Možná jste zaznamenali snahu Evropské unie nastavit nová pravidla, podle kterých je povinností výrobců držet zásoby náhradních dílů po dobu až deseti let. Výrobci musí k novým spotřebičům přibalit také schéma oprav. Navíc budou muset být vyrobeny tak, aby bylo možné prodávané zboží rozmontovat a znovu smontovat pomocí běžných nástrojů. Servisní technici tak začínají být velmi žádanou a nedostatkovou profesí.
Nové chytré spotřebiče
Za poslední desetiletí prošel trh s elektrospotřebiči zásadními změnami. Zařízení jsou stále sofistikovanější a chytřejší a nabízí větší množství funkcí a programů. Kromě mechanických součástek obsahují množství řídící elektroniky a mikroprocesorů.
Nové požadavky na opravitelnost
S nároky na spotřebiče ale stoupají také nároky na jejich opraváře. Servisních pracovníků je málo, mnozí odcházejí do důchodu a poptávek na opravy je stále více. A s novou směrnicí EU, která platí od března 2021, se tyto požadavky na kvalitu a kvantitu servisu budou navyšovat.
Všichni výrobci by totiž měli mít v zásobě náhradní díly nejméně sedm až deset let poté, co přestanou výrobek prodávat (a kdy vyprší zákonná záruční lhůta). Konkrétně se to týká praček, ledniček, myček, sušiček prádla, vysavačů a také počítačů, televizorů nebo herních konzolí. A díly by měly být k opravě dostupné během 15 dní.
Kdo to opraví?
Požadavky na dostatek náhradních dílů ale narážejí na nedostatek lid, kteří by je uměli při opravě použít. Tento problém vnímají i samotní výrobci spotřebičů, na jejichž bedrech opravitelnost leží především.
Jde o iniciativou, jejíž cílem je nalákat žáky na studium technických oborů a vychovat novou generaci manuálně zručných a teoreticky vzdělaných opravářů. Do projektu se zapojily školy v Hluboké nad Vltavou, Praze, Třebíči, Chomutově, Ostravě a Plzni. Každá škola má svůj vlastní obor, ze kterého vzejdou servisní technici pro domácí spotřebiče.