Soutěž Český ostrovní dům sbírá a oceňuje projekty studentů architektury, které nacházejí možnosti samostatných staveb nepřipojených k inženýrským sítím. Růžová Rekola zase pomáhají lidem objevovat nové možnosti dopravy po městě. Oba projekty byly za svůj přínos pro ochranu přírody a úsporu energií nominovány v 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe.
V kategorii Mládež letos porotu zaujala soutěž pro studenty architektury a stavebnictví s názvem Český ostrovní dům. Soutěž sbírá a oceňuje návrhy takzvaných off-grid staveb – ostrovních domů – kompletně odpojených od veškerých inženýrských sítí. Tyto stavby jsou schopné vyrobit si elektrickou energii, teplo a zužitkovat i vodu ze svého okolí. „Soběstačný neboli ostrovní dům je zajímavým extrémem, jehož studiem je ovšem možné získat obrovské množství informací aplikovatelných v budoucnosti,“ tvrdí zakladatel soutěže, Pavel Podruh. „Věříme, že pocit nezávislosti a vědomá šetrnost jsou fenoménem, jenž bude stále více v centru celospolečenské pozornosti,“ dodává.
Nadějné talenty aktuálně pracují na veřejně přístupném prototypu ostrovního rodinného domu, který by měl vzniknout v roce 2018. Samotná tvorba, realizace i provoz domu podpoří vzdělávání studentů i odborníků v oboru. „Ze dvou ročníků soutěže vzešel výjimečný tým studentů, který nyní spolu s předními odborníky připravuje na rok 2018 dvě reálné prototypní soběstačné stavby,“ prozrazuje Podruh. „Veškeré znalosti a zkušenosti sdílíme v průběhu prací s veřejností, a to zdarma formou open-source,“ dodává. Dle slov zakladatele soutěže je cílem této aktivity pokusit se myšlenky přetvořit v realitu, na té se něco přiučit a poté pokračovat dále.
Největší studentská architektonická soutěž v ČR
Soutěži se povedlo rozproudit diskusi o nezávislých stavbách a postupně tak zvyšovat počet lidí, kteří o šetrnějším bydlení začínají uvažovat. Díky soutěži navíc vznikají důmyslná řešení, jak postavit plně funkční a soběstačná obydlí. Aktivit druhého ročníku soutěže se letos účastnilo až 350 studentů, což z ní dělá největší studentskou soutěž svého druhu v České republice. „Studenti architektury a stavitelství jsou ti, kteří budou utvářet budoucnost hospodaření se zdroji. Proto jsou srdcem celého projektu,“ říká Pavel Podruh.Nadějné talenty aktuálně pracují na veřejně přístupném prototypu ostrovního rodinného domu, který by měl vzniknout v roce 2018. Samotná tvorba, realizace i provoz domu podpoří vzdělávání studentů i odborníků v oboru. „Ze dvou ročníků soutěže vzešel výjimečný tým studentů, který nyní spolu s předními odborníky připravuje na rok 2018 dvě reálné prototypní soběstačné stavby,“ prozrazuje Podruh. „Veškeré znalosti a zkušenosti sdílíme v průběhu prací s veřejností, a to zdarma formou open-source,“ dodává. Dle slov zakladatele soutěže je cílem této aktivity pokusit se myšlenky přetvořit v realitu, na té se něco přiučit a poté pokračovat dále.
Růžová Rekola mění pohled na městskou dopravu
V pěti českých městech jsou k vidění růžová kola městského typu, opřená o sloupy, ploty či stojany. Jedná se o iniciativu společnosti Rekola Bikesharing, která má ambici změnit pohled na městskou dopravu. „Snažíme se přivést do měst více kol a nabídnout tak alternativu k městské hromadné dopravě,“ tvrdí Darima Batorova ze společnosti Rekola. „Podle nás kola do měst patří, a rádi bychom proto lidem nabídli pohodlnou a spolehlivou službu,“ dodává Batorova.Rekola úspěšně fungují již v 5 českých městech – Praze, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a Teplicích. Pokud ve městě vidíte zaparkované růžové kolo, můžete si jej půjčit, jezdit na něm neomezeně dlouho, a nakonec ho kdekoliv uzamknout pro dalšího jezdce. Sdílení je možné pomocí mobilní aplikace, která má již více než 10 000 uživatelů. „Stačí mít mobilní telefon a stáhnout si aplikaci Rekola, vybrat tarif či jednorázovou jízdu. Pak už jen najít v aplikaci nejbližší kolo, zadat do ní jeho číslo a můžete jet,“ vysvětluje Darima Batorova. „Ceny za jednotlivé výpůjčky a měsíční členství se liší dle jednotlivých měst. Uživatelé s ročním tarifem pak mohou využívat růžová kola ve všech Rekola městech,“ doplňuje.
Rychlá a pohodlná jízda po městě, šetrnost k životnímu prostředí a čistě radost z jízdy jsou hlavní motivací, která přivádí k Rekolům každý den další uživatele. Jen v loňském roce se na růžových kolech uskutečnilo více než 94 000 jízd. Díky unikátní technologii jsou navíc Rekola minimálně pětkrát levnější než tradiční stanicové bikesharingové systémy. „Věříme, že každé město si zaslouží svůj vlastní bikesharing. Dříve si jej mohla dovolit jenom velká města, ale díky naší technologii ho mohou zavést i menší města už od 50 000 obyvatel,“ vysvětluje Batorova. Rekola šetří městský prostor, protože používají k parkování kol nejen cyklostojany, ale i městskou infrastrukturu. Každému městu, ve kterém působí, navíc společnost bezplatně nabízí anonymizovaná data pro rozvoj městské cyklistické infrastruktury.