Vybírat můžeme z garážových vrat výklopných (ta jsou nejjednodušší), rolovacích a sekčních, která jsou dnes nejvíc rozšířena. Mohou za to jejich výborné technické parametry i cena. Podstatnou roli ale hraje i samotný komfort užívání. Nemusíme z auta vystupovat do deště a plískanic. Stačí použít vícekanálový dálkový radiový ovladač.
Výhody sekčních garážových vrat
Jsou ideálním řešením pro garáže s jakkoli omezeným prostorem u stavebního otvoru (vstupu), ale i pro garáže, postavené přímo na stavební linii (před vraty je veřejný chodník či vozovka). Při jejich otevírání se uvolní celý stavební otvor (žádné křídlo nám před garáží ani v ní nezabírá místo).
Lamely sekčních vrat nemohou sevřít prsty a jednotlivé sekce mají výborné izolační vlastnosti. Sekční vrata ovládáme pohonem s dálkovým ovládáním a při výpadku proudu i manuálně. Vybavit pak garáž můžeme i vedlejšími vchodovými dveřmi se stejným designem. Podstatnou výhodou sekčních vrat je i jejich dlouhá životnost.
Na jakém principu fungují?
Sekční vrata se otevírají svisle, kdy sekce zajíždějí pod strop v takzvaných vodících drahách. Sekční garážová vrata tvoří ucelený systém, který se skládá z vodící dráhy, pantů, pružin, koleček, hřídele a jednotlivých sekcí. Pružiny pak vyvažují váhu (hmotnost) vrat. Používají se pružiny tažné a torzní a jsou vybavené pojistkou, bránící jejich přetržení.
Jsou ideálním řešením pro garáže s jakkoli omezeným prostorem u stavebního otvoru (vstupu), ale i pro garáže, postavené přímo na stavební linii (před vraty je veřejný chodník či vozovka). Při jejich otevírání se uvolní celý stavební otvor (žádné křídlo nám před garáží ani v ní nezabírá místo).
Lamely sekčních vrat nemohou sevřít prsty a jednotlivé sekce mají výborné izolační vlastnosti. Sekční vrata ovládáme pohonem s dálkovým ovládáním a při výpadku proudu i manuálně. Vybavit pak garáž můžeme i vedlejšími vchodovými dveřmi se stejným designem. Podstatnou výhodou sekčních vrat je i jejich dlouhá životnost.
Na jakém principu fungují?
Sekční vrata se otevírají svisle, kdy sekce zajíždějí pod strop v takzvaných vodících drahách. Sekční garážová vrata tvoří ucelený systém, který se skládá z vodící dráhy, pantů, pružin, koleček, hřídele a jednotlivých sekcí. Pružiny pak vyvažují váhu (hmotnost) vrat. Používají se pružiny tažné a torzní a jsou vybavené pojistkou, bránící jejich přetržení.
Veškeré kovové příslušenství sekčních vrat je ochráněné žárovým zinkováním před korozí. Jednotlivé sendvičové panely vrat jsou široké od 20 do 45 mm (dle výrobce) a celoobvodovým těsněním.
Způsob ovládání
Nejvhodnější a zároveň i nejčastější ovládání sekčních vrat je pomocí pohonu a dálkového ovládání. Nejčastěji se setkáme s podstropním pohonem, který je umístěný v ose vrat (ve středu). Běžný je však i boční integrovaný pohon, kdy dokonce uspoříme místo pro nadpraží. Navíc lze vrata ovládat i ručně. Takové ovládání oceníme, pokud garáž nevyužíváme příliš často, nebo při výpadku proudu, kdy nám nic jiného ani nezbude.
Nejčastější parametry pro stavební připravenost
Způsob ovládání
Nejvhodnější a zároveň i nejčastější ovládání sekčních vrat je pomocí pohonu a dálkového ovládání. Nejčastěji se setkáme s podstropním pohonem, který je umístěný v ose vrat (ve středu). Běžný je však i boční integrovaný pohon, kdy dokonce uspoříme místo pro nadpraží. Navíc lze vrata ovládat i ručně. Takové ovládání oceníme, pokud garáž nevyužíváme příliš často, nebo při výpadku proudu, kdy nám nic jiného ani nezbude.
Nejčastější parametry pro stavební připravenost
- výška nadpraží je alespoň 25 cm, vrata však lze většinou instalovat i při nižším nadpraží (7 až 10 cm pro ruční ovládání, 10 až 15 cm pro ovládání pohonem)
- šířka ostění je alespoň 10 cm