Dobrý den, mám pro změnu problémek s reklamací provedeného stavu bytu stavební firmou.
Jedná se o zcela novou výstavbu panelového domu. Reklamovaných závad je sice několik, ale hlavní bodem je kvalita provedených stropů. Na 2 metrech se firma sekla od 0,5 cm do 2 cm. Firma se k těmto skutečnostem vyjadřuje negativně. Oponentura je opřená o několik bodů. Předně tím, že v kupní smlouvě prý není uvedeno, že firma se kvalitativně musí řídit nějakým normativem např. ČSN normou. Musí se tedy prý řídit pouze stavebním zákonem, kde je uvedený prosvit místnosti 2600 mm nikoliv rozměrová odchylka tj. , že vlastně mohu mít na jedné straně místnosti např. těch požadovaných 2600mm a na straně druhé např. 2800 mm a tato skutečnost údajně není reklamovatelná…. Existuje nějaký odkaz v občanském zákoníku, stavebním či jiném předpisu? Jaká je normovaná odchylka vnitřní omítky? Podle mne je 2 cm víc než dost. Další kámen úrazu je tvrzení, že se nejedná o závadu, která se měla ukázat již při převzetí. (Jednotku jsme bohužel bez vad převzali 2. měsíce před podpisem kupní smlouvy – člověk to samozřejmě jako laik hned nepozná - až když tam dá nábytek….). Dle občanského zákoníku by měla být závada zjištěná do 6. měsíců od koupě chápána jako vada, která byla již při převzetí výrobku – je možné toto uplatnit i v tomto případě? Předem mnohokrát děkuji za pomoc. JS

Odpověď

Pokud se jedná o světlou výšku, tak její minimální hranici závazně stanoví prováděcí vyhláška ke stavebnímu zákonu, a to opravdu na 2600mm. Pokud se firma nezavázala k dodržování norem ČSN, pak tyto skutečně není povinna dodržovat, neboť nejsou obecně závazné a jejich dodržování je spíše otázkou prestiže a dobrého jména.
Z Vašeho dotazu vyplývá, že jste byt koupili až po nějakých úpravách jejichž objednateli jste pravděpodobně nebyli Vy. Pokud jste tudíž nebyli prodávajícím upozorněni na tento nedostatek a tento jste po jeho zjištění uplatnili u prodávajícího ve lhůtě šesti měsíců od prodeje, pak můžete chtít od prodejce slevu z kupní ceny, pokud by šlo o vadu, která brání užívání věci (ve Vašem případě se o takovou vadu zřejmě nejedná), pak byste měli možnost i od smlouvy odstoupit. Pokud Vám prodejce dobrovolně neposkytne slevu z ceny, pak se musíte bránit soudní cestou. Pro vytknutí vady bych doporučovala písemnou formu z důvodu lepšího důkazního postavení.

Barbora Treppeschová