební úřad mu (nejen k mému překvapení) terasu povolil a mé námitky zamítl. Poradili byste mi, jakým způsobem mám vést odvolání? Předem moc děkuji za Vaši odpověď. Pokud bude stavba realizována tak, jak je navržena, bude můj pozemek (stavební parcela cca 1100 m2) trvale znehodnocen a výstavba domu na ní pro mě víceméně ztrácí smysl. Předem moc děkuji za Vaši odpověď.

Odpověď

Vymezování pozemků staveb a umisťování staveb na pozemcích, včetně jejich změn, řeší § 25 vyhlášky č. 501/2006 Sb „o obecných požadavcích na využívání území“. V odst. 1 vyhlášky, vzájemné odstupy staveb musí splňovat požadavky urbanistické, architektonické, životního prostředí, hygienické, požární ochrany a požadavky na zachování kvality prostředí. Vyhláška v odůvodněných případech sice umožňuje vydání výjimky, a odstupové vzdálenosti snížit, ale vždy by mělo platit, že stavební úřad umístění stavby musí posuzovat v širším kontextu, tedy i vůči jejímu okolí. Měl by posoudit jak architektonické a urbanistické hodnoty stávající zástavby, tak i zároveň, zda realizací navrhované stavby nedojde ke znemožnění zástavby na sousedních pozemcích. Informace o postupu stavebního úřadu ve věci a o jeho posouzení navržené stavby musí obsahovat odůvodnění jeho rozhodnutí. Proti jeho rozhodnutí se můžete ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí odvolat. Ve svém odvolání zkoumejte, zda stavební úřad při povolování stavby využil všech dostupných informací o stavbě a o jejím okolí, zda umístění stavby posoudil ve všech výše zmíněných ohledech i z hlediska souladu stavby s platnými předpisy.

Jan Krátký