zobrazit 12 fotek Pokud žádáme o dotaci před realizací opatření, můžeme žádost podat na základě ohlášení stavby nebo vydání stavebního povolení. Dotace je však definitivně přiznaná až po ukončení celé stavební akce a nezbytném doložení příslušných příloh k žádosti. Možnost získat dotaci v rámci programu zelená úsporám po realizaci stavební akce je aktuální pouze pro projekty ukončené po 1.4.2009. Žádost můžeme podat do 12 měsíců po uvedení nově stavěného či rekonstruovaného objektu do trvalého provozu. Nejzazší termín je však 30.6.2012.
Získání dotace má 2 fáze. V první fázi podáme žádost a požadované přílohy, předložené dokumenty jsou zkontrolované a následně je u žádosti podané před realizací schválen příslib přidělení dotace a u žádosti podané po realizaci potvrzena správnost dokumentů SFŽP.
Žádáme-li o dotaci před realizací stavby, je ve druhé fázi realizována investice a následně jsou shromážděny všechny potřebné doklady k proplacení dotace (faktury, oznámení o užívání stavby atd.) a jsou předložené na podacím místě. Dotace je nakonec proplacena bankou.
Seznam výrobků a technologií
Získání dotace se týká výrobků a technologií, které jsou součástí seznamu. Ten zahrnuje tepelné izolace (polystyrén, extrudovaný polystyrén a minerální vlákna), okna (plastová, dřevěná, hliníková a střešní), dveře (plastové, dřevěné a hliníkové), systém nuceného větrání s rekuperací, využití obnovitelných zdrojů pro vytápění a přípravu teplé vody v obytných domech, kotle na biomasu, akumulační nádrž, tepelná čerpadla (země-voda, vzduch-voda a voda-voda), solární kolektory (ploché, vakuové a trubicové), zásobníky teplé vody a akumulační nádrže. Aktuální seznam všech schválených výrobků a technologií najdete ZDE.
Důležitý je též Seznam Odborných Dodavatelů (SOD). Uvedeni jsou zde pouze ti dodavatelé, kteří splnili kritéria pro zápis do tohoto Seznamu. Aktuální seznam najdete ZDE.
Kde je možné žádat?
Žádosti může každý zájemce o dotaci podat na kterémkoli z krajských pracovištích Státního fondů životního prostředí. Podrobné kontakty najdete ZDE.
Od konce května je též možné využít služeb bank, přihlášených do programu Zelená úsporám. Tato možnost je tu právě pro zájemce, kteří chtějí získat dotaci a přitom si na stavební úpravy zároveň chtějí v bance půjčit. Pokud se tato možnost týká právě vás, je nutné počkat až do okamžiku, kdy banky takovou možnost nabídnou.
Každý žadatel o dotaci musí vyplnit formulář žádosti. Ve spolupráci s autorizovaným projektantem, případně energetickým auditorem, autorizovaným inženýrem, autorizovaným technikem, nebo dodavatelem také musí vypracovat krycí list technických parametrů. Ten je nezbytnou přílohou žádosti.
Dále musí k těmto formulářům doplnit i ostatní přílohy podle seznamu příloh (především list vlastnictví a projektovou dokumentaci). Všechny tyto dokumenty musí společně s dokladem totožnosti, nebo plnou mocí osobně doručit na konkrétní podací místo (krajské pracoviště SFŽP či pobočku pověřené banky).
V případě žádosti o podporu v oblasti A nebo B pro rodinné domy však nejprve musí žádost předložit k posouzení příslušnému krajskému pracovišti SFŽP. Zde získá potvrzení o kontrole projektové dokumentace. Teprve s tímto potvrzením může podat žádost na vybrané pobočce pověřené bankovní instituce (podacím místě).
Kontrola žádosti a příloh
Kontrola žádosti o dotaci a jejích příloh probíhá následovně. Pracovník podacího místa (krajské pracoviště SFŽP, banka) musí nejprve ověřit totožnost žadatele (zkontroluje občanský průkaz, cestovní pas, nebo plnou moc). Poté zkontroluje, zda jsou žádost a krycí list vyplněné na předepsaných formulářích a také zda jsou vyplněna všechna požadovaná pole formulářů a jsou přiložené všechny požadované přílohy.
Pokud nejsou dodané všechny přílohy, případně jsou žádost či krycí list vyplněné neúplně nebo chybně, jsou dokumenty žadateli vrácené k dalšímu doplnění a nebo přepracování. Není však vyloučené, že mohou být případné nedostatky opravené přímo na podacím místě.
Schválení příslibu přidělení dotace
Pokud žadatel na podací místo dodal kompletní žádost včetně všech požadovaných příloha byly splněné podmínky programu, obdrží na svou adresu doporučený dopis s třemi výtisky smlouvy o poskytnutí dotace. Ta je platná po dobu 6 měsíců pro oblast podpory C, 18 měsíců pro oblast podpory A a 24 měsíců pro oblast podpory B, nejdéle ale do 30. 12. 2012.
Poté následuje realizace investice. Žadatel přitom musí mít veškerá příslušná povolení, nezbytná k realizaci projektu a musí použít materiály, technologie a zařízení zapsané v Seznamu výrobků a technologií a využít dodavatelů zapsaných v Seznamu odborných dodavatelů. Materiály, technologie a dodavatelé musí souhlasit s údaji uvedenými v krycím listu. Pokud by tyto podmínky nedodržel, dotace mu nebude přidělena!
Žadatel zároveň musí shromažďovat veškeré faktury a doklady o zaplacení a nakonec zajistí kolaudaci stavby, případně oznámí její užívání. Podroben též může být kontrole postupu realizace a dodržení skutečností uvedených v žádosti a také dodržení podmínek dotačního programu.
Dotace může být nakonec vyplacena pouze v případě, že žadatel shromáždil všechny potřebné dokumenty (faktury od dodavatelů, písemné potvrzení dodavatelů o přijetí platby ve fakturované výši, nebo bankovní výpis a oznámení o užívání stavby, případně kolaudační souhlas, nebo protokol o uvedení zařízení do trvalého provozu).
Doložení realizace akce
Žadatel musí na místě, kde podával žádost, doložit doklady shromážděné během předchozí fáze a předloží svůj stejnopis smlouvy. Zde budou doklady posouzené a pracovník podacího místa též posoudí, zda předem stanovená výše dotace nepřekročila v podmínkách programu stanovenou hranici maximální možné dotace. Též je nezbytné, aby investiční náklady nebyly ve skutečnosti nižší než náklady uvedené ve smlouvě. Jinak by musel být vypracován dodatek ke smlouvě.
Proplacení dotace žadateli
Pokud žadatel poštou obdrží potvrzení, banka nebo SFŽP (u bytových domů) proplatí dotaci na číslo účtu, které bylo uvedené v žádosti, a to bez zbytečného odkladu. Nejpozději pak do 30 dnů od vystavení potvrzení. Žadatel však musí počítat s tím, že mu může být provedena kontrola, která porovná dosažený stav s deklarovaným.
Archivace (uchovávání dokumentace k projektu)
Po dokončení procesu je celá složka dokumentace odeslána bankou, případně krajským pracovištěm SFŽP (dle toho, kde žadatel žádal) na centrálu SFŽP k archivaci.
Zdroj: SFŽP a www.zelenausporam.cz