Za poslední desetiletí prošel trh s elektrospotřebiči zásadními změnami. Zařízení jsou stále sofistikovanější a chytřejší a nabízí větší množství funkcí a programů. Kromě mechanických součástek obsahují množství řídící elektroniky a mikroprocesorů. S nároky na spotřebiče ale stoupají také nároky na jejich opraváře. Servisních pracovníků je málo, mnozí odcházejí do důchodu a poptávek na opravy je stále více. A s novou směrnicí EU, která platí od března 2021, se tyto požadavky na kvalitu a kvantitu servisu budou navyšovat. Všichni výrobci by totiž měli mít v zásobě náhradní díly nejméně sedm až deset let poté, co přestanou výrobek prodávat (a kdy vyprší zákonná záruční lhůta). Konkrétně se to týká praček, ledniček, myček, sušiček prádla, vysavačů a také počítačů, televizorů nebo herních konzolí. A díly by měly být k opravě dostupné během 15 dní. Požadavky na dostatek náhradních dílů ale narážejí na nedostatek lid, kteří by je uměli při opravě použít. Tento problém vnímají i samotní výrobci spotřebičů, na jejichž bedrech opravitelnost leží především. V České republice například sdružení výrobců, které spojuje většinu velkých značek jako Amica, Beko, Bosch, Gorenje, Siemens, Electrolux, Tefal, Whirlpool, Miele, AEG nebo Phillips, přišlo s projektem Naučíme vás to opravit. Jde o iniciativou, jejíž cílem je nalákat žáky na studium technických oborů a vychovat novou generaci manuálně zručných a teoreticky vzdělaných opravářů. Do projektu se zapojily školy v Hluboké nad Vltavou, Praze, Třebíči, Chomutově, Ostravě a Plzni. Každá škola má svůj vlastní obor, ze kterého vzejdou servisní technici pro domácí spotřebiče. Zdroje:Oficiální stránky Evropské unie: Požadavky na ekodesignMinisterstvo průmyslu a obchodu: Ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie v ČRStránky iniciativy Naučíme vás to opravit