Dobrý den, s naším pozemkem přímo sousedí parcela patřící obecnímu úřadu vedená v katastru nemovitostí jako ostatní plocha s využitím jako ostatní komunikace. Bez jakéhokoliv jednání s námi obec na pozemku položila umělou trávu, zvýšila společný plot, na který připevnila basketbalový koš, k plotu připevnila fotbalovou branku a prostor vyhlásila „hřištěm“. Rád bych se tedy zeptal, jestli existují závazná pravidla pro umísťování sportovišť - minimální odstupy (od plotu, domu) apod., a pravidla pro fyzické zábrany - ploty, sítě, apod. (máme od míčů popraskané eternitové šablony na střeše garáže, polámané rostliny v záhonech. Děkuji za odpověď.

Odpověď

Zvýšení oplocení stavby podléhá vydání územního souhlasu, který vydává příslušný stavební úřad. Z dotazu nevyplývá, kdo je vlastníkem oplocení. Oplocení je totiž „stavbou“, má svého vlastníka a bez jeho souhlasu není možné provést jeho nástavbu. Pokud by k této změně stavby došlo bez jeho souhlasu, jednal by ten, kdo nástavbu prováděl v rozporu se stavebním zákonem. Odstupové vzdálenosti hřiště od sousedních pozemků nejsou zákonnými předpisy stanoveny. Změna využití sousedního pozemku z „ostatní plochy“ (ostatní komunikace) na hřiště však musí být v souladu s územním plánem obce a podle svého rozsahu může podléhat rozhodnutí o změně využití území (v souladu s ustanovením § 80 stavebního zákona). K jeho vydání je příslušný rovněž stavební úřad. V případě, že by změna využití pozemku za účelem zřízení hřiště podléhala schválení stavebního úřadu, měla by být (s ohledem na blízkost obytné zástavby) jedním z podkladů žádosti o povolení stavby i hluková studie vypracovaná oprávněnou osobou a v souvislosti s ní i stanovisko příslušné krajské hygienické stanice. Na otázku, zda jednáním obce došlo k porušení stavebního zákona, by Vám měl odpovědět příslušný stavební úřad, a to po prošetření Vaší písemné stížnosti. Co se týče majetkových škod, tyto mohou být řešeny pouze občanskoprávní cestou.

Jan Krátký