Ražba tunelu Grenland byla největší zakázkou českých stavařů na prestižním norském trhu, probíhala v náročných geologických podmínkách a někdy i třeskutých mrazech, respektive extrémním arktickém počasí. Slavnostní prorážka tunelu Grenland na jihu Norska v úseku Langangen - Rugtvedt proběhla těsně před koncem minulého roku a práce byly dokončeny nyní.
Druhá etapa modernizace rychlostní silnice E18
Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Prováděla ji společnost Metrostav Norge jako subdodavatel firmy Eiffage. Hlavním investorem stavby v přepočtu za více jak miliardu korun je společnost Nye Veier, norská obdoba českého ŘSD. Dvoutubusový tunel o délce 5.150 metrů je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice E18, která zajistí obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla.
Zamrzající voda a stroje
„V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu. O to víc si vážím toho, že jsme nakonec vše zvládli na výbornou a v termínu,“ řekl Josef Malknecht, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.
Poruchová zóna Grava
Práce stavařům opravdu „zpestřila“ poruchová zóna Grava, která si u jižního portálu vyžádala zpevnění tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 23,6 tunami kari sítí. Dokončení ražeb u severního portálu pro změnu poznamenaly masivní přítoky vody, se kterými se stavaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly celkem 660 tun cementu a 454 hodin práce.
Úsek dlouhý 17 km
Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. A právě úsek Langangen – Rugtvedt u města Porsgrunn, který je dlouhý 17 km, byl stavebně jedním z nejnáročnějších. Zadavatel přitom kladl vysoké požadavky na bezpečnost, životní prostředí i kvalitu práce. Hlavním důvodem rozsáhlé modernizace silnice E18 je zkapacitnění a rozšíření komunikace na 4 jízdní pruhy, aby byla zajištěna plynulost dopravy a zároveň snížen její dopad na životní prostředí. Konkrétně tunel Grenland přitom prochází pod obydlenou oblastí západně od Porsgrunnu.
Na severu Evropy od roku 2006
Skupina Metrostav působí na severu Evropy od roku 2006 a účastnila se již 15 projektů. Například realizací traťových tunelů helsinského metra, realizace unikátního mostu na lososí cestě, ale i nejdelšího silničního tunelu na Islandu. Realizovala také ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii již vybudovala celkem více jak 48 kilometrů tunelů.
O oblasti a silnici E18
Porsgrunn je přístavní a zároveň průmyslové město v oblasti Vestfold og Telemark na jihu Norska. Leží u ústí řeky Skien do Frierfjordu a ve městě žije cca 40.000 obyvatel. E18 je evropská silnice 1. třídy, která začíná v severoirském Craigavonu a končí v ruském Petrohradu. Celá trasa této silnice měří 1890 kilometrů. Z británie do Norska je cesta zajišťována pravidelnou trajektovou dopravou přes Severní moře.
Zdroj: Metrostav, Talkpr, globalhighways.com, visitgreenland.com