Dobry den, prosim vas o radu..jake mam moznosti v teto situaci>Bydlim v praze v bytovem dome, druzstevni byt jsem koupila pred 7 lety. Vytapime ustrednim topenim, kotelna /s plynovym kotlem/ je v dome, druzstvo ji kdysi pronajalo za korunu firme, ktera zajistuje vytapeni domu. Do kotelny nema nikdo z druzstva pristup. V bytech nelze regulovat /ani vypnout ci zapnout/, topeni-radiatory, chybi termostat.ventily. V bytech nejsou naistalovany indikatory tepla ani vodomery na teplou ani studenou vodu….Unas se o vse delime!! proste na konci roku dostanem vsichni vyuctovani a platime…Minuly rok jsem spotrebovala 3x vice vody nez je prazsky prumer /prestoze byl byt po 4 mesice prazdny!!/...netece tepla voda /pravidelne nekolik hodin denne tece jen studena/.. navic je neustale pretopeno…..Nevim co muzu delat…byt jsem koupila abych nemusela platit najem..a ted platim druzstvu mesicne pres 5000 a v rocnim vyuctovani pak kolem 10000 nedoplatky, ktere mi nikdo nedokaze blize specifikovat /pouze slozenka-vyplnena castka/, proste nedoplatek. V roce 2006 jsem na zalohach na vodu,teplou vodu a teplo zaplatila v prumeru 3200Kc mesicne!!! V roce 2007 to byly necele 4000Kc, a to jeste neprisel nedoplatek za 2007!! Ja rozhodne takovou spotrebu nemam a mit nechci!!! Navic nejsem podstat.cast roku v cechach takze je byt prazdny 2-4 mesice. Co muzu delat??? Jak mam postupovat??? Nechala jsem se zvolit do predstavenstva druzstva….abych mohla jednat…...dekuji moc za radu

Odpověď

1) Přístup pověřeného zástupce společenství vlastníků jednotek (bytového družstva ) je nutno uvést do smlouvy o pronájmu. Přístup bývá většinou podmíněn účastí pracovníka provozovatele. Předpokládám, že kotelna je v majetku Vašeho společenství vlastníků jednotek. Máte tedy oprávněný zájem o kontrolu stavu kotelny, zejména o úroveň údržby, udržování pořádku apod.

2) Vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům (termostatickými ventily na jednotlivých topných tělesech v bytech a ve společných prostorách) je uloženo zákonem č. 406/2000 Sb. , o hospodaření energií ve znění pozdějších změn (zákon č. 177/2006 Sb.) a to v § 6a, odst (10). Vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům je poviností vlastníka budovy nebo společenství vlastníků jednotek.
Nesplnění táto povinnosti je podle §12 odst. (1) písm. i) uvedeného zákona u fyzických osob přestupkem; u právnických osob pak podle § 12a odst. (1) písm.i) správním deliktem. Zákon č. 406 ukládá v § 14 odst. (2) termín, do kdy měla být vnitřní tepelná zařízení budov vybavena přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům a to do 6 let od nabytí účinnosti tohoto zákona. Zákon nabyl účinnosti již 1. ledna 2001. Uvedená zařízení měla proto již být instalována.

3) Instalace indikátorů spotřeby tepla (poměrových měřičů) není předepsána. Závisí zcela na dohodě vlastníků jednotek, zda budou ochotni instalaci hradit a zda budou ochotni v následujících letech platit vybrané firmě za odečítání na indikátorech naměřených hodnot a za vyhodnocování spotřeby jednotlivých bytů. Instalace poměrových měřičů přispívá ke spravedlivějšímu rozúčtování nákladů a ke snížení celkové spotřeby tepla, výsledně pak k nižším nákladům.

4) Provoz otopných soustav je řízen podle Vyhlášky MPO č. 194/2007 Sb., kterou se stanoví pravidla pro vytápění a dodávku teplé vody, měrné ukazatele spotřeby tepelné energie pro vytápění a pro přípravu teplé vody a požadavky na vybavení vnitřních tepelných zařízení budov přístroji regulujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům. Tato vyhláška stanoví např.: dobu vytápění, teploty, na které mají být vytápěny bytové i nebytové prostory, dobu dodávky teplé vody, teplotu dodávané teplé vody a další ustanovení k zabezpečení hospodárné spotřeby tepelné energie. Dodržování vyhlášky ukládá uváděný zákon v § 6a, odst.(11) a.je nutno je požadovat na provozovateli kotelny.

5) Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 372/2001 Sb., kterou se stanoví pravidla pro rozúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele umožňuje rozúčtování nákladů na odebranou teplou i studenou vodu i v případech, kdy nejsou instalovány vodoměry v jednotlivých bytech a to podle průměrného počtu osob užívajících byt nebo v případě dohody všech konečných spotřebitelů podle poměru velikosti podlahové plochy bytu k celkové podlahové ploše bytů v zúčtovací jednotce. Rozúčtování nákladů podle vodoměrů je však mnohem objektivnější. Náklady na instalaci vodoměrů, včetně cejchování v následujících letech, hradí společenství vlastníků jednotek.

6) Vyhláška MMR č. 372/2001 Sb. také udává co má být obsahem vyúčtování nákladů na tepelnou energii na vytápění a nákladů na poskytování teplé vody konečným uživatelům, včetně možností reklamací.

7) Způsob stanovení ceny odebíraného tepla je stanoven pro každý rok Cenovým rozhodnutím Energetického regulačního úřadu. Cenové rozhodnutí stanoví, které z vynaložených nákladů jsou ekonomicky oprávněné a které náklady se za ekonomicky oprávněné nepovažují. Je proto možno si od provozovatele kotelny vyžádat cenovou kalkulaci ceny tepla na příslušný rok. V případě, že o oprávněnosti některých nákladů či o jejich výši vzniknou pochybnosti, je možno požádat o cenovou kontrolu. Cenové kontroly (nikoliv kontroly způsobu rozúčtování nákladů) provádí Státní energetická inspekce, ve Vašem případě Územní inspektorát Státní energetické inspekce pro Hlavní město Prahu, Legerova ul.49, 120 00 Praha 2, tel.:221 102 111.

Dobrý den. Děkuji za Váš dotaz a za zájem o naše poradenství. Váš dotaz obsahuje větší množství dílčích problémů, ke kterým je možno uvést:

Energy Centre České Budějovice