Náměstí Jana Pernera je významným přestupním bodem veřejné dopravy v Pardubicích. Místo nedávno prošlo přestavbou. Před budovou nádraží vznikla velkorysá plocha pro pěší, architekti mysleli i na parkovací místa, cyklostezky nebo zeleň. Základními rysy nového konceptu jsou přehlednost, bezpečnost a respekt k památkově chráněné budově nádraží. Projekt se uchází o titul STAVBA ROKU 2018.
Území před vlakovým nádražím v Pardubicích je významným dopravním uzlem nadregionálního významu a zároveň jednou ze vstupních bran do města. Místo patří k prostorům definujícím obraz města v myslích návštěvníků i jeho obyvatel. Dominantou náměstí Jana Pernera je památkově chráněná funkcionalistická budova hlavního vlakového nádraží. Místo prošlo rekonstrukcí a vznikl zde multimodální uzel veřejné dopravy, jenž je součástí širšího urbanistického konceptu přestavby prostoru kolem vlakového nádraží v Pardubicích.
Členění dlažby je ornamentální, navazuje na historicky cennou budovu nádraží a respektuje její fasádu. Využito bylo specifické veřejné osvětlení inspirované osvětlením kolejišť. LED svítidla jsou umístěná na atypických sloupech různých výšek. Na pěším koridoru spojujícím vstupy do nádražní haly s centrem města je umístěna socha Jana Pernera.
Východní část náměstí zaplňují odpočinkové plochy lemující pěší cesty z centra města. Dominantou parku je fontána se slavnostním osvětlením z LED diod umístěných pod hladinu, kde evokují hvězdy noční oblohy zrcadlící se ve vodě.
Jasné využití prostoru
Architektonické koncepce se ujalo studio Med Pavlík architekti s.r.o., které navrhlo prostor jako lineární, aby uspokojil potřeby cestujících. Prostor je rozdělen do ploch signalizujících jasné využití – terminál, parkoviště, stání pro taxi, stanoviště pro odkládání jízdní kol, odpočinkové plochy. Před budovou nádraží je velkorysá plocha pro pěší.Členění dlažby je ornamentální, navazuje na historicky cennou budovu nádraží a respektuje její fasádu. Využito bylo specifické veřejné osvětlení inspirované osvětlením kolejišť. LED svítidla jsou umístěná na atypických sloupech různých výšek. Na pěším koridoru spojujícím vstupy do nádražní haly s centrem města je umístěna socha Jana Pernera.
Východní část náměstí zaplňují odpočinkové plochy lemující pěší cesty z centra města. Dominantou parku je fontána se slavnostním osvětlením z LED diod umístěných pod hladinu, kde evokují hvězdy noční oblohy zrcadlící se ve vodě.
Podél fasády správní budovy je vyhrazené parkoviště a stojany jízdních kol. Objekt je pojat jako ocelová konstrukce opláštěná kompozitními deskami. Druhou variantou uložení jízdního kola je plně automatická cyklověž, jejíž barevnost je podřízena budově nádraží.
Dynamika a lehkost
Nejvýraznějším novým objektem je zastřešení terminálu. Hlavním výtvarným motivem je výrazná horizontálnost odkazující na římsu nad vstupy do budovy nádraží. Ta je však přepsána do podoby subtilní desky s výraznými přesahy na zeštíhlených koncích. Proto objekt působí dynamicky a lehce.
Samotný terminál hromadné dopravy je napojen na Palackého třídu. Plochy před nádražím jsou v maximální míře věnovány bezpečným a rychlým přestupům. Terminál je navržený jako obousměrný, takže umožňuje otáčení autobusů i trolejbusů.
Protože stavba svým významem dotváří obraz města, zní podtitul projektu Brána do města. Záměrem bylo vytvořit bezpečný, přehledný a kultivovaný veřejný prostor, jehož hlavní funkcí je přestup mezi jednotlivými módy dopravy. Stavba zvýšila uživatelský komfort, zkrátila čas mezi přestupy, vytvořila prostor pro odpočinek, pomohla snížit hluk v okolí. I proto se uchází o titul Stavba roku 2018.
Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích soutěží o titul STAVBA ROKU 2018. Hlasovat pro něho můžete během září na webu www.stavbaroku.cz. Tato prestižní soutěž oceňuje kvalitní stavební řešení, architektonickou nápaditost a řemeslnost.
Protože stavba svým významem dotváří obraz města, zní podtitul projektu Brána do města. Záměrem bylo vytvořit bezpečný, přehledný a kultivovaný veřejný prostor, jehož hlavní funkcí je přestup mezi jednotlivými módy dopravy. Stavba zvýšila uživatelský komfort, zkrátila čas mezi přestupy, vytvořila prostor pro odpočinek, pomohla snížit hluk v okolí. I proto se uchází o titul Stavba roku 2018.
Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích soutěží o titul STAVBA ROKU 2018. Hlasovat pro něho můžete během září na webu www.stavbaroku.cz. Tato prestižní soutěž oceňuje kvalitní stavební řešení, architektonickou nápaditost a řemeslnost.
Fakta a popis objektu:
- Typologický druh stavby: dopravní stavba a veřejné prostranství
- Rok zahájení projektové a investorské přípravy: 2015
- Datum zahájení stavby: 10/2016
- Datum dokončení stavby: 6/2017
- Plocha pozemku: 33 640 m2
- Způsob financování: veřejné prostředky, dotační prostředky
- Stavebně-konstrukční řešení: Zpevněné plochy (asfaltové akustické koberce, cementobetonový kryt, žulová dlažba), pozemní stavby (ocelové konstrukce, pohledové monolitické betony), sdružené ocelové sloupy VO a trakce. Stavba je bezbariérovým veřejným prostorem.