Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Prováděla ji společnost Metrostav Norge jako subdodavatel firmy Eiffage. Hlavním investorem stavby v přepočtu za více jak miliardu korun je společnost Nye Veier, norská obdoba českého ŘSD. Dvoutubusový tunel o délce 5.150 metrů je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice E18, která zajistí obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla. „V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu. O to víc si vážím toho, že jsme nakonec vše zvládli na výbornou a v termínu,“ řekl Josef Malknecht, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge. Práce stavařům opravdu „zpestřila“ poruchová zóna Grava, která si u jižního portálu vyžádala zpevnění tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 23,6 tunami kari sítí. Dokončení ražeb u severního portálu pro změnu poznamenaly masivní přítoky vody, se kterými se stavaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly celkem 660 tun cementu a 454 hodin práce. Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. A právě úsek Langangen – Rugtvedt u města Porsgrunn, který je dlouhý 17 km, byl stavebně jedním z nejnáročnějších. Zadavatel přitom kladl vysoké požadavky na bezpečnost, životní prostředí i kvalitu práce. Hlavním důvodem rozsáhlé modernizace silnice E18 je zkapacitnění a rozšíření komunikace na 4 jízdní pruhy, aby byla zajištěna plynulost dopravy a zároveň snížen její dopad na životní prostředí. Konkrétně tunel Grenland přitom prochází pod obydlenou oblastí západně od Porsgrunnu. Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006 a účastnila se již 15 projektů. Například realizací traťových tunelů helsinského metra, realizace unikátního mostu na lososí cestě, ale i nejdelšího silničního tunelu na Islandu. Realizovala také ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii již vybudovala celkem více jak 48 kilometrů tunelů. Porsgrunn je přístavní a zároveň průmyslové město v oblasti Vestfold og Telemark na jihu Norska. Leží u ústí řeky Skien do Frierfjordu a ve městě žije cca 40.000 obyvatel. E18 je evropská silnice 1. třídy, která začíná v severoirském Craigavonu a končí v ruském Petrohradu. Celá trasa této silnice měří 1890 kilometrů. Z británie do Norska je cesta zajišťována pravidelnou trajektovou dopravou přes Severní moře.Zdroj: Metrostav, Talkpr, globalhighways.com, visitgreenland.com