Dotaz: Bydlíme v obecním bytě. Přžed 2 roky nám provedli výměnu oken za plastová, ale nebylo provedeno celkové zateplení pláště budovy. Od té doby se nám každou zimu v bytě tvoří plísně a to ve všech místnostech, špajz kompletně. Na mé opětovné ústní žádosti na odstranění závad u správce nemovisti jsem neustále odmítán odpovědmi typu, nejsou peníze, co by jste za ten nájem chtěli, tento problém máte pouze vy apod. Chtěl bych se dotázat, jak postupovat dále, bach správce k odstranění těchto závad donutil. Na koho se obrátit, popř. právní normy.

Odpověď

Bohužel pokud se neprojevují výslovně závady oken pak to, že se objevila po jejich montáži plíseň není vadou oken, kterou by bylo možno reklamovat.
Zateplení pláště budovy v těchto případech obvykle nevede ke kladnému úspěchu spíše naokap, neboť dojde k ještě větší utěsněnosti a zdi pokud jsou vlhčí plesnivý. Jedinou možností je pak větrat.
Spíše než k zateplování bych se snažila správce přimět k instalaci nějakého větracího systému, případně ke snížení vlhkosti domu jiným způsobem. S tímto stavebním problémem Vám však spíše poradí stavební odborník než právník.
Z právního hlediska by bylo možné požadovat slevu z nájemného z důvodu, že byt má závadu, na kterou byl pronajímatel upozorněn a která podstatně zhoršuje užívání bytu. Právo na slevu však zaniká, nebylo - li uplatněno do šesti měsíců od odstranění závad. Případně spory s pronajímatelem je vhodné řešit za pomoci právníka.
Na nájemní vztah se uplatní zjm. občanský zákoník § 685 a násl.

Barbora Treppeschová