Území před vlakovým nádražím v Pardubicích je významným dopravním uzlem nadregionálního významu a zároveň jednou ze vstupních bran do města. Místo patří k prostorům definujícím obraz města v myslích návštěvníků i jeho obyvatel. Dominantou náměstí Jana Pernera je památkově chráněná funkcionalistická budova hlavního vlakového nádraží. Místo prošlo rekonstrukcí a vznikl zde multimodální uzel veřejné dopravy, jenž je součástí širšího urbanistického konceptu přestavby prostoru kolem vlakového nádraží v Pardubicích. Jasné využití prostoruArchitektonické koncepce se ujalo studio Med Pavlík architekti s.r.o., které navrhlo prostor jako lineární, aby uspokojil potřeby cestujících. Prostor je rozdělen do ploch signalizujících jasné využití – terminál, parkoviště, stání pro taxi, stanoviště pro odkládání jízdní kol, odpočinkové plochy. Před budovou nádraží je velkorysá plocha pro pěší. Členění dlažby je ornamentální, navazuje na historicky cennou budovu nádraží a respektuje její fasádu. Využito bylo specifické veřejné osvětlení inspirované osvětlením kolejišť. LED svítidla jsou umístěná na atypických sloupech různých výšek. Na pěším koridoru spojujícím vstupy do nádražní haly s centrem města je umístěna socha Jana Pernera. Východní část náměstí zaplňují odpočinkové plochy lemující pěší cesty z centra města. Dominantou parku je fontána se slavnostním osvětlením z LED diod umístěných pod hladinu, kde evokují hvězdy noční oblohy zrcadlící se ve vodě. Podél fasády správní budovy je vyhrazené parkoviště a stojany jízdních kol. Objekt je pojat jako ocelová konstrukce opláštěná kompozitními deskami. Druhou variantou uložení jízdního kola je plně automatická cyklověž, jejíž barevnost je podřízena budově nádraží. Dynamika a lehkost Nejvýraznějším novým objektem je zastřešení terminálu. Hlavním výtvarným motivem je výrazná horizontálnost odkazující na římsu nad vstupy do budovy nádraží. Ta je však přepsána do podoby subtilní desky s výraznými přesahy na zeštíhlených koncích. Proto objekt působí dynamicky a lehce. Samotný terminál hromadné dopravy je napojen na Palackého třídu. Plochy před nádražím jsou v maximální míře věnovány bezpečným a rychlým přestupům. Terminál je navržený jako obousměrný, takže umožňuje otáčení autobusů i trolejbusů. Protože stavba svým významem dotváří obraz města, zní podtitul projektu Brána do města. Záměrem bylo vytvořit bezpečný, přehledný a kultivovaný veřejný prostor, jehož hlavní funkcí je přestup mezi jednotlivými módy dopravy. Stavba zvýšila uživatelský komfort, zkrátila čas mezi přestupy, vytvořila prostor pro odpočinek, pomohla snížit hluk v okolí. I proto se uchází o titul Stavba roku 2018. Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích soutěží o titul STAVBA ROKU 2018. Hlasovat pro něho můžete během září na webu www.stavbaroku.cz. Tato prestižní soutěž oceňuje kvalitní stavební řešení, architektonickou nápaditost a řemeslnost. Fakta a popis objektu:Typologický druh stavby: dopravní stavba a veřejné prostranstvíRok zahájení projektové a investorské přípravy: 2015Datum zahájení stavby: 10/2016Datum dokončení stavby: 6/2017Plocha pozemku: 33 640 m2Způsob financování: veřejné prostředky, dotační prostředkyStavebně-konstrukční řešení: Zpevněné plochy (asfaltové akustické koberce, cementobetonový kryt, žulová dlažba), pozemní stavby (ocelové konstrukce, pohledové monolitické betony), sdružené ocelové sloupy VO a trakce. Stavba je bezbariérovým veřejným prostorem.Zdroj: www.stavbaroku.cz