Dobrý den. Prosím o radu, jak se zachovat v situaci, kdy máme požádáno o změnu stavby před dokončením, která spočívá v navýšení +-0,000 objektu RD a terénních úprav na pozemku o cca 40 cm oproti původnímu terénu (stavebnímu povolení) na celkové ploše cca 800 m2 (z toho zastavěná plocha 80 m2)? Navrhované terénní úpravy jsou ohraničeny zídkou výšky 40 cm a délky 40 m při hranici sousedního pozemku podél stávajícího oplocení realizovaného sousedem. Stavební úřad naši žádost posuzuje o začátku listopadu r. 2007 s tím, že majitel sousedního pozemku a stavby se neustále odvolává a vznáší námitky v probíhajícím řízení. Svůj souhlas podmiňuje výstavbou nového neprůhledného oplocení podél celé hranice. Stavebnímu úřadu byly předloženy a následně doplněny všechny požadované podklady. Stavba, terénní úpravy i zídka jsou na našem pozemku. Všechny standardní lhůty na vyjádření již vypršely, avšak stavební úřad znovu prodloužil lhůtu na vyjádření k podkladům projektu na žádost souseda i přesto, že nebyly vzneseny žádné relevantní námitky - pouze nesouhlas s podmínkou výstavby nového oplocení. Soused navíc vyhrožuje odvoláním ke krajskému úřadu a soudy. Prosím o posouzení vzniklé situace z pohledu stavebního zákona a s ohledem na následující body: - délka stavebního řízení o změně stavby - opodstatněnost takovéhoto řízení vzhledem k rozsahu navrhovaných úprav - úmyslné prodlužování řízení ze strany souseda opakovaným vznášením nepodložených a neodůvodněných námitek - oprávněnost kladení podmínek do řízení (výstavba neprůhledného oplocení). Může stavební úřad splnění takovéto podmínky nařídit? Jak se v takovéto situaci zachovat? Podotýkám, že stavbu jsme zakoupili jako rozestavěnou, změny výškového osazení objektu již byly realizovány původním vlastníkem (ovšem bez ohlášení stavebnímu úřadu), a uvedené úpravy mají za cíl vyrovnání a úpravu okolního terénu a zpevněných ploch s okolím. Za vaši odpověď předem děkuji.

Odpověď

Změna stavby před jejím dokončením se řídí ustanovením § 118 stavebního zákona. Zda je řízení v tomto případě opodstatněné, či nikoliv posuzuje příslušný stavební úřad. Pokud tento posoudil, že se změna dotýká práv účastníků stavebního řízení, budete muset tuto skutečnost akceptovat. Řízení o změně stavby před jejím dokončením je správním řízením. Stavební úřad musí v tomto řízení rozhodnout ve lhůtě 30 dnů od jeho zahájení. Pokud v řízení proběhlo ústní jednání, tato lhůta se prodlužuje o dalších 30 dnů. Lhůtu pro vydání rozhodnutí může na odůvodněnou žádost stavebního úřadu prodloužit jeho nadřízený orgán, kterým je zpravidla krajský úřad. Stavební úřad nemůže nařizovat stavebníkovi, jaké konstrukční řešení bude mít oplocení, ale posuzuje pouze návrh, který mu stavebník k žádosti předložil. To, zda jsou námitky souseda opodstatněné či nikoliv a jestli lze změnu stavby povolit tak jak byla navržena, posoudí ve svém rozhodnutí stavební úřad, ale nelze aby řízení neúměrně prodlužoval. Pro stavební řízení platí koncentrační zásada, tzn. lhůta pro podání námitek. Jestliže nesouhlasíte s postupem stavebního úřadu, můžete se obrátit na jeho nadřízený orgán.

Jan Krátký